13 تير 1397 - 15:21
حکیمی عنوان کرد:

اعلام سیاست نهایی ارزهای رمزنگار تا پایان شهریور ۹۷ حتمی است

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: مجموعه بانک مرکزی به زمانبندی اعلام شده یعنی تا پایان شهریورماه ۱۳۹۷ برای اعلام سیاست نهایی ارزهای رمزنگار مقید است.
کد خبر : ۸۷۹۹۹
حکیمی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، ناصر حکیمی با اشاره به زمانبندی قبلی اعلام شده توسط بانک مرکزی به منظور تعیین سیاست نهایی برای ارزهای رمزنگاری شده گفت: مجموعه بانک مرکزی به زمانبندی اعلام شده یعنی تا پایان شهریورماه ۱۳۹۷ مقید است.


وی، درباره ممنوعیت ارزهای دیجیتالی طی بخشنامه‌ای از سوی شورای عالی مبارزه با پولشویی خاطر نشان کرد: هدف اصلی بخشنامه مذکور رفع ابهامات درباره پولشویی از ایران بود بر همین اساس نیز این بخشنامه به بهانه عدم قرارگرفتن ایران در لیست سیاه منتشر شد اما این بخشنامه به هیچ وجه به معنای ممنوعیت تا ابد و حذف روند قانون گذاری نیست.


معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با تاکید بر ایجاد چارچوب به عنوان جایگزین مجوز اظهار داشت: تکنولوژی سیال است و به سرعت تغییر می‌کند و بر همین اساس ساختار دولتی نمی‌تواند با تکنولوژی همگام شود که این نیاز را ایجاد می‎‌کند تا از فضای جزئی نگری در مقررات گذاری خارج شویم و به عنوان جایگزین نسبت به ایجاد چارچوب اقدام کنیم که باعث انعطاف در عملکرد می‌‍شود.


وی ادامه داد:  از سوی نهادهای حاکمیتی این اصرار وجود دارد تا مقررات مجوزها به صورت جزئی و دقیق نوشته شود و در عین حال حدود آزادی عمل مشخص شود که این دسته مسائل باعث شده تا فعالان پرداخت یارها با مسائلی مواجه شوند و امید داریم تا به یک نقطه تعاملی دست پیدا کنیم.
بانک مرکزی برای حمایت از فین تک‌ها به سراغ معاونت علمی و فناوری رییس جمهور رفت


 حکیمی با بیان این که بانک مرکزی برای حمایت از فین تک‌ها به سراغ معاونت علمی و فناوری رییس جمهور رفته است، اظهار داشت: بانک مرکزی به عنوان یک رگولاتور توانایی‌های مشخصصی دارد و با توجه به فرآیند پیچیده و زمان‌بر تعامل با تمامی بازیگران حوزه فین‌تک و با توجه به این که بانک مرکزی در شرایط فعلی دردسرهای زیادی را دارد، به سراغ معاونت علمی و فناوری رفته‌ایم چرا که این نهاد قدرت و توان تعامل با استارت آپ‌های حوزه مالی را دارد.


وی افزود: تعامل کسب و کارها از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جمع آوری نظرات آن‌ها در مقابل نظرات بانک مرکزی می‌تواند یک بحث را با تعامل به نتیجه نهایی برساند؛ در واقع بانک مرکزی به دنبال آن است تا با کمک معاونت عملی نسبت به ایجاد یک فروم، انجمن یا محلی برای فعالیت و گردآوری نظرات صاحبین این دسته از کسب و کارها اقدام کند تا بتواند از فعالین این صنعت بازخوردهای مورد نیاز  به منظور قانون گذاری و را دریافت کند.


 وی، چارچوب را بهترین حمایت دولت از کسب و کارهای حوزه‌های جدید دانست و گفت: ایجاد چارچوب بهترین حمایت توسط دولت برای کسب و کارها است و در صورتی که تا پایان شهرویورماه مجموعه چارچوب‌های مورد نیاز گردآوری شود می‌توان امیدوار بود تا زمانی که بازار خراب نشده است نسبت به تعیین و تکلیف کسب و کارها با حاکمیت اقدام کنیم.


در ادامه این جلسه، علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیرهامونی، مدیرعامل فرابورس ایران و ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در نشست آیین تبادل تفاهم‌نامه همکاری در زمینه توسعه ارز دیجیتال و فناوری‌های مالی نسبت به اهمیت فین تک و ارزهای دیجیتالی تاکید کردند که در ادامه گزارشی از این جلسه را می‌خوانید:



 دلیری با اشاره به بحث فین تک‌ها ، گفت: فناوری‌های مالی مکمل حوزه فناوری اطلاعات محسوب می‌شود و این حوزه می‌تواند با توجه به سرعت بسیار بالا با ورود به سایر حوزه‌های اقتصادی تاثیرات بزرگی در بخش اقتصادی کشور داشته باشد و در نهایت بازار  را توسعه دهد.


وی ادامه داد: هم اکنون بالغ بر ۳ هزار و ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه فناوری فعالیت دارند که از این تعداد درصد بالایی در بستر فناوی اطلاعات در حال ارائه خدمات هستند به همین دلیل است که فناوری اطلاعات بخش مهم و تاثیرگذاری برای شرکت‌های دانش بنیان به شمار می‌رود.


دلیری افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در چند سال اخیر تلاش کرده است تا ظرفیت‌های لازم برای رشد شرکت‌های دانش بنیان محیطی را فراهم کرده و به همین منظور ۱۰۲ خدمت را به این شرکت‌ها ارائه کرده است تا پژوهشگران با دغدغه کمتری بتوانند فعالیت داشته باشند و با حمایت‌های لازم به اقتصاد کشور کمک کنند.


 معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی  و فناوری ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر فضای دانش بنیان و استارت آپی در کشور رشد پیدا کرده است و همین مسئله باعث شده است تا ذهن مدیران نسبت به استفاده از فناوری‌های جدید تغییر پیدا کند.


وی تاکید کرد: در سال‌های ۹۲ تا ۹۴ امکان مذاکره با نظام بانکی برای سرمایه گذاری در حوزه‌های نوین وجود نداشت چرا که اعتقاد داشتند این حوزه دارای ریسک بالایی است؛ در حالی که در پنج سال گذشته بانک‌ها بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های دانش بنیان پرداختی داشته‌اند که نشان از عدم توانایی نادیده‌گرفته شدن این شرکت‌ها به دلیل سودآوری بالا دارد.


دلیری درباره بحث‌های متفاوت در حوزه فین تک گفت: حوزه فین تک و کسب و کارهای فناوری مالی به سرعت رشد کردند و همین مسئله باعث شد تا تعداد زیادی کسب و کار بزرگ و خوب ایجاد شود اما از طرفی با توجه به عدم به‌روز بودن مدیران نهادهای نظارتی بحث‌های متفاوتی در این زمینه داشتند که برای حل این  مشکل دولت و نظام باید خط قرمزها را مد نظر قرار دهند و دولت خود را با فناوری‌های جدید هماهنگ کند.


وی با اشاره به کسب و کارهای این حوزه گفت: هیچ استارت آپی فین تکی در مدت فعالیت خود خارج از خطر قرمزها فعالیت نداشته است و با توجه به این که امروزه بحث بلاک چین و موضوع ارز دیجیتال در فناوری‌‎های مالی موج بزرگی را ایجاد کرده است، امکان مسدودکردن مرزها به منظور جلوگیری از فناوری‌های جدید وجود ندارد.


معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی  و فناوری ریاست جمهوری  افزود: بلاک چین در حوزه‌های مختلفی رسوب پیدا کرده است و در حوزه ارز دیجیتال و پیاده سازی آن در کشور نیازمند نگاهی کارشناسانه هستیم چرا که بحث ارز دیجیتال از بحث‌های اساسی در چند ساله آینده خواهد بود.


وی ادامه داد: با توجه به نگاه ویژه دولت و بخش خصوصی در حوزه ارز دیجیتال، مجموعه معاونت علمی به دنبال آن است تا با مشورت کارشناسان و سرمایه گذاری اقدام به راه‌اندازی بستر ارز دیجیتال کند و به مرحله عملیاتی برساند.


وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت تجارت، می‌توان با کشورهایی که مروادات اقتصادی گسترده‌ای با آن‌ها صورت می‌گیرد یک ارز دیجیتالی برای پرداخت آنلاین در بستر داخلی و خارجی راه‌اندازی کرد؛ دولت در این بخش تسهیل کننده است و تمامی این عملیات‌ها قرار است توسط بخش خصوصی محقق شود. 


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر