۳ کشور از اعضای "جی۷" در لیست ۵ بدهکار بزرگ جهانی

۳ کشور از اعضای  جی۷  در لیست ۵ بدهکار بزرگ جهانی
بسیاری از کشور‌های جهان از بحران بدهی رنج می‌برند که باعث بی ثباتی اقتصاد و ارز آن‌ها می‌شود.
کد خبر : ۱۵۵۷۰۳

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از عمون، بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول که توسط وب‌سایت آمریکایی Insider Monkey منتشر شده است، پنج کشور بدهکار جهان در سال ۲۰۲۲ آمریکا، ایتالیا، ونزوئلا، یونان و ژاپن بودند.


سه کشور آمریکا، ایتالیا و ژاپن عضو گروه «هفت بزرگ» یا همان جی ۷ هستند.


هر کشور بر اساس کل بدهی خود به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی رتبه بندی شد.

این وب‌سایت توضیح داد که ایالات متحده با نسبت بدهی ۱۲۱.۴ درصد تولید ناخالص داخلی یکی از کشور‌هایی است که بیشترین بدهی خارجی را دارد.

ایتالیا با نرخ ۱۴۴.۴ درصد در رتبه چهارم بزرگترین کشور از نظر حجم بدهی قرار گرفت. اگرچه این کشور از مازاد حساب جاری برخوردار است، اما مالیات در این کشور در زمانی که بیشتر بدهی‌ها متعلق به خارجی‌ها است، کل هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد..

ونزوئلا با نرخ ۱۵۷.۸ درصد از تولید ناخالص خود در سال ۲۰۲۲ در جایگاه سوم قرار گرفت و این کشور شاهد موجی از تورم بود که در سال ۲۰۱۸ به ۱۳۰ درصد رسید.

یونان با نسبت بدهی ۱۷۷.۴ درصد در جایگاه دوم قرار گرفت و از بحران بدهی رنج می‌برد که در اثر آن سال ۲۰۰۹ در طول رکود مالی جهانی از کنترل دولت خارج شد.

ژاپن با ثبت نرخ بدهی ۲۶۱.۳ درصد در سال ۲۰۲۲ در رتبه اول قرار گرفت و تنها کشوری در جهان است که نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی از ۲۰۰ درصد فراتر رفته است. یکی از دلایل بار بدهی بالا در ژاپن این است که این کشور خانه تعدادی از افراد مسن است که منجر به افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، بازنشستگی و تامین اجتماعی می‌شود.

بیشتر دولت‌ها از بدهی عمومی برای تامین مالی پروژه‌های زیرساختی و سرمایه گذاری در آینده کشور استفاده می‌کنند و کشور‌ها در سال‌های اخیر به دلیل نرخ بهره پایین، بدهی‌های زیادی را اضافه کرده اند.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر