30 فروردين 1402 - 11:15
پوسیدگی در صنعت بانکداری آمریکا چقدر عمیق است؟ (۶)

گزارش بلومبرگ؛ آیا دولت بایدن برای مقابله با پیامدهای ورشکستگی بانکی آماده است؟

گزارش بلومبرگ؛ آیا دولت بایدن برای مقابله با پیامدهای ورشکستگی بانکی آماده است؟
جو بایدن در مقابل دوربین‌های تلویزیونی در کاخ سفید حاضر شد و تلاش کرد نگرانی‌ شهروندان آمریکایی نسبت به وضعیت نظام بانکی این کشور را کم کند.
کد خبر : ۱۴۹۲۷۸

به گزارش خبرنگار ایبِنا، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که پس از فروپاشی صنعت بانکداری ایالات متحده زیر ذره‌بین قرار گرفت، اقدامات و میزان آمادگی دولت جو بایدن برای مهار این چالش و برون رفت با کمترین هزینه از بحران بانکی اخیر بوده است. جو بایدن تنها ۲۴ ساعت پس از اعلام ورشکستگی بانک سیلیکون ولی، در یک نشست خبری با اصحاب رسانه، آمادگی کامل دولت خود و فدرال رزرو را برای ارائه طرح‌های اضطراری و کمک‌های مالی به این بانک اعلام کرد. همچنین وی اظهار داشت که تمایل دارد با نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه کنگره آمریکا، مجلس سنا و مجلس نمایندگان برای حذف قوانین چالش آفرین بانکی و تصویب لوایح حقوقی جدید برای الحاق به مقررات صنعت بانکداری ایالات متحده، همراهی کامل کند.


در همین راستا، متیو وینکلر، سردبیر خبرگزاری بلومبرگ، در یک گزارش تحلیلی، تصویر حقیقی از اقدامات و میزان آمادگی دولت جو بایدن در مواجه با این بحران بانکی ارائه کرده است.

 

 
دولت بایدن و لحظه‌ اعلام بحران ورشکستگی بانکی آمریکا

 

هنوز دقایق زیادی از شروع روز ۱۲ مارچ ۲۰۲۳ در ایالت‌های غربی آمریکا نگذشته است که نشست خبری مدیران فدرال رزرو در شرق آمریکا یعنی در شهر واشنگتن، مقر اصلی بانک مرکزی ایالات متحده آغاز می‌گردد و پس از حدود ۳۵ دقیقه گفتگو، در بیانیه مشترکی که توسط ۳ شخصیت اصلی صنعت مالی آمریکا یعنی جانت یلن، وزیر خزانه داری، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، و مارتین گرونبرگ، رئیس شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC)، ارائه شد، ورشکستگی بانک سیلیکون، ولی رسما اعلام می‌گردد.


۴ ساعت بعد، دوباره یک نشست خبری فوق العاده و دوباره یک بیانیه‌ی رسمی دیگر از سوی فدرال رزرو که اعلام می‌کند بانک سیگنیچر از لحاظ استاندارد‌های بانکداری ایالات متحده ورشکسته شده و در اختیار رگولاتور‌ها قرار گرفته است.


اعلام ورشکستگی دو نهاد مالی معتمد برای بخشی از فعالان اقتصادی آمریکا (بانک سیلیکون، ولی به عنوان حامی و سپرده پذیر بیش از ۹۰ درصد از شرکت‌های فناور کوچک و متوسط داخل و خارج ایالات متحده و بانک سیگنیچر به عنوان بهشت دارندگان ارز‌های دیجیتال و دارایی‌های رمز نگاری شده) آن هم به فاصله‌ کمتر از ۴ ساعت در یک روز نسبتا سرد ماه مارس در آمریکا، نوید بحران دیگری را می‌داد که مقامات و دولت بایدن را  درگیر خواهد کرد.

 

بهت، ترس، نگرانی، سراسیمگی و هجوم فزاینده‌ شهروندان آمریکایی به شعب بانک‌های سیلیکون ولی و سیگنیچر در کالیفرنیا، نیویورک، واشنگتن، شیکاگو، اوهایو، کانکتیکات، نوادا، داکوتا، تگزاس، کارولینای شمالی و... و ساعاتی بعد، صف کشی مردم در مقابل اکثر بانک‌های آمریکایی جهت برداشت وجوه سپرده‌های خود، اتمسفر حاکم در روز اول اعلام ورشکستگی نظام بانکداری ایالات متحده است.


روز بعد، دوشنبه و در ساعاتی که تقریبا همه مردم آمریکا بویژه ساکنان دره سیلیکون ولی در غرب ایالات متحده در محل کار خود حاضر شده‌اند، کانال‌های تلویزیونی اصلی آمریکا، برنامه‌های خود را قطع کرده و به پوشش خبری نشست اضطراری رئیس جمهور جو بایدن در ارتباط با ورشکستگی بانک سیلیکون ولی و بانک سیگنیچر می‌پردازد...

 

 

اظهارات جو بایدن یک روز پس از فروپاشی صنعت بانکداری ایالات متحده

 

جو بایدن، روز دوشنبه ۱۳ مارچ ۲۰۲۳ در مقابل دوربین‌های تلویزیونی در کاخ سفید حاضر شد و در یک سخنرانی تلاش کرد نگرانی‌ها نسبت به وضعیت نظام بانکی این کشور را رفع کند.

 

رئیس جمهور آمریکا به توصیه‌ مشاوران خود، بخش اول صحبت‌هایش را با قدرت آغاز کرده و اعلام کرد:

"دولت آمریکا هرکاری را که لازم باشد برای حفاظت از بانک‌های این کشور و سپرده‌های شهروندان، کسب و کار‌ها و سرمایه داران انجام می‌دهد و الان زمانی است که مردم و صاحبان مشاغل می‌بایست با آرامش و بدون نگرانی از مقابل بانک‌ها به خانه‌های بازگردند و منتظر اقدامات اضطراری و سریع کابینه‌ ما برای عبور از این بحران بمانند. شاید هم به خانه نرسیده، مشکل حل شد... ما برای همه چیز برنامه ریزی کرده‌ایم"

 

این سخنان جو بایدن واکنشی پوپولیستی و عوام‌فریبانه از لحاظ منتقدان و اظهاراتی امید بخش و رو به جلو از منظر حامیانش بوده است که می‌تواند تا حدودی نگرانی از بروز بحران گسترده‌تر در سیستم بانکی ایالات متحده را برطرف کند؛ کما اینکه در ادامه‌ی سخنان خود افزوده است: مردم آمریکا می‌توانند کاملا مطمئن باشند که سیستم بانکی ما امن است و سپرده‌های آن‌ها آسیبی نخواهد دید.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه با اشاره به وضعیت بانک سیلیکون‌ولی و سیگنیچر گفت مدیران آن‌ها اخراج می‌شوند و سهامداران بزرگ بانک ضرر خواهند کرد تا سپرده‌گذاران آسیبی نبینند. او افزود: آن‌ها آگاهانه ریسک کرده‌اند و وقتی که ریسک مالی نتیجه نمی‌دهد مدیران و سرمایه‌گذاران ضرر خواهند کرد. شیوه کار کاپیتالیسم همین است.


آقای بایدن در عین حال وعده داد که مقررات سختگیرانه‌تری برای نظارت بر بخش بانکی کشور وضع خواهد شد. سقوط این دو بانک بزرگترین موارد از ورشکستگی بانک‌های آمریکایی از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون است که جو بایدن خاطرنشان کرد که در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ برخی از مقرراتی که در پی آن بحران وضع شده بود، به صورت اضطراری طی روز‌های آینده لغو و یا تسهیل می‌شوند.


وی در پایان صحبت‌های خود اعلام کرد:

"از کنگره و نهاد‌های نظارتی می‌خواهم که مقررات بانکی را سخت‌تر کنند تا احتمال ورشکستگی بانک‌ها کاهش یابد و از مشاغل و موسسات اقتصادی کوچک حفاظت شود. به‌دلیل اختلاف دو حزب دمکرات و جمهوری خواه در مجالس قانونگذاری آمریکا، تصویب مقررات سختگیرانه در مورد فعالیت بانک‌ها کار ساده‌ای نخواهد بود. ولی رهبران دو حزب در روز‌های اخیر به من قول مساعد همکاری و همراهی با یکدیگر داده اند"

 

 
اقدامات دولت جو بایدن برای برون رفت از بحران بانکی اخیر

 

سیاستگذاران و تئوریسین‌های مالی و اقتصادی دولت جو بایدن از لحظه اعلام ورشکستگی بانک سیلیکون ولی، تمامی تلاش خود را برای آرام کردن جو به شدت نامتعادل، سراسیمه و نگران کننده‌ این کشور بکار گرفته‌اند؛ بطوریکه پیش از نشست خبری جو بایدن در ۱۳ مارچ ۲۰۲۳، جیم برانکس، سخنگوی تیم مشاوران اقتصادی ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرده بود که دولت بایدن تمامی سپرده‌های موجود در بانک سیلیکون ولی و سیگنچر بانک را تضمین خواهند کرد و در تلاش است جلوی هجوم مردم برای خروج سپرده‌هایشان از بانک‌ها را بگیرد.


مقامات اقتصادی دولت جو بایدن در روز‌های اخیر در همکاری با نهاد‌های ناظر بر فعالیت‌های بانکی، مقررات جدیدی از جمله تضمین سپرده‌های موجود در هر دو بانک ورشکسته، راه‌اندازی کانال‌های جدیدی برای دسترسی بانک‌ها به نقدینگی اضطراری و تسهیل استقراض از بانک مرکزی آمریکا در شرایط اضطراری، وضع کرده‌اند.


شرکت بیمه سپرده فدرال آمریکا نیز در روز دوشنبه اعلام کرد که تمامی سپرده‌های مشتریان بانک سیلیکون‌ولی را به یک بانک جدید و موقتی منتقل کرده و تمامی مشتریان از امروز به سپرده‌های خود دسترسی خواهند داشت.

 

 
آیا فدرال رزرو توان لازم برای مدیریت این ورشکستگی بانکی را دارد؟

 

اکثر صاحبنظران اقتصادی و مالی در آمریکا معتقدند که عامل اصلی چنین بحران‌های بانکی و ساختاری در اقتصاد ایالات متحده، تصمیم سازی‌های اشتباه و اقدامات مرگبار فدرال رزرو بوده است. آن‌ها اعلام می‌دارند هنگامی که یک نهاد، عامل وقوع چنین بحران‌های اقتصادی بزرگی است، چگونه می‌تواند نسخه‌ی درمان آن را تجویز کند.

اما من نظر دیگری دارم...

درست هست که فدرال رزرو در خیلی مواقع با تصمیم گیری‌ها و واکنش‌های خود، موجب تشدید این بحران‌ها شده است، اما در سال‌های پس از بحران مالی ۲۰۰۸، من از نزدیک شاهد بودم که با تمام توان خود، به جنگ عوامل نامتعادل ساز اقتصاد آمریکا رفته است و در طول سال‌های اخیر سعی کرده است با کمترین فشار مالی و اقتصادی به صاحبان سرمایه، کسب و کارها، مشاغل، کارمندان، کارگران و شهروندان آمریکایی، با بحران بیکاری و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها مبارزه کند.


به عنوان نمونه، برای مقابله با ریسک امکان آغاز یک بحران مالی بزرگ دیگر در صنعت بانکداری ایالات متحده، فدرال رزرو از برنامه جدیدی رونمایی کرده است که به شعب بانک سیلیکون، ولی اجازه می‌دهد که به طور اضطراری، وجوهی را که توسط اوراق بهادار دولتی حمایت می‌شود، برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده‌ی مشتریان خود، استقراض کنند. این برنامه برای جلوگیری از اجبار سیلیکون، ولی به فروش اوراق قرضه دولتی خود (که به دلیل افزایش شدید نرخ‌های بهره در یک سال اخیر، ارزش خود را به شدت از دست داده بود)، طراحی شده است.

منبع: ایبِنا
نویسنده: سید مهدی میرحسینی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر