16 مهر 1397 - 09:58
دبیرکل کانون صرافان به ایبِنا اعلام کرد؛

امکان پیش‌بینی نرخ‌ها وجود دارد/ بانک مرکزی بازیگر بازار ارز

دبیرکل کانون صرافان با اشاره به تغییر نقش بانک مرکزی به بازیگر بازار ارز، گفت: اکنون صرافان به شکل سابق ارز دریافت نمی‌کنند و ممکن است از صرافان این جمله شنیده شود که ارز ندارند.
کد خبر : ۹۲۳۲۹
گزارش تصویری ازدحام در بازار ارز

به گزارش خبرنگار ایبِنا، رضا ترکاشوند صبح امروز در نشست خبری درباره فعالیت های این کانون، اظهار داشت: این کانون در سال ۹۱ با مجوز بانک مرکزی آغاز به کار کرده و به دلیل خاص بودن فعالیت این کانون، تحت نظر بانک مرکزی فعالیت دارد.


وی افرود: پس از انقلاب، صرافان نقش مهم تری نسبت به قبل پیدا کردند زیرا در همه دنیا وظیفه صرافی ها تبدیل پولی به پول دیگر است در حالی که در ایران به دلیل تحریم هایی که وجود داشت، مجبور به تقسیم وظایف بانک ها به سایر واحدها از جمله صرافی ها بودیم.


دبیر کل کانون صرافان ایران، ادامه داد: صرافان همواره نقشی محوری در جا به جایی پول در کشور داشته و همراه سیستم بانکی بودند. ترکاشوند درباره وضعیت فعلی سیستم بانکی و بخشنامه های ارزی این بانک، توضیح داد: امسال با دو مقطع زمانی درباره فعالیت صرافان مواجه هستیم، دوره اول پیش از تاریخ ۲۱ فروردین سال جاری که صرافان امکان فعالیت و خرید و فروش داشتند، اما پس از این تاریخ با ارائه گزارش غلط به دولت، تصمیم گرفته شد تا مدتی از فعالیت صرافان جلوگیری شود و حدود ۴ ماه خرید و فروش ارز توسط صرافی ها ممنوع بود و باعث شد بازار شفاف قبلی به بازار دلالی و زیر زمینی تبدیل شود.


وی ادامه داد: پس از این ۴ ماه با تغییر رییس کل بانک مرکزی و نگاه بهتر و واقع گرایانه به فعالیت صرافی ها نقش آنها روشن شد و با بخشنامه های ارزی جدید بانک مرکزی و با توجه به قانون، در حال رفع موانع و محدودیت های فعالیت صرافی ها و حرکت گام به گام برای رسیدن به حالت گذشته صرافی ها هستیم.


دبیرکل کانون صرافان ایران درباره بخشنامه این کانون به صرافان درباره نرخ ۱۰ هزار تومان دلار، گفت: این نامه در حالی صادر شد که نرخ ها درحال تغییر و نوسان بود و با کاهش قیمت ها ارزهای خانگی به سمت بازار آمد و بانک مرکزی به بانک ملی و سایر بانک ها دستور داد تا با اعلام قیمت، نرخ کف بازار مشخص شود.


هدف کانون، کمک به تامین منافع ملی


به گفته ترکاشوند، پیش از ۲۱ فروردین نقش بانک مرکزی در بازار یک نقش بازارساز و تعیین کننده بود و به نیازها در بازار پاسخ داده می شد اما پس از این تاریخ به عنوان یک بازیگر بازار  و موثر فعال شد و اکنون صرافان به شکل سابق ارز دریافت نمی‌کنند و ممکن است از صرافان این جمله شنیده شود که ارز ندارند. ترکاشوند، کانون را حلقه آخر این بازار  و واسط با مردم معرفی کرد و افزود: هدف کانون کمک به نظام در جهت تامین منافع ملی است.


وی ادامه داد: همه دولت ها، نسبت به بخش خصوصی و تجربه این بخش توجهی نمی کنند البته با ریاست جدید بانک مرکزی تاکنون از نظرات و تجربیات کانون استفاده شده اما دولت به دلیل اینکه خود را بی نیاز به بخش خصوصی می داند، از نظرات این بخش استفاده نمی کند.


دبیرکل کانون صرافان ایران به بازیگران غیرمجاز بازار ارز اشاره کرد و از مردم خواست فقط از ٦٥٠ واحد صرافی مجاز خرید کرده و در قبال خرید خود، سند سنا دریافت کنند تا ارز تقلبی نباشد و مردم باید از صرافی ها پرینت شماره اسکناس خود را نیز از صرافی بگیرند.


ترکاشوند درخصوص نرخ کارمزد در صرافی ها نیز گفت: سیستم بازار ریزشی و افزایشی است و نمی توان به دقت حاشیه سود را تعیین کرد؛ حاشیه سود در بالاترین حالت ۱۰۰ تومان است. وی افزود: طبق دسترالعمل بانک مرکزی، فروش مسکوکات بانک فقط برعهده صرافان است و سایر فروشندگان طلا و جواهر اجازه فروشمسکوکات بانک مرکزی را ندارد؛ افرادی که می خواهند ایمن و سالم خرید کنند، از صرافی ها سکه بخرند و «کد نامبر» دریافت کرده و به صرافی هم فروخته و فاکتور را ارایه دهند؛ اگر مشکلی بود به کانون صرافان اطلاع دهند که در صورت تایید تخلف، یک و نیم برابر قیمت سکه را از صرافی دریافت و به مشتری داده می شود.


مردم به پیش بینی های نرخ ارز توجه نکنند


ترکاشوند در پاسخ به سوال ایبِنا درباره امکان پیش بینی نرخ ارز و افزایش یا کاهش آن اظهار داشت: با استفاده از شاخص های اقتصادی امکان پیش بینی بازار و نرخ ها خواهد بود و همانطور که شاهد هستیم در سامانه ها و بازارهای خارجی فعالیت قابل پیش بینی است اما در ایران به دلیل اینکه بازار ارز و نرخ ها تحت تاثیر مباحث سیاسی، اجتماعی و ... است، امکان پیش بینی وجود ندارد و اگر پیش بینی هم بدون توجه به شاخص های اقتصادی صورت بگیرد، دقیق و قابل استناد نیست.


وی درباره تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) در مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از قیمت ارز حاصل فضای روانی است که به دلیل فشارهای سیاسی خارج کشور ایجاد شد؛ این مصوبه مجلس نیز به دلیل سیاسی، اثرگذار است ولی اینگونه نخواهد بود که این مصوبه در کوتاه مدت بر ورود اسکناس ارز کمک کند و قیمت را کاهش دهد اما در درازمدت اثر بر کاهش نرخ و این فرایند دارد.


ترکاشوند با بیان اینکه خرید و فروش ارز از سوی صرافی های غیررسمی و دلالان نیز در حال انجام است، افزود: اکنون بازار ارز در انحصار صرافی های مجاز نیست و با توجه به نقش بازارساز بانک مرکزی، در حال کنترل است تا قیمت جهشی نشود؛ ما نیز به بانک مرکزی کمک می کنیم و امیدواریم دیگر شاهد جهش ارز نباشیم.


وی در ادامه درباره سامانه نیما و فعالیت این سامانه اظهار داشت: سامانه نیما سال گذشته گرفته شد زیرا با قاچاق کالا مواجه بودیم و برای کنترل این وضعیت سامانه نیما از سوی بانک مرکزی معرفی شد تا تمامی معاملات شفاف سازی شود و تاثیر فوق العاده‌ای داشت و با رفع نواقص در حال تکمیل شدن است. اسکناس ارتباطی به سامانه نیما ندارد و سامانه سنا به خرید نقدی ارتباط دارد.


ترکاشوند درباره ارز سلیمانیه و هراتیه نیز توضیح داد: بخشی از ارز کشور از طریق کشورهای همسایه از جمله دبی، هرات، سلیمانیه تامین می شود و تحت تاثیر این کشورها خواهد بود و بر بازار ما تاثیر گذار خواهد بود و برهمین اساس نرخ این بازارها مورد رصد و بررسی قرار می گیرد.


برچسب ها: بانک مرکزی صرافی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر