20 تير 1398 - 11:16

ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی

بانک مرکزی به دور از اجرای تبلیغات ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی به شفاف‌سازی این موضوع بپردازد که در سال گذشته کدام بنگاه‌های تولیدی تسهیلات ارزان گرفته‌اند
کد خبر : ۱۰۱۸۳۱
تسهیلات

به گزارش ایبِنا، بهتر است بانک مرکزی به دور از اجرای تبلیغات ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی به شفاف‌سازی این موضوع بپردازد که در سال گذشته کدام بنگاه‌های تولیدی تسهیلات ارزان گرفته‌اند و بانک‌های عامل که در پرداخت این تسهیلات نقش داشتند معرفی شوند و به همه نشان دهند که نظام بانکی در رونق تولید چقدر سهم داشته است!؟ تجربه‌های گذشته نشان می‌دهد هرسال از سوی بانک مرکزی «شو» طرح پرداخت تسهیلات ارزان به واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی برگزار می‌شود. این روند فقط جنبه تبلیغاتی دارد چراکه واحدهای تولیدی واجد شرایط هنوز به آن دست نیافته‌اند. بازی‌گردانان در عرصه حمایت از تولید ملی تنها به منافع خود می‌اندیشند.


هرچند بنگاه‌های تولید با کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند اما در این شرایط تسهیلات به تنهایی نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات صنایع باز کند. در حال حاضر صنایع با وجود افزایش هزینه‌های جاری مانند گذشته در تامین سرمایه در گردش خود با مشکل مواجه‌اند و ممکن است تسهیلات را صرف هزینه‌های جاری کنند. تامین مواد اولیه گران‌، تجهیزات و ماشین‌آلات فرسوده‌، نوسانات نرخ ارز و بدهی واحدهای تولیدی به بانک‌ها و موارد دیگر راه را برای توسعه و استفاده بهینه از تسهیلات مسدود کرده است. طرح نوسازی و بهسازی صنایع به دور از اینکه چه نتایجی در صنعت دارد، طرحی بود که در همان ایستگاه نخست ایستاد. این در حالی است که کالاهای ما از کیفیت پایینی برخوردار هستند، به دلیل اینکه ماشین‌آلات به کارگرفته شده در صنایع ما فرسوده و مستهلک هستند. در سال‌های گذشته نیز تسهیلات و حتی وام‌های بلاعوض برای افزایش بهره‌وری و تغییر ماشین‌آلات صنایع در نظر گرفته شد، اما این برنامه‌ها درست اجرا نشد و نتایج چشم‌گیری نداشت. در حال حاضر برخی از صنایع برای سرمایه در گردش خود با مشکل مواجه هستند و در صورت دریافت این تسهیلات حاضر نیستند، آن را در زمینه ماشین‌آلات صنعتی سرمایه‌گذاری کنند.


افزایش ناگهانی نرخ ارز، افزایش هزینه‌های حمل و نقل و افزایش دستمزدها نیز موجب افزایش مشکلات صنایع در تامین مواد اولیه شده و برخی صنایع هنوز هم نتوانسته‌اند هزینه مواد اولیه‌ای که از پیش خریداری کرده‌اند را تسویه کنند. صنایع با وجود مشکلات مالی یا تمایلی به دریافت تسهیلات ندارند یا ممکن است این تسهیلات را برای جبران کسری‌های مالی و تامین بدهی‌های خود استفاده کنند. از سوی دیگر، نرخ سود دریافتی بابت اختصاص این تسهیلات بالاست که در شرایط فعلی برای تولیدکنندگان توجیه اقتصادی ندارد.


رضا امیدوار تجریشی


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر