20 شهريور 1397 - 18:30
جانشین پلیس فتا تاکید کرد:

کاهش جرایم مالی با رمز یکبار مصرف/ یک سوم جرایم سایبری فیشینگ است

جانشین پلیس فتا گفت: ۳۵ درصد از برداشت‌های غیر مجاز در بستر کپی کردن کارت‌، برداشت از طریق کیلاگرها و برداشت‌های فیشینگ انجام می ­شود که فیشینگ ۳۳ درصد از سهم این جرایم را به خود اختصاص داده است.
کد خبر : ۹۱۱۹۳
پلیس فتا

به گزارش ایبِنا، سرهنگ نوروزی در نشست بررسی پول مجازی و میزان اثرگذاری در رفع تحریم های بانکی و پیشگیری از جرایم برداشت های غیرمجاز اینترنتی از حساب های بانکی گفت: جرایم برداشته‌ای غیرمجاز یا سرقت از حساب‌های بانکی در سه بستر کپی کردن کارت های بانکی، برداشت از طریق کیلاگرها و برداشت های فیشینگ انجام می ­شود.


وی ادامه داد: ۳۵ درصد برداشت های غیرمجاز کشور با این سه شگرد انجام می­ شود که رقم قابل توجهی است و از بین این سه روش ۳۳ درصد جرایم از بستر فیشینگ انجام می شو و  بررسی ها نشان می­دهد که فیشینگ عامل شکل­ گیری یک سوم جرایم سایبری است. برآوردها این است که درسال ۹۷ بالغ بر۲۰ تا ۲۵ هزار پرونده برداشت ­های غیرمجاز انجام می ­شود که باید برای پیشگیری چاره­ اندیشی کنیم.


رمز یکبار مصرف جرایم مالی سایبری را کاهش می‌دهد


جانشین پلیس فتا افزود: درکشورهای خارجی با تخصیص رمز دوم یکبار مصرف بانکی به کاهش جرم در این زمینه کمک کرده ­اند و ما هم می­‌توانیم با اجرایی­ کردن این روش در کشور وقوع جرم را از ۳۵ درصد به ۵ درصد کاهش دهیم. وی گفت: جلساتی با بانک مرکزی، ریاست قوه قضائیه و پلیس فتا برگزار و مقرر شده با تغییر زیرساخت ها جرایم دراین فضا کنترل­ شود.


رمز دوم ثابت از ابتدای ۹۸ حذف می‌شود/ رمز یکبار مصرف اجباری شد


نوروزی گفت: براساس بخشنامه جدید بانک مرکزی که از اول شهریور ابلاغ شده همه بانک‌ها باید ظرف سه ماه استفاده از رمز یکبار مصرف را اجباری کنند هر چند در حال حاضر هم چنین شرایطی وجود دارد اما اطلاع رسانی نشده است و مردم آگاهی ندارند.


جانشین پلیس فتا افزود: از اول خرداد ۹۸ هم مقرر شده رمز دوم ثابت حذف شود و رمز دوم یکبار مصرف فعال شود. وی ادامه داد: با توجه به ابلاغیه بانک مرکزی درباره تخصیص رمز دوم یکبار مصرف به مشتریان، از اول آذر مسئولیت جبران خسارت مالی مردم به عهده بانک و موسسات مالی و اعتباری خواهد بود.


۶۰ هزار پرونده به کلاهبرداری پیامکی مربوط است


نوروزی تصریح کرد: کلاهبرداری پیامکی بیش از ۶۰ هزار پرونده در سال را به خود اختصاص می دهد که با همین برنامه ها از بین خواهد رفت و البته نیازمند اطلاع رسانی است. فیشینگ به معنی ماهیگیری در فضای مجازی یا تلاش برای به دست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه و اطلاعات حساب بانکی از طریق جعل یک وب‌سایت و ایمیل گفته می‌شود و یا به عبارت ساده‌تر وقتی شخصی سعی می‌کند شما را فریب دهد تا اطلاعات شخصی‌تان را در اختیارش بگذارید، یک حمله فیشینگ اتفاق می‌افتد. شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های پرداخت آنلاین از جمله اهداف حملات فیشینگ هستند. علاوه بر آن، ایمیل‌هایی که با این هدف ارسال می‌شوند و حاوی پیوندی به یک وب‌سایت هستند در اکثر موارد حاوی بدافزار هم هستند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها