01 ارديبهشت 1397 - 10:22

رییس جمهور: از سیستم ارزی کشور راضی نیستم

رییس جمهور گفت: از سیستم ارز در چهار سال گذشته ناراضی بودم و از سیستم ارزی فعلی هم راضی نیستم باید سیستم سومی را تهیه کنیم.
کد خبر : ۸۴۷۹۹
روحانی

به گزارش ایبِنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت با اشاره به موضوع ارز نیز گفت: من در اینجا به صراحت می‌خواهم بگویم که از سیستم ارز در چهار سال گذشته راضی نبودم، از سیستم ارزی فعلی هم راضی نیستم و باید به یک سیستم سوم دست پیدا کنیم.


وی افزود: در ۴ سال گذشته، ارز کاغذی را با هواپیما و با مشکل می‌آوردیم و هواپیما را بیمه می‌کردیم. روحانی ادامه داد: در این بازاری که ارز می‌بردیم، عده ای که نیازمند واقعی بودند مثلا برای تولید، ارز به دستشان نمی‌رسید و مجبور می‌شدند بروند سراغ همان دلال‌ها.


روحانی در بخش دیگری از این نشست خطاب به کرباسیان وزیر اقتصاد گفت: آقای وزیر اقتصاد در سایت اعلام کنید و بگویید چه نهادها و دستگاه هایی مالیات نمی دهند. مردم بدانند و از آنها کالا نخرند؛ چرا بخرند وقتی حق مردم را نمی دهد.


وی با اشاره به اینکه مدیران دولتی روزه سکوت نگیرند و طبق شرع و قانون باید به وظیفه عمل کرد، گفت: مدیری که در انجام وظایفش از اخم و تلفن دیگران می ترسد، کنار برود بهتر است. روحانی در این مراسم که با حضور اعضای هیات دولت و مدیران و معاونان دستگاه‌های اجرایی در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن تبریک ایام ماه شعبان و میلاد امام حسین (ع)، حضرت عباس (ع) و امام زین‌العابدین (ع)، گفت: شعبان ماه قیام و صیام و ماه پیامبر اسلام (ص) است و ماهی است که خداوند آن را با رحمت، خشنودی و رضوان خود همراه کرده است. رییس جمهور با بیان اینکه شیوه پیامبر (ص) در ماه شعبان، عبادت، ‌نماز و روزه بود، اظهار امیدواری کرد تا همگان بتوانیم از برکات این ماه بزرگ استفاده کنیم.


وی بالاترین استفاده از ماه شعبان را بیشتر از خواندن دعا، قرآن و نماز مستحب، توفیق در خدمت به مردم دانست و افزود: اگر بتوانیم بیش از ماه‌های گذشته در این ماه به مردم خدمت کنیم و دلی را خوشحال و گره ای را باز کنیم، در مسیر رضای خدا گام برداشته ایم.


روحانی با اشاره به اینکه براساس آیات و روایات خداوند، رحمت و رضوانش را نصیب کسی می‌کند که مشکلی از پیش پای مردم بردارد، افزود: اگر رفتار ما با مردم در ادارات بر این اساس باشد و جدای از محاسبه ساعت اداری و رییس و مرئوس، حسابی برای خودمان داشته باشیم، می‌بینیم آنچه باقی می‌ماند خدمت به مردم و خوشحال کردن آنان است.


رییس قوه مجریه با بیان اینکه باید به همان شکل که توقع داریم در ادارات با خانواده ما برخورد ‌شود، برای خدمت به مردم تلاش کنیم، گفت: همه مردم اعضای خانواده حق هستند و خداوند نسبت به آنها مانند رییس یک خانواده و اعضای خانواده خود می‌نگرد.


روحانی اظهارداشت: باید باور کنیم که اداره و مدیریت کشور، به عهده مردم، حق آنان و متعلق به ملت است و ما چیزی بالاتر از نوکری ملت نداریم و بالاتر از مقام نوکری و خادمی مردم نیست و اگر کسی برای خود بالاتر از مقام خادمی می‌داند، نه تنها اسلام، بلکه مفهوم مردم‌سالاری دینی را درک نکرده است. روحانی تاکید کرد: اساس دولت این است که به فکر مردم باشیم، برای خدمت به مردم تلاش کنیم و به مردم احترام بگذاریم.


رییس جمهور ادامه داد: اگر کارمند و مدیر زیر دست شما به تک تک مردم احترام کافی نکرد و ادب لازم را در برخورد با آنان به خرج نداد، نمی‌تواند به عنوان صاحب صندلی و میز باشد، بلکه او یک غاصب است.


وی با اشاره به اینکه چقدر در گزینش‌ها سوال و جواب‌هایی داریم که هیچ ربطی به گزینش نداشته و از آباء و اجداد و نحوه غسل و محل کار می‌پرسیم، اما نمی‌پرسیم که آیا متعهد هستیم که به مردم خدمت کنیم و این را وظیفه خود می‌دانیم یا خیر؟ ادامه داد: اگر در سوال‌های گزینش، چنین نکته‌ای بود، من همه حرف خود را پس خواهم گرفت اما در گزینش، تنها سراغ اجداد، قبیله و حزب می‌رویم.


رییس جمهور ادامه داد: تمام کسانی که امروز به نحوی در جمهوری اسلامی ایران مدیریت دارند، در این انقلاب بزرگ شده اند و اوایل انقلاب جوان و نوجوان بودند و در همین جمهوری اسلامی ایران تربیت شده‌اند.


روحانی با بیان اینکه اساس این است که اگر از سال ۵۸ به بعد رفتار ما با مراجعین و مردم بهتر شده، مسیر انقلاب را درست پیموده‌ایم و اگر این رفتار نسبت به قبل بدتر شده، مسیر ما غلط بوده است، گفت: اساس این انقلاب این است که ما به مردم احترام گذاشته و مشکل آنها را حل کنیم و در این راستا اگر دولت در طول ماه‌ها و هفته‌ها و جلسات خود آیین‌نامه را وضع کند که بتواند گره‌ای را بگشاید، موفق بوده است.


رییس جمهور گفت: اگر بتوانیم ۲۰ خانی که برای افراد درست کردیم تا مجوز یک کارگاه تولیدی و بنگاه اقتصادی را به او بدهیم را تبدیل به ۱۰ خان کنیم معلوم است انقلاب در ۴۰ سالگی خود قرار گرفته و معنای انقلاب را به درستی فهمیده‌ایم.


وی با تاکید بر اینکه اساس حکومت بعد از رضایت خداوند رضای خلق است و اگر مردم از ما راضی بودند، موفق هستیم، گفت: اگر در نظرسنجی‌ها فهمیدیم که مردم امسال نسبت به پارسال از حکومت، دولت و مسئولان به خاطر اخلاق و رفتارشان، راضی‌تر شده‌اند، موفق بوده‌ایم. هر چند که در منطقه دشمن و بدخواه داریم و باید به فکر آن باشیم، اما باید اینها را کنار بگذاریم و خودمان را اصلاح کنیم.


رییس جمهور با بیان اینکه باید از میلاد قمر بنی‌هاشم وفا، ایثار و فداکاری را بیاموزیم و برادری و وحدت را در خودمان تقویت کنیم، ادامه داد: حضرت عباس(ع) هنگامی که برای او امان‌نامه آوردند، آن را قبول نکرد و این وفاداری به نظام، امام و راه دین و اخلاق است و ما باید این مسیر را انتخاب کنیم تا موفق شویم.


روحانی اظهارداشت: می‌دانیم که کشور در کم‌آبی قرار دارد و مردم ممکن است نگران برخی رفتارهای دشمن باشند و می‌دانیم که در کشور مشکل محیط زیست، بیکاری و عدم اشتغال جوانان و زنان را داریم، اما همه اینها با اراده و تصمیم‌مان و اتکای به خداوند، حل شدنی است.


رییس جمهور خاطر نشان کرد: اگر هیچ‌جیز نتوانست ما را از یاد خدا و وظیفه الهی جدا کند، موفق هستیم و از همه مشکلات عبور می‌کنیم و چیزی وجود ندارد که ملت بزرگ ایران در برابر آن عاجز باشد.


وی با بیان اینکه باید برای حل مشکلات تلاش، فکر و همکاری داشته باشیم و از مردم طلب کمک کنیم، گفت: اگر در هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، مردم را قانع و نه تهدید کرده و آنان را همراه خود کنیم، مطمئنا آنها از ما پشتیبانی خواهند کرد.


رییس جمهور با بیان اینکه باید در مسایل و موضوعات مختلف کشور از جمله ارز، صادرات غیرنفتی، اشتغال و مقابله با توطئه‌های دشمن پشتیبانی مردم را داشته و مردم را همراه کنیم، افزود: ما باید اول خوب به مردم توضیح بدهیم تا آنها مشکل را بداند. اگر توضیح ندهیم و مردم درست مشکل را لمس نکنند و دیگران راه‌های انحرافی را پیش پای آنها بگذارند، می‌توانند مردم را تحریک کرده و ما را با مشکل مواجه کنند چرا که مسئولان، توضیح کافی را به مردم ندادند و آنها بدون در نظر گرفتن برنامه‌های آینده فقط مشکل فعلی را می‌بینند.


روحانی اظهار داشت: ما خیلی با مردم کم صحبت می‌کنیم و مدیران دولتی روزه سکوت گرفته‌اند. نمی‌دانم چه کسی گفته و آنها از چه می‌ترسند، اما هر کس در پست دولتی و در هر رده مدیریتی که قرار دارد، باید بداند طبق قانون و وظیفه شرعی، دارای توانمندی و قدرت بالاست و باید به وظیفه خود عمل کند و اگر نمی‌تواند و از اخم این و آن می‌ترسد و هراس دارد، باید کنار برود، چرا که واجب نیست، صندلی که اشغال کرده تا پایان ۴ سال به آن بچسبد.


رییس جمهور ادامه داد: مدیر باید به وظیفه قانونی خود عمل کند و باید بداند، وزیر، استاندار، مدیرکل و فرماندار دارای اختیار است و باید از اختیارات خود استفاده کند. روحانی تاکید کرد: کسی که از وظیفه قانونی خود به خاطر تلفن و اخم یک نفر می‌ترسد و عقب‌نشینی می‌کند، حق ندارد در صندلی بماند و این مسئولیت بر او حرام است.


وی با بیان اینکه ما در صندلی وظیفه و قانون نشسته‌ایم و قانون اساسی به ما اختیارات لازم را داده است، گفت: بالاترین قدرت در کشور، قدرت اجرایی و بیشترین بار مسئولیت بر دوش بخش اجرایی قرار دارد که البته قانون اساسی به او قدرت داده و باید محکم و قاطع راه و مسیر خود را ادامه دهد.


روحانی با تاکید بر اینکه هیچ دستگاه نظارتی حق ندارد در مدیریت دخالت کند، گفت: دستگاه نظارتی حق ورود به کار اجرایی را ندارد، البته اگر نظری دارد می‌تواند اعلام کند، اما مدیر اجرایی باید کار خود را انجام دهد.


وی افزود: زمانی یک دستگاه نظارتی برای یک وزارتخانه دولت نوشته بود که در خرید هواپیما چه نوع هواپیمایی را باید خریداری کند و بنده برای آن دستگاه نوشتم که به تو چه ربطی دارد و تو چه کاره‌ای که دخالت می‌کنی. تصور کرده‌اند که چون دستگاه نظارتی هستند، باید نوع هواپیما، خودرو و دارویی را هم که می‌خواهیم خریداری کنیم آنها مشخص کنند. در صورتی که آنها اگر تخلفی بر مبنای قانون دیدند، باید اعلام کنند. البته اگر بر مبنای قانون باشد، نه بر مبنای عقل ناقص خود؛ عقل ناقص تو که مبنا نیست، آقای دستگاه نظارتی!!


رییس هیات دولت با تاکید بر اینکه باید در چارچوب قانون سخن گفته و عمل کنیم، خطاب به مدیران ارشد دولت گفت: نباید به برخی نامه‌ها و تهدیدها اعتنا کنیم و اگر می‌ترسید به آنها جواب دهید برای من بفرستید تا خود پاسخ آنها را بدهم.


روحانی اظهار داشت: اگر دستگاه اجرایی احساس قدرت نکرده و نداند دارای اختیارات است، همواره مورد تهدید بوده و با چشم دیگر به آن می‌نگرند و این در حالی است که ما مسئولیم و باید کشور را اداره کنیم و بار اصلی کشور بر دوش ماست و بقیه کنار گود هستند و معمول کنار گودی‌ها حرف و کف می‌زنند و نکاتی را پیشنهاد می‌کنند، اما نمی‌دانند درون گود چه خبر است.


روحانی افزود: ما در صحنه مسئولیت قرار داریم و بار بر دوش ماست و باید آن را به مقصد برسانیم و در این مسیر اگر کسی چرتکه می‌اندازد که من باید چند سال دیگر به چه مسئولیتی برسم، همین امروز از دولت بیرون برود.


رییس جمهور با بیان اینکه ما رسالت سنگینی بر عهده داریم و باید آن را به خوبی انجام دهیم، تصریح کرد: باید بدانیم بدون حمایت و اقناع مردم، پیش نخواهیم رفت و  باید مردم را با بیان درست، کارشناسی و منطقی قانع کنیم، تا آنها احساس کنند اقدامات دولت صحیح است.


وی با بیان اینکه وقتی می‌گوییم در کشور با کم‌آبی مواجه هستیم، مردم آن را بهتر از ما می‌دانند و کشاورزان پیش از ما متوجه خشکسالی می‌شوند، گفت: دولت در جایگاهی نیست که به مردم اعلام کند دچار خشکسالی هستیم، بلکه باید برنامه ارایه بدهد.


روحانی افزود: مدیران دولتی نباید نصیحت‌ کنند و منبر بروند، چرا که برای نصیحت کردن، علما و ائمه جمعه و خیلی‌های دیگر هستند، بلکه مدیر اجرایی کشور، باید برنامه‌ریزی داشته باشد و برای مقابله با کم‌آبی وزرای نیرو، کشاورزی، صنعت و معدن و رییس سازمان محیط زیست، باید با هم مشورت کرده و برنامه ارایه دهند.


وی ادامه داد: می‌آیند به من گزارش می‌دهند که آب کم است خوب من چه باید بکنم مگر نمی‌دانم که با کم‌آبی مواجه‌ایم، باید برنامه ارایه دهید. هر چه قدر به مردم بگویید صرفه‌جویی کنند، کفایت نمی‌کند. توقع مردم از دولت و دستگاه اجرایی در همه مسایل نصیحت کردن و خواندن روایت و آیه نیست ما به عنوان دولت باید برنامه‌ریزی داشته باشیم تا فساد، کاهش یافته و یا صورت نپذیرد.


رییس جمهور با بیان اینکه اگر در راستای تسریع در راه‌اندازی دولت الکترونیک تلاش کنیم، فساد کاهش می‌یابد، گفت: باید رابطه مردم با میز اداری قطع شود، نباید ادارات ما به شکلی باشد که مردم برای رسیدگی به امورشان، مجبور به بالارفتن از پله‌ها باشند، بلکه یک نفر باید در طبقه هم‌کف پاسخ آنها را بدهد و این کارکنان هستند که باید بالا و پایین بروند چرا که وقتی بروند و بیایند متوجه می‌شوند که کار مردم را نباید حواله بدهند.


روحانی تصریح کرد: هنگامی که می‌گوییم برای مقابله با فساد باید برنامه ارایه دهیم، منظور این نیست که شلاق زده و زندان کنیم، چرا که این اقدامات در دست قوه قضاییه است. ما در مرحله اجرا بزرگترین وظیفه را برعهده داریم و باید با برنامه‌ریزی درست، کاری کنیم که فساد ناممکن و یا بسیار سخت شود.


رییس جمهور با اشاره به اینکه در بودجه امسال برنامه‌ریزی کردیم که پول بر مبنای عملکرد اختصاص یابد و امیدواریم اجرایی و عملیاتی شود، گفت: امسال بناست این بودجه نسبت به برخی از دستگاه‌های حداقل عملیاتی توزیع شود.


وی با تاکید بر اینکه مردم باید ناظر بر چگونگی مصرف پول‌هایشان باشند، گفت: اعلام کردم پول‌هایی که تخصیص داده  می‌شود باید در سایت منتشر شود تا مردم بدانند این پول به چه کسی داده شده و آن دستگاه به چه میزان خدمت ارایه کرده است.


روحانی با بیان اینکه فضای مجازی برای نظارت عامه مردم یعنی امر به معروف و نهی از منکر است، افزود: برخی می‌گویند ما این اقدام را از طریق موبایل و فضای مجازی قبول نداریم و باید در خیابان برویم و یقه مردم را بگیریم، اما با این اقدامات که کار درست نمی‌شود.


رییس جمهور با بیان اینکه نمی‌دانم چرا برخی از موبایل، شبکه‌های اجتماعی و اطلاعات مردم بدشان می‌آید و می‌گویند اگر مردم بی‌اطلاع باشند، شب راحت‌تر می‌خوابیم، خاطرنشان کرد: ما حقوق شهروندی را تدوین کرده‌ایم و باید بر مبنای آن عمل کنیم.


روحانی دسترسی به اطلاعات، نظارت و انتقاد را حق مردم دانست و اظهارداشت: مردم باید از ما انتقاد کنند و بدانند که ما دل‌نازک و زودرنج نیستیم، اما ظاهرا غیر از دولت کس دیگری را نمی‌توانند مورد انتقاد قرار دهند و برای آنها مشکل پیش می‌آید و اگر از رییس جمهور انتقاد کنند، برخی افراد خوشحال می‌شوند.


رییس جمهور با بیان اینکه باید فضا را برای انتقاد و اظهار نظر مردم، فراهم کنیم و این جزو وظایف ما و حقوق شهروندی است، گفت: اینکه شبکه‌ای انحصار را در اختیار نداشته باشد، ‌ صحیح است اما در عین حال باید اجازه دهیم تا مردم زندگی‌شان را بکنند.


روحانی با اشاره به تصمیمات دولت در راستای کنترل بازار ارز، اظهارداشت: ممکن است این تصمیمات برای برخی خوشایند نباشد. ما باید به یک سیستم سوم در زمینه ارز برسیم. ۴ سال گذشته ارز را با گرفتاری فراوان تهیه می‌کردیم و با هواپیما وارد می‌کردیم و با ماشین‌های مسلح ارز را به بانک مرکزی منتقل می‌کردیم و بانک مرکزی نیز به صرافی‌ها ارایه می‌داد.


رییس جمهور ادامه داد: در صرافی‌ها هم ارز به هر شیوه‌ای که دلشان می‌خواست تقسیم می‌شد و ارز خوب‌ها در پاکت رفته و به جای دیگر منتقل می‌شد و این سیستم اداره ارز کشور بود و بانک که باید مسئولیت اصلی را داشته باشد، تماشاگر بود.


وی با بیان اینکه با چند نرخ در مبادله ارز مواجه بودیم که حداقل آن دو نرخ بود، گفت: برخی کالاها در این نوسان با یک نرخ و برخی با نرخ دیگر ارایه می‌شد و من از ابتدا در تمام جلسات منتقد این شیوه تقسیم ارز بودم و معتقد بودم که ارز نباید به وسیله اسکناس ارایه شود، بلکه باید حواله داده شده و حداکثر امور به دست بانک‌ها باشد.


رییس جمهور با بیان اینکه در آن سیستم افرادی که نیاز واقعی داشتند به ارز دسترسی نداشتند و باید با صرافی به گونه‌ای دیگر تعامل می‌کردند، گفت: ما نیاز داشتیم که روزی ارز را با نرخ واحد ارایه کنیم و رابطه صرافی‌های مجاز و غیرمجاز و دلال و غیره را با تقسیم ارز قطع کنیم.


روحانی افزود: از ابتدای دولت یازدهم نظر ما بر اجرای همین سیاست بود و در چند ماه گذشته شرایطی به واسطه رفتارهای گرگ‌های خارجی و سودجویان داخلی پیش آمد که آرامش بازار متزلزل شد و امروز در شرایطی قرار گرفتیم که شاید بهترین شرایط نباشد، اما مطلوب است.


رییس قوه مجریه با اشاره به اینکه خودم به دنبال شیوه دیگری در زمان مناسب خود هستم، اظهارداشت: در شرایط فعلی و با وضعیتی که داریم، کار کاملا درستی بود و تصمیم صحیحی اتخاذ شده که این تصمیم با اجماع همه کارشناسان اقتصادی اتخاذ شد و بر مبنای این بود که واردکننده کالاهای مورد نیاز کشور کاملا راحت بوده و بتواند کالا را وارد کند.


روحانی با بیان اینکه این تصمیم با اجماع همه مسئولان و کارشناسان اقتصادی اتخاذ شد، اظهارداشت: این تصمیم بر این مبنا گرفته شد که واردکنندگان کالاهای مورد نیاز واقعی مردم و کشور، بتوانند کار خود را راحت انجام دهند. قیمت ۴۲۰۰ تومانی ارز در این سیستم با توجه به نرخ تورم و مسائل دیگر دقیق محاسبه شد و کم و زیاد شدن قیمت آن در طول سال نیز بر همین مبنا حداکثر ۵ درصد خواهد بود.


وی تصریح کرد: بر این مبنا واردکنندگان در وزارت صنعت ثبت سفارش کرده و بر مبنای سفارش خود از سیستم بانکی ارز مورد نیاز را تحویل می گیرند، پس همه توزیع کنندگان، فروشندگان و مصرف کنندگان کالاهای وارداتی خیال شان راحت باشد که هیچ مشکلی در تامین ارز یا افزایش قیمت ارز وجود ندارد و بهانه ای در این زمینه ای قابل قبول نیست. تولیدکنندگان هم مطمئن باشند که مبنای قیمت ارز همین قیمت است و ارز به میزان نیاز، تخصیص داده می‌شود.


رییس جمهور در ادامه با اشاره به شعار سال ۹۷ و طرح این سوال که مبنای شعار حمایت از کالای ایرانی که مقام معظم رهبری طرح کردند، چیست؟ گفت: حمایت دولت از کالای ایرانی، برنامه ریزی است، اگر نه شعار دادن را که خیلی های دیگر هم بهتر از دولت می دانند. دولت باید برای تامین تضمین شده مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان برنامه ریزی کند.


روحانی افزود: یکی دیگر از مزایای سیاست جدید ارزی دولت این است که صادرکنندگان بخش خصوصی که عمدتا صادرات غیرنفتی را انجام می دهند، حالا می توانند با حساب و کتاب دقیق تر صادرات خود را انجام دهند. تا پیش از این قیمت ارزی که صادرکنندگان می خواستند تبدیل به ریال کنند، خیلی دقیق معلوم نبود، اما حالا صادرکننده می داند که می تواند ارز حاصل از صادرات خود را به چه قیمتی تبدیل به ریال کند و حتی اعلام می کنم که صادرکنندگان می توانند از همین امروز ارز پیش بینی شده خودشان از محل صادرات تا پایان سال را پیشاپیش به بانک مرکزی بفروشند.


رییس جمهور اظهارداشت: از سوی دیگر برای حمایت از کالای ایرانی باید کمک کنیم تولیدکنندگان ضمن ارتقای کیفیت، قیمت کالای خود را نیز پایین بیاورند. بانک ها در این زمینه مسئولیت سنگینی برای تامین سرمایه در گردش، تسهیلات و ارائه کمک‌های مالی دیگر به تولیدکنندگان دارند، اما آمار عملکرد بانک‌ها در سال ۹۶ در این زمینه در مجموع خیلی خوشایند و خوشحال کننده نیست.


روحانی همچنین تصریح کرد: عامل موثر دیگر در کمک موثر به تولیدکنندگان داخلی، سیاستهای مالیاتی است. نباید مالیات تولیدکنندگان را مرتب بالا برد. به جای افزایش مالیات تولید، سراغ کسانی بروید که مالیات نمی‌دهند. مسئولان سازمان امور مالیاتی اسامی افراد و جاهایی را که مالیات نمی دهند در فضای مجازی منتشر کنند و اعلام کنند که آنها چرا مالیات نمی دهند، تا لااقل مردم کالای تولیدی آنها را که حق مردم در مالیات را نمی دهند، خریداری نکنند.


رییس جمهور با تاکید بر اینکه نقش حمایتی بانک‌ها و سازمان امور مالیاتی در تحقق و اجرای شعار سال ۹۷ بسیار موثر است، یکی دیگر از راه های موثر در حمایت از کالای ایرانی را جلوگیری از قاچاق کالا دانست و خاطرنشان کرد: سیاست جدید ارزی دولت، کار قاچاقچیان کالا را نیز سخت کرده است.


روحانی گفت: در حال حاضر هر کس برای واردات به کشور توجیه قابل قبول دارد، می تواند از سیستم بانکی ارز مورد نیاز خود را دریافت کند، اما اگر کسی می خواهد چیزی را از طریق قاچاق وارد کشور کند، دیگر ارز با نرخ مصوب در اختیار او قرار نمی گیرد. البته دولت حتما در مبارزه با قاچاق به هر شکلی جدی خواهد بود، اما اگر چنین مواردی هم از دست قانون در رفته اند، دیگر نمی توانند با ارز ارزان قاچاق انجام دهند.


رییس جمهور اضافه کرد: یک گروه دیگر که با سیاست جدید ارزی دچار مشکل شدند، کسانی هستند که اقدام به خروج سرمایه می کردند و حالا دیگر کارشان سخت شده است. در مجموع کسانی که می خواهند به شکل قانونی واردات انجام دهند، کارشان تسهیل شده، اما کسانی که به دنبال خارج کردن سرمایه یا قاچاق کالا بودند، حالا کارشان گره خورده و ما از این بابت خوشحالیم. بانک مرکزی هم دیگر دغدغه توزیع ارز به شکل سابق را ندارد.


روحانی اظهارداشت: البته در یک کشور بزرگ با بیش از ۸۰ میلیون جمعیت اجرای هر طرحی لزوما به نفع همه مردم نیست و ممکن است در اثر اجرای هر سیاستی برای عده ای مشکل پیش بیاید. مثلا کسانی هستند که ضرورت پیدا می کند در سال بیش از یکبار به سفر خارجی بروند یا به هر دلیل موجه دیگری نیز به ارز نیاز داشته باشند و هنوز فکری برای رفع نیاز آنها نشده باشد، اما حتما به دنبال این خواهیم بود که مشکلات این دسته از افراد نیز لحاظ شده و رفع شود.


رییس جمهور از بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دیگر دستگاه های اجرایی که در طراحی و اجرای این سیاست تلاش کرده و می کنند و به ویژه شخص معاون اول که به طور جدی پیگیر امور اجرایی سخت و سنگین این سیاست است، صمیمانه تشکر کرد.


روحانی نکته مهم دیگر درباره این سیاست را مربوط به تحولات احتمالی پیش رو در عرصه بین المللی عنوان و تصریح کرد: اجرای این سیاست یک تودهنی جدی به کاری بود که احتمالا آمریکایی ها می خواهند در ۲۲ اردیبهشت انجام دهند. زدن پیشاپیش این تودهنی کار لازمی بود که انجام شد.


رییس جمهور با اشاره به اینکه تمام امید آمریکایی ها این بود که اگر آنها در ۲۲ اردیبهشت قدمی علیه ملت بردارند، بازار داخلی ایران بهم بخورد، خاطرنشان کرد: الان مردم می توانند کاملا خیالشان راحت باشد. قول می دهم که بر مبنای اجرای سیاست جدید، آمریکایی ها هر تصمیمی بگیرند، توطئه ای که طراحی کرده بودند، نقش بر آب شده است و ما بازار داخلی را بر مبنای این سیاست سامان می دهیم.


روحانی گفت: فکر می کنم حتی کاخ سفید، وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی آمریکا هم الان نمی دانند که می خواهند چه کنند. ببینید این کشور بزرگ به چه روزی گرفتار شده است. این ملت امروز دچار مصیبتی شده که نمی داند یک ساعت دیگر این آقا چه می خواهد بکند. همه آمریکایی ها هر روز که از خواب بر می خیزند، نگاهشان به صفحه این آقا در فضای مجازی است که ببیند بر اساس خواب دیشب، چه مسئله ای را اعلام می کند.


وی افزود: این واقعا یکی از نکات بسیار عجیب و غریب در تاریخ آمریکا است. چنین حاکمیتی بر آمریکا کمتر سابقه دارد و این حاکمیت امروز هم نگرانی مردم آمریکا و هم مردم جهان را افزایش داده است.


روحانی اظهارداشت: ما مشکلی نداریم. دولت برای برجام هر فکری که لازم بوده، نه امروز، که ماه‌ها پیش تدبیر و برنامه ریزی کرده است. ما مشکلی نداریم. زندگی، تجارت و رفت و آمد مردم دچار مشکلی نخواهد شد. البته اگر لازم باشد روزی در مقابل، ما هم راحتی را از آنها سلب کنیم، خیلی برای ما مشکل نیست. کار سختی در پیش نخواهیم داشت.


رییس جمهور تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی از ماه ها پیش دستور آمادگی دریافت کرده و کاملا آماده است؛ هم برای چیزهایی که آنها شاید فکرش را بکنند و هم برای چیزهایی که آنها فکرش را هم نمی کنند. سازمان انرژی اتمی ما برای هر دو دسته اقدامات مذکور دستورات لازم را دریافت کرده است.


رییس هیات دولت با تاکید دوباره بر اینکه ما مشکلی نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: با وجود اینها، اقدامی که در زمینه ارز انجام شد، اقدام پیش دستانه خوب و مناسبی بود. رییس جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه تصمیم دولت بر این است که امسال در زمینه ایجاد اشتغال تحرک خوبی به وجود آوریم، گفت: برای این منظور تبصره ۱۹ بسیار مهم است و از سازمان برنامه و بودجه می خواهم که آیین نامه اجرایی آن را همین هفته آماده کند و به دولت بیاورد تا تصویب شود. مهم است که بر اساس تبصره ۱۹ بانکها، صندوق و پولی که سازمان برنامه در اختیار دارد، در کنار هم قرار گیرد و ما بتوانیم یک تحولی در زمینه اشتغال بوجود آوریم.


روحانی افزود: مسئله دوم در زمینه اشتغال کاری است که همه استانداران با وزیر کار توامان باید انجام دهند. امسال هر واحدی که حین ایجاد اشتغال جدید برای آموزش نیروهای شاغل خود اقدام کند، یعنی هر جا که اشتغال و آموزش در کنار هم قرار گیرند، از پرداخت حق تامین اجتماعی معاف خواهند بود. از سوی دیگر اعطای وام برای اشتغال روستائیان نیز در حال انجام است و باید روند اجرای آن تسریع شود.


وی سیاست مهم دیگر دولت در سال ۹۷ را اجرای جدی سیاست بازآفرینی شهری و نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده ذکر کرد و اظهارداشت: بر اساس این سیاست مقرر شده در سال ۹۷، دولت در هر نقطه که زمینی در اختیار دارد، آن را در اختیار وزارت راه  و شهرسازی قرار دهد تا در آن طرح اجرا شود. تمام استانداران نیز موظف هستند هر کجا که بافت فرسوده ای هست یا زمینی متعلق به یک دستگاه دولتی وجود دارد، موضوع را به همین شکل پیگیری کنند تا اجرای این طرح تسریع شود.


روحانی با اشاره به اینکه وزارت راه  و شهرسازی زمین ها و بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح را در اختیار توسعه گران خصوصی قرار می دهد، تصریح کرد: توسعه گران پس از اجرای طرح ۵۰ درصد واحدهای ساخته شده را در اختیار خواهند داشت، ضمن اینکه خدماتی نظیر آب و برق و مجوز ساخت نیز به شکل رایگان به این طرح‌ها اختصاص خواهد یافت.


رییس جمهور با بیان اینکه به این ترتیب یک تحول و حرکت بزرگ در عرصه مسکن ایجاد خواهد شد که باید به طور منظم از طرف دستگاه‌های اجرایی مربوطه پیگیری شود، خاطرنشان کرد: همه باید بیایند و تلاش کنند تا این تحول بزرگ در زمینه مسکن ایجاد شده و خود این حرکت کمکی بزرگ برای ایجاد اشتغال باشد.


روحانی با اشاره به دیگر برنامه بزرگ دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری گفت: برنامه خوبی در این زمینه طراحی و تدوین شده که علاوه بر نوسازی و ارتقای بهره وری ناوگان حمل و نقل تجاری کشور، کمک بزرگی به کاهش آلودگی هوا و ارتقای ایمنی حمل و نقل کشور نیز می کند.


رییس جمهور اضافه کرد: دولت همچنین برنامه های گسترده ای از جمله تبدیل سوخت نیروگاه‌ها، ارتقای کیفیت بنزین و گازوئیل، گازسوز کردن خودروها و کمک به رفع مشکل ریزگردها در زمینه ارتقای کیفیت هوا و محیط زیست دارد.


روحانی در ادامه اجرای سیاست تحول نظام سلامت را از ابتکارات و اقدامات افتخارآمیز دولت یازدهم برشمرد و اظهارداشت: متاسفانه هنوز موارد زیادی داریم که افراد از چند بیمه استفاده می کنند که این مسئله باید با کمک استانداران محترم سریع تر حل و فصل شود.


رییس جمهور همچنین از وزیر ارتباطات و مسئولان عرصه فضای مجازی خواست تا راهی جامع برای حفظ اشتغال ایجاد شده در فضای مجازی طراحی و اجرا کنند و تصریح کرد: در چند ماه گذشته هر اقدامی که فکر می شده برای مسائل اخلاقی و امنیتی لازم است، انجام داده ایم و مثل همیشه تاکید می کنم که نباید اجازه دهیم حدود ۲ میلیون شغلی که در عرصه فضای مجازی ایجاد شده آسیب ببیند.


روحانی خاطرنشان کرد: باید ایجاد اشتغال را برای مردم تسهیل کنیم. ایجاد اشتغال برای ما یک اصل خدشه ناپذیر است. بیکاری را نمی توانیم اضافه کنیم و باید راه حل های درست انتخاب کنیم تا اشتغال مردم آسیب نبیند.


رییس جمهور گفت: مردم را دچار مشکل نکنید. در وهله اول نباید مردم را اذیت کرد و در وهله دوم باید به مردم کمک هم کرد تا مردم بتوانند زندگی راحت تری داشته باشند. وی تاکید کرد: به آینده کشور کاملا اطمینان دارم؛ به بقای این نظام و انقلاب ۱۰۰ درصد مطمئن هستم. این انقلاب و نظام به دست من و شما به وجود نیامده، بلکه به دست یک ملت بزرگ و با عنایت حق بوجود آمده است. ملت ما پای کار هستند و هیچ کس از شعار روز اول انقلاب برنگشته و ملت پای کار است و تصمیم گیر اصلی است و خدا نیز همواره ما را یاری می کند.


رییس جمهور گفت: انقلاب اسلامی تا رسیدن به همه اهدافش راهش را ادامه خواهد داد. باید وحدت و انسجام خود را حفظ کرده و دست در دست یکدیگر تلاش کنیم و نگذاریم شکاف ها بیشتر شود. باید برای تحقق اهداف انقلاب برادرانه کنار هم باشیم. تردیدی ندارم سال ۹۷ از سال ۹۶ بهتر خواهد بود، همانطور که سال ۹۶ از سال ۹۵ بهتر بود.


روحانی اظهارداشت: باید تلاش کنیم امسال هم همچنان تورم را تک رقمی حفظ کنیم و در جذب سرمایه گذاری، بیشتر کوشش کنیم. باید در روابط بانکی، ارتباطات با دنیا، تعامل سازنده و گسترده تر با جهان مسیر را همانندگذشته ادامه دهیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر