11 شهريور 1397 - 12:37
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

حفظ منافع سرمایه‌گذاران هدف اصلی توقف معاملات آتی سکه

یک کارشناس اقتصادی گفت: تصمیم بورس کالا در توقف معاملات آتی سکه با توجه به شرایط بازار نقدی سکه طلا و نوسانات غیر عادی قیمت های نقدی و در حمایت از منافع سرمایه گذاران است.
کد خبر : ۹۰۷۳۷
طرح

به گزارش ایبِنا، مصطفی صفاری پیرامون صدور اطلاعیه جدید بورس کالا مبنی بر اجرای بند ۱۰ اقدامات اجرایی ماده الحاقی دستورالعمل قراردادهای آتی در خصوص نمادهای معاملاتی قرارداد آتی سکه طلا  اظهار کرد: بورس کالا در حالی این تصمیم را با توجه به شرایط بازار نقدی سکه طلا و نوسانات غیر عادی قیمت های نقدی و در حمایت از منافع سرمایه گذاران بازار مشتقه اتخاذ کرده که بازار سکه در شرایط نرمال و طبیعی خود به سر نمی برد و انتظارات سرمایه گذاران شتابان است.


وی افزود: با توجه به اینکه بازار آتی بحث انتظارات است، تحت تاثیر شرایط اقتصادی حاکم بر کشور به صورت شتابان شده و به نظر می رسد به دلیل حساسیت های ایجاد شده روی قیمت سکه، بورس کالا این تصمیم را گرفته تا از میزان این حساسیت ها و التهابات کم کند.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با توجه به راه اندازی بازار آتی زعفران طی سال جاری و تجربه موفقی که در حوزه معاملات آتی محصولات کشاورزی به دست آمده و استقبالی که از سمت سرمایه گذاران نسبت به این محصول صورت گرفته، می توان این تغییر رویکرد را به سمت محصولات کشاورزی برد.


صفاری با تاکید بر اینکه مطمئنا اتخاذ این تصمیم برای تسویه کلیه معاملات آتی سکه و تلاش برای شروع مجدد آن با رویکرد افزایش عمق بازار و حضور نهادهای مالی و بازار گردان ها همزمان با گسترش دارایی های پایه جدید مانند طلای آبشده و برخی محصوولات صنعتی صادرات محور در کوتاه مدت در کاهش التهابات اثرگذار است؛ اما در بلندمدت باید دوباره با تعامل با بانک مرکزی به عنوان بازیگر اصلی در بازار سکه، دوباره معاملات آتی این دارایی را دوباره از سر گرفت.


وی ادامه داد: بانک مرکزی به کمک بازار آتی سکه در بورس کالا می توانست بازار نقدی سکه را به راحتی مدیریت کند؛ اما به دلیل عدم حضور این نهاد پولی کشور در بورس، انتظارات مردم بیش از واقعیت بود.


صفاری در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: به نظر می رسد همتی به عنوان رییس بانک مرکزی که دارای مدرک دکترای اقتصاد است، به خوبی با ابزارهای معاملاتی بورس کالا و به ویژه کارکردهای معاملات آتی آشنا است و می تواند به کمک این ابزار در تثبیت قیمت سکه و کاهش التهابات عملکرد موفقی داشته باشد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر