11 شهريور 1397 - 12:24
کشتی آرای در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

توقف معاملات آتی بورس کالا، سکه را گران کرد

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با اعلام اینکه بسته شدن معاملات آتی سکه دلیل گرانی آن در روز جاری است، گفت: حباب سکه به یک میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید.
کد خبر : ۹۰۷۳۵
سکه

محمد کشتی‌آرای در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، درباره دلیل افزایش قیمت سکه طی روزهای اخیر، اظهارداشت: قیمت ها براساس یک معادله اقتصادی افزایش می یابد و قیمت سکه از روز شنبه در شرایطی که قیمت جهانی طلا ثابت بود، تا این لحظه حدود ۲۵۰ هزار تومان رشد قیمت داشته است.


وی افزود: افزایش قیمت روز گذشته در شرایطی که قیمت جهانی طلا ثابت بود، اما به دلیل رشد قیمت ارز  روند رو به رشدی را طی کرد. اما امروز در حالی که قیمت ارز نوسان چندانی نداشت،  قیمت سکه با افزایش شدیدی مواجه شد.


رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر درباره دلیل اصلی افزایش قیمت سکه در روز جاری، اظهار داشت: یکی از علت های اصلی افزایش قیمت سکه در روز جاری، بسته شدن معاملات آتی در بورس کالا است که این موضوع بر قیمت سکه تاثیر افزایشی داشته است.


کشتی آرای با اعلام اینکه در این لحظه قیمت سکه تمام، ۴ میلیون و ۳۱۲ هزار تومان است، گفت: در بازار سنتی تقاضا برای خرید وجود ندارد و فقط تقاضا برای خرید سکه تمام که بخش زیادی از آن به دلیل سرمایه گذاری است، وجود دارد و می توان گفت مجدد موج جدیدی از نقدینگی به سمت خرید طلا و سکه سرازیر شد.


به گفته وی در حال حاضر قیمت سکه یک میلیون ۸۰ هزار تومان حباب دارد.





به گزارش ایبِنا، قیمت سکه طی روزهای اخیر روند افزایشی داشته به گونه ای که مجددا وارد کانال ۴ میلیون تومانی شده است.


 به گفته کارشناسان بازار طلا و سکه،  هجوم بخش جدیدی از نقدینگی و سرمایه های مردم به سمت این بازار دلیل رشد قیمت ها بوده است. 


همچنین در روز جاری بورس کالا با صدور اطلاعیه ای رسمی از بسته شدن «موقعیت های بازِ» بازار قراردادهای آتی سکه طلای بهار آزادی طرح امام (ره) خبر داد و مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالا در این اطلاعیه به فعالان معاملات قراردادهای مشتقه اعلام کرد: در راستای حمایت از سرمایه گذاران و بر اساس معیارهای بخش الف «ماده الحاقی دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای آتی در بورس کالا در خصوص شرایط اضطراری» و با استناد به بند ۱۰ بخش «ب» ماده الحاقی فوق و با تایید سازمان بورس اوراق و بهادار، تمامی کارگزاران ملزم به بستن کلیه موقعیت های تعهدی باز مشتریان خود بر اساس آخرین قیمت تسویه در تمامی نمادهای معاملاتی قراردادهای آتی سکه طلای بهار آزادی طرح امام (ره) هستند.


در ادامه این اطلاعیه آمده است که تمامی کارگزاران در اجرای تصمیم فوق از ساعت ۱۱ تا ۱۲ روز جاری «۱۱ شهریور ماه ۹۷» اقدامات لازم برای بستن همه «موقعیت های تعهدی باز» مشتریان خود بر اساس آخرین قیمت تسویه هر یک از نمادها را انجام دهند.


به اعتقاد فعالان بازار این اقدام بورس کالا را نمی توان بی تاثیر در افزایش قیمت سکه و همچنین افزایش تقاضا در بازار دانست.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر