02 دی 1397 - 09:39
سلیمی در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

پیشنهاد حذف چک حامل/ درج کدملی گیرنده بر روی تمام چک‌ها

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با استقبال از بخشنامه جدید درباره چک های تضمینی گفت: پیشنهادی که سال هاست بر آن تاکید داریم، حذف کامل «چک در وجه حامل» است.
کد خبر : ۹۴۸۹۴
چک صیاد

سیدحسین سلیمی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، درباره بخشنامه جدید صدور چک های تضمینی گفت: پیشنهادی که سال هاست داریم این است که در زمان صدور چک، کد ملی و مشخصات گیرنده چک ثبت شود و چک تنها توسط آن فرد توانایی نقد شدن داشته باشد.


وی توضیح داد: در شرایط کنونی این احتمال وجود دارد که با یک فقره چک در وجه حامل با ارزش یک میلیارد تومان، ۱۰ معامله مختلف انجام شود و این چک ۱۰ دست بگردد ولی در نهایت یک چک به بانک می رود و ۹ معامله از نظرها پنهان می ماند.


عضو هیات رییسه بانک خاورمیانه ادامه داد: اگر رقم چک در وجه حامل را تا ۱۰ میلیارد تومان بالا ببریم، به طور عملی ۹۰ میلیارد تومان معامله در یک سیکل معاملاتی پنهان می ماند و هیچ کس از انجام آن خبری ندارد.


نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران خاطرنشان کرد: یکی از توصیه های FATF برای مقابله با پولشویی نیز این است که باید مشخص باشد که چک صادر شده در وجه چه کسی صادر شده و برای چه کاری این چک را دریافت کرده است؟ اما در شرایط کنونی تنها کسی که چک را پشت نویسی می کند، صاحب چک شناخته می شود و معلوم نیست این چک چند دست گشته است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر