اعتراض کارگران خودروسازی آمریکا در حاشیه کشمکش‌های انتخاباتی

اعتراض کارگران خودروسازی آمریکا در حاشیه کشمکش‌های انتخاباتی
راهبرد اتحادیه از رویکرد سنتی، اعتصاب و ترک ساعات کاری، به سوی اعتراضات و تعطیلی‌های گسترده مراکز در هر سه خوروسازی آمریکاست.
کد خبر : ۱۵۵۵۶۸

به گزارش خبرنگار ایبِنا و به نقل از نیویورک تایمز؛ دونالد ترامپ سخنرانی اخیر خود را در یکی از کارخانه‌های غیرعضو اتحادیه برگزار کرد. تحلیل بخش روزانه خبرگزاری نیویورک تایمز نشان داده، اعتراضات و خواسته‌های کارگران صنعت خودروسازی آمریکا در کشمکش انتخابی قرار گرفته است. دو عضو فعال اتحادیه کارگران خودروساز بیان کردند: کارگران صنعت خودرو دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به کار و صنعت خود داشته و شکافی در میان آن‌ها وجود دارد. این مسئله می‌تواند خبرخوشی برای برخی شرکت‌ها از جمله شرکت تسلا باشد.

 

بنابر توافق اعضای اتحادیه در جلسه پنج شنبه، آخرین پاسخ به پیشنهاد شرکت استلنتیس (Stellantis) داده شد. اتحادیه کارگران خودروساز نیز در خصوص مذاکرات انجام شده اعلام کرد: در حضور شان فین، رئیس اتحادیه کارگران خودروساز، تیم‌های مذاکره کننده از سوی اتحادیه و جی‌ام (G.M) در روز پنجشنبه دیداری داشتند. جیم فرلی، مدیر ارشد فورد، در تماسی به خبرنگار‌ها گفت: به غیر از چهار کارخانه باتری‌سازی که در آن‌ها شرایط قرارداد مشخص نشد، مذاکرات روز جمعه بسیار به توافق نزدیک بود. اگر هدف اتحادیه رسیدن به یک قرارداد مکتوب بود، در جلسه اخیر به آن دست یافتند.

 

شرکت‌ها توصیه می‌کنند؛ نباید مذاکره در خصوص قرارداد چهار ساله همه‌جانبه را معطل چانه‌زنی‌های باتری‌سازی کرد، زیرا ادوار آن‌ها دو ساله است. اما اتحادیه کارگران خودروساز دیدگاه دیگری نسبت به مسائل دارد. سران اتحادیه بر این باور هستند که تولید کنندگان از گذار به ماشین‌های الکتریکی سوءاستفاده کرده و کارگران را با دستمزد کمتر و از قشر غیرعضو در اتحادیه استخدام خواهند کرد.

 

از سوی دیگر، اتحادیه قصد لحاظ کردن کارگران باتری‌ساز را در قرارداد ملی خود دارد، زیرا اکثر شرکت‌های باتری‌ساز به صورت بنگاه‌های مشارکتی با اشخاص خارجی نظیر شرکت انرژی ال‌جی یا SK On فعالیت دارند. در میان سه شرکت طرف چانه‌زنی‌ها، تنها شرکت جی‌ام تا کنون اقدام به ساخت باتری کرده که با ال‌جی، در ایالت اوهایو، همکاری می‌کند. همچنین فورد در حال احداث سه شرکت باتری‌سازی در ایالات کنتاکی و تنسی، با همکاری SK On است. فورد اعلام کرد احداث کارخانه‌های جدید موجب از دست رفتن اشتغال کارکنان اتحادیه در سایر کارخانه نمی‌شود. شرکت فورد به تنهایی ۵۷ هزار عضو اتحادیه را استخدام دارد که این میزان بیش از دو شرکت دیگر، جی‌ام و استلنتیس است.

 

شان فین، رئیس اتحادیه کارگران خودروساز، در خصوص مذاکرات خود با شرکت فورد عنوان کرد: در مورد مزایای بازنشستگی کارگران و امنیت شغلی آن‌ها در دوره گذار به ماشین‌های الکتریکی، شکافی میان اتحادیه و شرکت فورد وجود دارد.

 

ماری بارا، مدیر ارشد شرکت جی‌ام نیز خطاب به اتحادیه کارگران گفت: هیچ قصد واقعی برای دستیابی به توافق در لفاظی‌ها و نمایش‌های تئاترگونه اتحادیه وجود ندارد. ما سران اتحادیه را با هدف دستیابی به توافق بر سر میز مذاکره می‌خواهیم. استلنتیس نیز در خصوص مذاکرات انجام شده با اتحادیه، به پیش‌روی مذاکرات اشاره کرد و گفت: شکاف میان نظرات هنوز وجود دارد.

 

تغییر راهبرد اتحادیه از رویکرد سنتی، اعتصاب و ترک ساعات کاری تنها در بنگاه‌های محدود، به سوی اعتراضات و تعطیلی‌های گسترده مراکز در هر سه خوروسازی قابل مشاهده است. در سال ۲۰۱۹، اعتصابات و اعتراضات ۴۰ روز به طول انجامید تا سر انجام توافقی آزمایشی حاصل شد. شان فین، رئیس اتحادیه گفت: ادامه اعتراضات جهت ایجاد دست بالا در چانه‌زنی است و می‌خواهیم شرکت‌ها در خصوص دیدگاه خود بازنگری کنند.

 

گسترش اعتصابات و اعتراضات موجب افزایش هزینه‌های مالی اتحادیه خواهد شد که به کارگران معترض حدودا هفته‌ای ۵۰۰ دلار می‌دهد. کل بودجه اعتصابات اتحادیه کارگران خودروساز ۸۲۵ میلیون دلار است.

 

در صورت گسترش مجدد سطح تنش‌ها، سقف بودجه اعتصابات ممکن است محدود کننده شود و این مسئله موجب مضیقه مالی اتحادیه شده و از حق چانه‌زنی آن‌ها کم خواهد کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر