04 شهريور 1402 - 10:04

فرصت‌های بی شمار پیش روی اعضای بریکس

فرصت‌های بی شمار پیش روی اعضای بریکس
مسئول تجارت کشاورزی آفریقای جنوبی گفت که کشور‌های شرکت کننده بریکس می‌توانند مستقل‌تر و متکی به خود شوند.
کد خبر : ۱۵۴۳۷۸

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، اسلاوزی زودوا موگامی، مسئول تجارت کشاورزی آفریقای جنوبی گفت: از آنجایی که بیش از ۴۰ کشور علاقه‌مند به پیوستن به بریکس هستند، چنین عضویتی می‌تواند فرصت خوبی برای آن‌ها باشد تا از نظر تولید به خود متکی شوند. موگامی به عنوان مدیر عامل زنان پیشرو آفریقا، در گفتگو با راشاتودی در حاشیه پانزدهمین اجلاس بریکس، گفت که از زمان تأسیس این گروه با بریکس کار کرده است.

او بر این باور است که آفریقای جنوبی اولین کشور آفریقایی بود که به بریکس پیوست و اکنون، ممکن است کل قاره آفریقا که بیش از ۵۰ کشور دارد، وارد این منطقه شود. موگامی خاطرنشان کرد که اکثر کشور‌هایی که برای عضویت درخواست داده اند از آفریقا هستند. همه ما می‌دانیم که آفریقا بیشتر منابع، مواد خام جهان را در اختیار دارد و حالا بریکس قول می‌دهد که پلت فرم مشارکتی باشد و این چیزی است که آن را هیجان انگیزتر می‌کند. موگامی اظهار داشت: عضویت در بریکس فرصتی برای "خروج از فضای محدود" نظم جهانی تک قطبی است و بستری را برای کشور‌هایی فراهم می‌کند که نماینده بیش از ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهان هستند.

هرگز نمی‌توان احساس کرد که کشوری به دیگری برتری دارد؛ این یک مشارکت متفاوت، منحصر به فرد و فراگیر است. او خاطرنشان کرد که بسیاری از کشور‌هایی که مواد خام تولید می‌کنند، حتی با ارز خود معامله نمی‌کنند. او در این باره گفت: چرا نباید با ارز خودش تجارت کند و به بازار جهانی کالا بفروشد که به نفع کشور خودش هم باشد؟ حداقل بریکس نگاه تازه به استقلال و حاکمیت کشور‌ها دارد و مدتهاست که از شروع کار آن گذشته است.

موگامی در مورد امکان تجارت اعضای بریکس با واحد پول مشترک خود گفت: این واقعیت وجود دارد که اگر شما پتانسیل ۴۰ کشور را داشته باشید که گردهم آیند و با هم تجارت کنند، عادلانه است که آن کشور‌ها از نظر اقتصادی مسلط باشند و ارزی که اکثریت از آن استفاده می‌کنند را داشته باشند.

پانزدهمین اجلاس سران بریکس این هفته در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی به پایان رسید. ایران، آرژانتین، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی از ژانویه ۲۰۲۴ به اعضای کامل این گروه تبدیل خواهند شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر