02 آبان 1397 - 09:48
رییس مرکز آمار اعلام کرد؛

نرخ تورم خوراکی‌ها ۴۷.۵ درصد/ عددسازی امکان ندارد

رییس مرکز آمار ایران با اعلام اینکه نرخ تورم خوراکی‌ها در ۱۲ ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۷.۵ درصد است، افزود: نرخ تورم کالاهای بادوام نیز ۷۵ درصد است.
کد خبر : ۹۳۰۱۴
امیدعلی پارسا

به گزارش ایبِنا، امیدعلی پارسا در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: به دلیل مشکلات مالی حداکثر ۵۰ درصد آمار مورد نیاز ملی، ۳۵ درصد اطلاعات مورد نیاز استانی و ۱۵ درصد آمار مورد نیاز شهرستان‌ها را تامین می‌کنیم.


رییس مرکز آمار ایران اظهارداشت: اولویت ما تولید آمار با کیفیت و قابل مقایسه با آمارهای جهانی بوده و مربوط به کف زندگی مردم است. اکنون فقط می‌توانیم آمار مربوط به رشد اقتصادی، تورم و بیکاری را ارائه دهیم.


پارسا با بیان اینکه مجلس می‌تواند از مرکز آمار تحقیق و تفحص کند افزود: در فرآیند تولید آمار امکان ندارد کسی بتواند عدد سازی کند. وی گفت: تاکنون کسی درباره تغییر رویه‌های به دست آوردن آمار نظری ارائه نکرده، زیرا فرمول محاسبات آمار جهانی است. پارسا افزود: تورم نقطه به نقطه ۳۲.۸ درصد و متوسط رشد قیمت‌های کالا و خدمات مصرفی در ۱۲ ماه اخیر نسبت به ۱۲ ماه پیش از آن ۱۳.۴ درصد است.


رییس مرکز آمار ایران گفت: تورم در ۱۲ ماه اخیر برای خوراکی‌ها ۴۷.۵، کالاهای بادوام ۷۵، میوه و سبزیجات ۷۵ و دخانیات ۱۶۶ درصد است. وی افزود: برای به دست آوردن آمار تورم از ۷۵ هزار واحد صنفی ۴۲۰ هزار قیمت دریافت می‌کنیم.


پارسا با بیان اینکه نظام آماری کشور سنتی است گفت: با توجه به اینکه بیش از ۴۰ درصد افراد در سرشماری سال ۹۵ اینترنتی اطلاعات دادند و رتبه نخست را در این زمینه در دنیا داریم، اما نظام آماری کشور مدرن نیست.


وی افزود: ریزداده‌های کشور باید در مرکز آمار تجمیع شود، اما در سطوح میانی برخی دستگاه‌های اجرایی با این موضوع مخالفت می‌کنند و بر اساس رفتاری اقتدارگرایانه نمی‌خواهند وضع موجود تغییر کند یا انحصارهایی که وجود دارد نمی‌خواهند بشکند.


پارسا گفت: وزارتخانه‌های نیرو، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و پست همکاری خوبی با مرکز آمار دارد، اما ۲ تا ۳ دستگاه کلیدی همکاری خوبی با این مرکز ندارند.


وی افزود: برای به دست آوردن آمار، پول هزینه می‌کنیم، اما به دلیل تناقض‌های آماری که در کشور وجود دارد بی اعتمادی ایجاد می‌کنیم. پارسا گفت: مرکز آمار، ابزارهای لازم را برای مرجع بودن آماری، ندارد.


پارسا افزود: آمارهای مختلف از طرف مرکز آمار و بانک مرکزی تضعیف سرمایه اجتماعی را در پی دارد. پارسا گفت: فقط ۵ کشور در دنیا آمار مربوط به تورم و ۱۲ کشور آمار مربوط به رشد اقتصادی آنها را بانک مرکزی اعلام می‌کند، اما فقط در ایران هم بانک مرکزی و هم مرکز آمار این آمارها را منتشر و پول خرج می‌کنند که با آمار متفاوت سرمایه‌های اجتماعی را تضعیف کنند.


وی افزود: در قانون جدید آمار مشکل موازی کاری در این زمینه باید حل شود. پارسا گفت: در سرشماری سال ۱۴۰۵ در پی سرشماری اینترنتی نیستیم بلکه سرشماری ثبتی ـ مبنایی انجام می‌دهیم و این شدنی است.


پارسا با بیان اینکه در قانون جامع آمار باید الزامات نظام ثبتی مبنا رعایت شود افزود: همه آمار با کیفیت می‌خواهند و امیدواریم تا خرداد سال آینده، مجلس قانون نظام جامع آماری را تصویب کند.


رییس مرکز آماری ایران گفت: برخی میزان طلاق نسبت به ازدواج در کشور را یک به چهار اعلام می‌کنند که تحلیل نادرستی است. وی افزود: اگر قرار است بگوییم چند درصد ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود باید مخرج کسر همه کسانی باشند که ازدواج کرده اند و در صورت، همان کسانی که ازدواج کرده اند دنبال کنیم که چه تعداد از آنان طلاق گرفته اند. در اینصورت آمار طلاق به نصف کاهش می‌یابد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها