28 شهريور 1397 - 10:52
ایبِنا گزارش می دهد:

کلاهبرداری میلیاردی از ناآگاهی مردم/ هوشیاری بانک مرکزی و پلیس

تخلفات و کلاهبرداری میلیاردی سکه ثامن از اعتماد مردم، با همکاری و هوشیاری بانک مرکزی و پلیس فتا شناسایی و کشف شد.
کد خبر : ۹۱۵۱۴
image.png

به گزارش خبرنگار ایبِنا، سوء استفاده از اعتماد و دارایی مردم بحث امروز و دیروز نیست و از گذشته وجود داشته، اما با این تفاوت که با گذشت زمان، تغییر و پیشرفت تکنولوژی، شیوه های کهنه و لورفته جای خود را به شیوه ها و مدل های نوین می دهند و این نکته جالب توجه است که سوء استفاده کنندگان و کلاهبرداران اموال و دارایی مردم، همیشه در صحنه هستند و تنها شیوه و روش کار خود را تغییر می دهند. یک روز در قالب شرکت های هرمی، یک روز در قالب موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز و این بار هم در قالب فروش سکه و طلای آب شده از اعتماد و عدم آگاهی مردم سوءاستفاده شده است.


"سکه ثامن" شرکتی که با همکاری و هوشیاری بانک مرکزی و پلیس فتا و همچنین رصد به موقع شرکت کاشف و شاپرک، شناسایی و ممنوع الفعالیت شد. روز گذشته آیت محمدولی در گفتگو با ایبِنا از صدور دستور پلمب این واحد به اماکن خبر داد و افزود: از حدود دو ماه قبل طی اخطارهایی از سوی اتحادیه طلا و جواهر درباره قطع فعالیت این شرکت داده شد و از راه قانونی نیز برای پلمب این واحد اقدام شد زیرا عملکرد و شیوه فعالیت این شرکت مطابق قوانین و چارچوب‌های اتحادیه طلا و جواهر نبود.


رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به ارسال نامه‌ای به اماکن در خصوص پلمب این واحد، ادامه داد: برای پلمب اقدام شده و نتیجه آن پس از تعطیلات پیش رو مشخص خواهد شد و در صورت اینکه همچنان برای پلمب این واحد از سوی اماکن اقدامی نشده باشد، پیگیری و اقدام فوری برای تعطیلی آن انجام خواهد شد.


به گفته وی، از نظر اتحادیه این واحد از ابتدا هیچگونه مجوزی برای فعالیت نداشته و در حال حاضر هم اجازه ای برای فعالیت ندارد، البته ظاهرا این واحد در حال حاضر در فضای مجازی در حال فعالیت است، اما از نظر اتحادیه اجازه هیچ‌گونه معامله ای را ندارد و عملکرد این شرکت نیز ممنوع است.


همچنین، از سویی دیگر سرهنگ تورج کاظمی، رییس پلیس فتای تهران نیز با اشاره به پرونده شرکت سکه ثامن، اظهار داشت: پرونده شرکت تجارت الکترونیک ثامن یا همان "سکه ثامن" در مراحل تحقیقات اولیه خود بوده و چند نفر شاکی هم دارد.


رییس پلیس فتای تهران افزود:  اگر فردی شکایتی در این خصوص دارد باید در دادسرای جرایم رایانه‌ای شکایت خود را مطرح کند تا پرونده آنها برای رسیدگی در دستور کار قرار گیرد. موضوع این سایت در حال بررسی است و امیدواریم پس از احضار گردانندگان سایت مذکور وضعیت آن مشخص شود.


در عین حال، پس از این واکنش ها، شرکت به صورت رسمی اعلام ورشکستگی کرد:



اما پیش از انتشار این اخبار از سوی ایبِنا، مشتریان این سایت که چند روزی بود با شنیدن اخبار ضد و نقیض درباره فعالیت و ارسال پیامی برای همه کاربران با این مضمون که "سرورهای سایت در حال جابجایی و تقویت است و به همین منظور دو روزی امکان درخواست واریز وجه نخواهد بود" و یا اخباری درباره خروج مدیرعامل این شرکت، به فعالیت و عملکرد شرکت شک کرده و برای دریافت پول خود به تب و تاب افتاده اما روز گذشته با پیام ورشکستگی شرکت و همچنین تحت تعقیب قرار گرفتن مدیر سایت سکه ثامن تحت تعقیب قضایی و مسدود و ممنوع الخروج شدن تمامی حساب های فرهاد زاهدی فر (مدیر سایت سکه ثامن) در بانک های کشور مواجه شدند.


اما یکی از مشتریان این سایت با ابراز نگرانی از مسدود شدن حساب های این شرکت و ابهام در دریافت سرمایه خود، به ایبِنا گفت: "به ما اعلام شده که دلیل اینکه حساب ها از طرف بانک مرکزی مسدود شده باید برای دریافت پول خود صبر کنیم و اگر قرار هم باشد که پول های ما پرداخت شود، سودی به آن تعلق نمی گیرد و اصل پول را پرداخت می کنند که با این حساب بسیاری از مشتریان این سایت مبالغ میلیاردی متضرر خواهند شد. "


حال با پیگیری بانک مرکزی، پلیس فتا و همچنین اتحادیه طلا و جواهر باید منتظر سرانجام این شرکت و مشتریان آن بود و هنوز مشخص نیست که می توان برای آنها عبارت مالباخته را به کار برد یا خیر...


به گزارش ایبِنا، موضوع مهم اعتماد دوباره مردم به این شیوه های فعالیت مشکوک و طمع برانگیز اینگونه شرکت ها است، شیوه ای که با کمی دقت به آن کم شباهت به فعالیت موسسات مالی اعتباری غیرمجاز نیست، اقداماتی همچون پرداخت سودهای غیر طبیعی به مردم و همچنین جلب اعتماد و فرار یک شبه و نکته جالب تر از همه، استفاده از اسم ائمه (سکه ثامن) برای این شرکت است.


از سویی دیگر این شرکت با تبلیغ در برخی رسانه های خبری سعی در جلب اعتماد بیشتر مردم از طریق این رسانه ها داشته و تبلیغاتی با این مضمون منتشر کرده است: "مرکز سکه و طلای ثامن به‌ عنوان بزرگ‌ترین و بروزترین مرکز خرید و فروش آنلاین طلا در ایران شناخته شده است. سرمایه‌گذران می‌توانند بدون هیچ‌گونه نگرانی نسبت به سرمایه‌گذاری در این مرکز اقدام کنند. زیرا این مرکز فعالیت خود را با مجوزهای معتبر و رسمی از جمله پروانه کسب و پروانه کسب الکترونیکی و نماد اعتماد الکترونیکی و نماد ثبت در رسانه‌های دیجیتال آغاز کرده و دارای گواهی اس اس ال برای امنیت کاربران است؛ همچنین طلای ثامن دارای تندیس مدیریت عملکرد در سنجش جهانی در زمینه طلا و جواهر و سنگ‌های زینتی است.


یکی از مزیت‌های سیستم معاملات آنلاین سکه و طلای ثامن این است که سرمایه‌گذاران به صورت ۲۴ ساعته می‌توانند به خرید و فروش بپردازند. سامانه طلای ثامن توانسته است این امکان را برای کاربران خود به وجود آورد که بتوانند طلا، سکه و انس طلای خود را به صورت حضوری نیز دریافت کنند که این امر برای اولین بار در ایران و در بین سامانه‌های معاملاتی صورت می‌گیرد.


فرهاد زاهدی‌فر مدیریت مرکز طلای ثامن این سامانه را برای سهولت تجارت هموطنان، بدون دغدغه زمانی و مکانی ایجاد کرده و از مهم‌ترین محاسن این مرکز امنیت بالای اطلاعات شخصی کاربران است. علاقه‌مندان نیز می‌توانند با دسترسی به اینترنت و با مراجعه به سایت طلای ثامن به صورت رایگان در سامانه معاملاتی سکه و طلای ثامن ثبت‌نام و معاملات خود را آغاز کنند".


بر اساس این گزارش، به صفحه اول این سایت که مراجعه شود نه تنها هیچ موضوع شک برانگیزی وجود ندارد بلکه با دیدن ای نماد (نمـاد اعتمـــــاد الکتـرونیـکی کسب و کارهای اینترنتی) این سایت اطمینان از فعالیت صحیح و سالم این سایت جلب می شود.




نمادی که نشانه‌ای است که از طرف مرکزی با نام توسعه تجارت الکترونیکی که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است، به عنوان تاییدیه به فروشگاه‌های اینترنتی داده می‌شود اما این نماد که تا پیش از این در این سایت با نماد دو ستاره نیز وجود داشت به راحتی امکانپذیر نیست.





نماد اعتماد الکترونیکی این شرکت طی یکی دو روز اخیر حذف شده و دیگر خبری از ای نماد یا همان مجوز فعالیت و کسب و کار اینترنتی وجود ندارد.





همچنین در این سایت اعلام شده، دارای مجوز از اتحادیه طلا و جواهر است، در صورتی که محمدولی رییس این اتحادیه از عدم اعطای هیچگونه مجوز به این شرکت خبر داد و تاکید کرد: از ابتدا فعالیت این شرکت فاقد مجوز بوده و تذکرهای لازم و همچنین اقدامات لازم برای توقف فعالیت این شرکت داده شده بود.



همچنین این شرکت که با شعار "انصاف پیشه کار ما است، اعتماد شما اعتبار ماست" اعتباری که از سوی مردم اعتماد شد اما از سوی این شرکت و مدیران آن انصافی وجود نداشت و نه تنها از اعتماد مردم سوء استفاده شد بلکه با استفاده از نام مقام معظم رهبری و نام مبارک ثامن، سعی در ایجاد اطمینان و اعتماد دروغین به مشتریان خود داشتند.





براساس این گزارش، باید در روزهای آینده به انتظار نشست تا تکلیف این مشتریان که با طمع و کسب سود بیشتر، به بازارهای پولی و مالی مطمئنی چون بازار سرمایه، سیستم بانکی و ... که پشتوانه هایی دولتی و مشخص دارند پشت کرده و اقدام به چنین سرمایه گذاری های جسورانه و ریسکی کرده اند، روشن شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر