تأکید سازمان همکاری شانگهای به لزوم ارتقای سازکار‌های تجاری

تأکید سازمان همکاری شانگهای به لزوم ارتقای سازکار‌های تجاری
دبیرکل سازمان همکاری شانگ‌های (SCO) تأکید کرد کشور‌های عضو این سازمان مکانیسم‌های تجاری و اقتصادی خود را تقویت خواهند کرد.
کد خبر : ۱۵۲۶۰۴

به گزارش ایبِنا به نقل از خبرگزاری تاس، ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگ‌های (SCO) در اظهارات اخیر خود تأکید کرد که کشور‌های عضو این سازمان مکانیسم‌های تجاری و اقتصادی خود را تقویت خواهند کرد.

وی گفت: (اعضای سازمان همکاری شانگ‌های باید) برای ارتقای مکانیسم‌های نهادی تجاری و اقتصادی، ایجاد شرایط مساعد برای جابجایی آزاد کالا، سرمایه، فناوری‌ها و خدمات و همچنین ایجاد نقاط جدید رشد اقتصادی و افزایش اشتغال، نیرو‌های خود را بسیج کنند.

سازمان همکاری شانگ‌های در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ در شانگ‌های تاسیس شد. امروزه این سازمان شامل ۸ کشور روسیه، قزاقستان، چین، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان به عنوان کشور‌های مؤسس و همچنین هند و پاکستان است که در سال ۲۰۱۷ به این سازمان پیوستند.

تمامی کشور‌های عضو این سازمان در اجلاس سران سازمان همکاری شانگ‌های در دهلی نو که به‌شکل مجازی برگزار می‌شود، شرکت کرده‌اند. ایران، بلاروس و مغولستان به عنوان ناظر دعوت شده‌اند و ترکمنستان به عنوان مهمان شرکت می‌کند.

ایران از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر سازمان همکاری شانگ‌های بود و درخواست کشورمان برای عضویت رسمی و کامل در این سازمان نیز پس از ۱۶ سال، در اولین حضور ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در بیست و یکمین نشست سران شانگ‌های در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، در شهریور ۱۴۰۰ به تأیید هشت عضو دیگر سازمان رسید و ایران نهمین عضو این سازمان مهم منطقه‌ای شد.

 

منبع:تسنیم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر