تا سال ۲۰۵۰ محاسبه شد؛

بدهکاری کشور‌های ثروتمند به کشور‌های فقیر به دلیل انتشار آلاینده

بدهکاری کشور‌های ثروتمند به کشور‌های فقیر به دلیل انتشار آلاینده
به دلیل انتشار آلاینده، کشور‌های ثروتمند ۱۹۲ تریلیون دلار به کشور‌های فقیر بدهکار هستند.
کد خبر : ۱۵۱۴۲۸

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل المیادین، یک مطالعه جدید آب و هوایی از دو دانشگاه نشان می‌دهد که کشور‌های ثروتمند و صنعتی باید تا سال ۲۰۵۰ نزدیک به ۱۹۲ تریلیون دلار به کشور‌های فقیر به دلیل انتشار دی اکسید کربن و تأثیرات ناشی از آن بر آب و هوا پرداخت کنند.

هند یکی از کشور‌هایی است که ممکن است مستحق دریافت ۵۷ تریلیون دلار غرامت برای انتشار دی اکسید کربن باشد.

فوربس به نقل از یک مطالعه جدید از دانشگاه لیدز و دانشگاه بارسلونا، نشان داد که کشور‌های صنعتی و سایر کشور‌های ثروتمند باید نزدیک به ۱۹۲ تریلیون دلار به کشور‌های فقیر برای سوزاندن سطوح بیش از حد دی اکسید کربن بپردازند.

این مطالعه که روز دوشنبه در ژورنال Nature Sustainability منتشر شد، طرحی را گردآوری می‌کند که کشور‌های ثروتمند و صنعتی را مسئول انتشار بیش از حد دی اکسید کربن خود می‌داند و تا سال ۲۰۵۰ باید مجموعاً ۱۹۲ تریلیون دلار غرامت بدهند.

بر اساس این مطالعه، هنگامی که محققان سهم منصفانه را برای هر کشور محاسبه کردند، دریافتند که برخی از کشور‌ها از سهم منصفانه خود استفاده می‌کنند. اما برخی از کشورها، عمدتاً کشور‌های صنعتی در شمال جهان، میزان قابل توجهی بیش از حد خود استفاده می‌کنند.

کشور‌های شمال جهان مانند ایالات متحده، اروپا، کانادا و استرالیا - مسئول بیشتر این غرامت، ۱۷۰ تریلیون دلار، بودند و مابقی این رقم (۱۹۲ تریلیون دلار) مربوط به کشور‌های با انتشار بالا در جنوب جهان مانند عربستان سعودی، امارات و کشور‌های حاشیه خلیج فارس است.

محققان می‌گویند کشور‌های کم آلاینده سالانه نزدیک به ۶ تریلیون دلار برای متعهد شدن به کربن زدایی اقتصاد‌های خود سریعتر از آنچه در غیر این صورت مورد نیاز است، دریافت خواهند کرد.

بر اساس این مطالعه، ۸۰ تریلیون دلار مبلغی است که ایالات متحده می‌تواند در طول بیش از ۲۵ سال تحمل کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر