در گفتگو با ایبنا مطرح شد؛

XBRL عامل جذب سرمایه

XBRL عامل جذب سرمایه
کارشناس بازار سرمایه گفت: شفافیت صورت‌های مالی، یکی از عوامل جذب سرمایه است و اگر شرکت‌های ایرانی صورت‌های مالی خود را بر اساس استاندارد بین المللی گزارش دهند، یک اتفاق مثبت در جذب سرمایه خواهد بود.
کد خبر : ۱۴۱۸۴۹

احسان راکعی، کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با ایبنا اظهار داشت: زبان XBRL یک زبان گزارشگری مالی است که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۰ درتعدادی از شرکت‌ها مانند انجمن حسابداران آمریکا، مرسوم شد که گزارش‌های خود را بر این اساس تحویل دهند. وجه نقد، دارایی‌ها و حقوق صاحبان سهام نیز طبق XML کدگذاری شده است.

 

وی افزود: نزدیک به یکصد شرکت در دنیا بر این اساس گزارش‌های خود را بسیار شفاف‌تر از گذشته ارایه می‌کنند و در ایران خلا این موضوع وجود دارد، به طوری که شرکت‌های بورسی که در کدال وجود دارند و بانک‌ها باید از این زبان گزارش‌نویسی استفاده کنند.


این کارشناس پولی و بانکی ابراز داشت: در حال حاضر تمام بانک‌ها صورت‌های مالی خود را پی دی اف می‌دهند و در قالب اکسل هم گزارش می‌کنند که در برگیرنده تمام صورت‌های مالی نیست، در حالی که هنگام بررسی جزییات به صورت‌های مالی هم نیاز است. حال اگر بانک‌ها در کشور در گزارش خود از XBRL استفاده کنند، به طور متحد الشکل از یک فرمت پیروی خواهند کرد.


راکعی ادامه داد: استفاده بانک‌ها از XBRL در گزارشات صورت‌های مالی برون سپاری و افزایش دقت را به دنبال خواهد داشت.


وی افزود: شفافیت صورت‌های مالی، یکی از عوامل جذب سرمایه است، حتی اگر شرکت‌های خارجی در صدد سرمایه گذاری در کشور باشند، یکی از موارد شفافیت است. اگر شرکت‌های ایرانی صورت‌های مالی خود را بر اساس استاندارد بین المللی گزارش دهند، یک اتفاق مثبت است.


این کارشناس بازار سرمایه گفت: متولی اعطای استاندارد حسابرسی در ایران سازمان حسابرسی است و به طور قطع آغاز این کار XBRL می‌تواند از سوی سازمان حسابرسی باشد تا شرکت‌ها را به استفاده از این استاندارد ملزم کند.


این تحلیل گر بازار‌های مالی ابراز داشت:، اما خود سازمان حسابرسی به تنهایی برای این مساله کافی نیست، زیرا بخش عمده‌ای از شرکت‌های فعال در بورس از نظر حسابرسی زیر نظر سازمان بورس فعالیت می‌کنند؛ بنابراین سازمان بورس در مرحله دوم می‌تواند شرکت‌ها را به انجام این مهم ترغیب سازد.

راکعی در پایان تاکید کرد: همانطور که شرکت‌ها در کدال ملزم شدند که صورت‌های مالی را بر اساس فرمت سازمان بورس منتشر کنند. بانک‌ها نیز جزو شرکت‌های بورسی محسوب شده که بخشی از گزارش دهی آن‌ها زیر نظر سازمان بورس است. اما به دلیل این که بخشی از دستورالعمل آن‌ها زیر نظر بانک مرکزی است، نیاز است که بانک مرکزی نیز طبق قانون، بانک‌ها را به استفاده از این استاندارد ملزم کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر