آسیب هیجان زدگی سهامداران در بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تنها راه مقابله با انتشار خبرهای منفی، افزایش سطح آگاهی معامله‌گران و دوری آنها از هیجان‌زدگی است.
کد خبر : ۹۲۲۷۹
بورس

منصور کریمی در گفتگو با ایبِنا، در خصوص افت‌های اخیر شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سهام گفت: زمانی که از افزایش نرخ ارز به عنوان یکی از مولف‌های همیشگی رشد و رونق بورس و افزایش قیمت‌ها یاد می‌شود، بنابراین طبیعی است که وقتی نرخ ارز کاهش پیدا می‌کند، این موضوع در سودآوری برخی شرکت‌ها به ویژه شرکت‌هایی که محصولات آنها صادرات‌ محور اثر منفی بگذارد.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته کاهش نرخ ارز اتفاقی موقتی برای بورس بوده و این موضوع برای شرکت‌هایی که محصولات خود را از خارج از کشور وارد می‌کنند می‌تواند خبر خوب و مثبتی باشد، بنابراین بخشی از افت روزهای اخیر بازار سهام به بهانه کاهش قیمت ارز، هیجانی است.


تبعات حذف معاملات اعتباری


وی همچنین در خصوص مواردی چون احتمال عدم تصویب FATF در مجلس و همچنین حذف معاملات اعتباری اذعان داشت: این موارد روز گذشته به‌صورت شایعه در فضای بازار سرمایه مطرح و موجب شد و با وجود رشد قابل قبول شاخص و نمادها در ساعات ابتدایی معاملات دیروز، در پایان شاهد افت شاخص و کاهش قیمت‌ها در بورس بودیم.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: همانگونه که ابزارهای ارتباط جمعی بویژه شبکه‌های اجتماعی برای رساندن خبر موثق و مفید و مثبت بکار برده می‌شوند، کاربردهای منفی مانند انتشار شایعات و خبرهای منفی را نیز دارند. البته شبکه‌های اجتماعی به خودی خود دارای مشکل و ایراد نیستند و این کاربران این شبکه‌ها، بویژه در فضای اقتصادی و بازار سهام هستند که از ظرفیت‌های آن می‌توانند برای انتشار خبرهای مثبت و موثق و یا شایعه و خبرهای منفی استفاده کنند.


افزایش سطح آگاهی معامله‌گران


وی گفت: بنابراین تنها راه مقابله با انتشار خبرهای منفی، افزایش سطح آگاهی معامله‌گران و دوری آنها از هیجان‌زدگی است. کریمی همچنین در خصوص وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال اظهار داشت: شاخص بورس و قیمت ‌سهام شرکت‌ها از ابتدای امسال تا کنون رشد و بازدهی قابل قبولی داشته‌اند، با این حال انتظار و عقیده فعالان بازار این است که بازار سهام نسبت به سایر بازارهای موازی از ظرفیت رشد بیشتری برخوردار است.


این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر تثبیت نرخ ارز معاملات بازار سهام نیز گفت: به طور کلی مواردی چون افزایش نرخ ارز و تثبیت این بازار در سود و زیان شرکت‌ها اثرگذار است و تثبیت نرخ ارز از آن جهت می‌تواند خبر خوبی برای شرکت‌ها و صنایع باشد که با شرکت‌ها چشم‌انداز روشنی‌تری می‌توانند وضعیت سرمایه‌گذاری و تولید خود را برنامه‌ریزی و مشخص کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر