در پایان اولین روز عرضه:

۲۸۰ هزار بشکه نفت خام در بورس انرژی معامله شد

مدیرعامل بورس انرژی گفت: در اولین روز عرضه نفت خام، ۳ خریدار در ۸ معامله، ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام را خریداری کردند و اسم خریداران براساس قوانین بورس محرمانه است.
کد خبر : ۹۳۱۷۵
نفت

به گزارش ایبِنا، سیدعلی حسینی افزود: براساس قانون برنامه ششم توسعه، ‌ روز جاری برای نخستین بار، ‌ نفت خام سبک صادراتی توسط شرکت ملی نفت در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه شد. وی گفت: حجم عرضه یک میلیون بشکه بود که از این تعداد ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام با قیمت ۷۴ دلار و ۸۵ سنت مورد معامله قرار گرفت.


معاملات هفتگی


حسینی افزود: امیدواریم براساس برنامه ریزی صورت گرفته به طورمنظم حداقل هفته ای یکبار این معاملات انجام شود. مدیرعامل بورس انرژی اضافه کرد: محدودیتی برای حضور خریداران وجود ندارد و همه شخصیت های حقوقی می توانند حضور داشته باشند.


رقابت سه شرکت


حسینی با اشاره به اینکه امروز ۳ شرکت برای خرید حضور داشتند گفت: این ۳ شرکت در ۸ بار، ‌ معاملات خود را به سرانجام رساندند و سقف خرید برای هر خریدار یک میلیون بشکه و کف خرید برای هر خریدار ۳۵ هزار بشکه مشخص شده بود. وی ادامه داد: قیمت پایه توسط عرضه کننده ثبت می شود و خریدار براساس رقابت قیمت را تعیین و خرید می کند. حسینی گفت: ‌امیدواریم در یک فضای شفاف این عرضه ادامه پیدا کند.


محرمانه بودن اسامی خریداران


مدیرعامل بورس انرژی درخصوص پرداخت وجه این معاملات بیان کرد: ۲۰ درصد این معاملات به صورت ریالی و ۸۰ درصد به صورت ارزی خواهد بود و همچنین بانک های دولتی و خصوصی منتخب شرکت ملی نفت‌ این مبادلات را انجام می دهند.


وی در ادامه گفت: هر خریدار ابتدا باید کد معاملاتی از طریق کارگزاری اخذ و ۱۰ درصد پیش پرداخت نقدی را به حساب سپرده گذاری مرکزی واریز کند و به این ترتیب می تواند در معاملات شرکت کند. این مقام رسمی افزود: سامانه معاملاتی بورس انرژی الکترونیکی است و اسم خریداران در سامانه بورس انرژی براساس قوانین بورس محرمانه است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر