12 آبان 1402 - 17:00
در گفت‌وگو با ایبنا تاکید شد؛

استقلال عمل باید از مولفه‌های مهم و اساسی بانک مرکزی باشد

استقلال عمل باید از مولفه‌های مهم و اساسی بانک مرکزی باشد
رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفت: برخورداری بانک مرکزی از اختیارات و استقلال کافی تاثیر مثبتی بر بهبود فضای اقتصادی دارد.
کد خبر : ۱۵۶۶۵۶

هادی تیزهوش تابان؛ رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در خصوص تاثیرات افزایش اختیارات و استقلال کافی بانک مرکزی در چارچوب قانون جدید این بانک به خبرنگار ایبنا گفت: بی تردید استقلال عمل و داشتن اختیارات لازم از مهم‌ترین مولفه‌های مهم و مورد نیاز بانک مرکزی در شرایط کنونی است که در اکثر کشور‌های دنیا شاهد آن هستیم. این مورد برای ما اهمیتی به مراتب بیشتری دارد چراکه کشورمان هم اکنون درگیر تحریم‌های بین المللی است که باید به نحوی فشار حاصله از این محدودیت‌ها کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه اعطای اختیارات و استقلال کافی به بانک مرکزی دارای پیچیدگی‌های خاص خود است، افزود: قطعا نباید الگوی جدید نظارت بانک مرکزی و تاثیر آن بر مدیریت بازار پول و ارز و اصلاح نظام بانکی را نادیده گرفت و به واقع نمی‌توان بانک مرکزی را مستقل از سایر نهاد‌های حکومتی دانست. البته اگر چنین تدبیری اندیشیده شود و بانک مرکزی نیز بتواند همچنان به درستی برای کنترل و مدیریت بازار ارز برنامه ریزی کند و پاسخگوی سیاست‌های تدوینی خود باشد، به طور حتم می‌تواند آثار مطلوبی را در اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با تاکید بر ایجاد آرامش و ثبات در بازار ارز گفت: در ماه‌های اخیر شاهد کنترل و ثبات در بازار ارز بودیم و اخیرا به دلیل درگیری‌های منطقه‌ای با نوسانات قیمت ارز روبرو شدیم. البته باید به این نکته توجه داشت که با وجود نرخ ارز چندگانه نمی‌توان انتظار ثبات ارزی مداوم طی چند سال را هم داشت.

تیزهوش‌تابان گفت: مهمترین مشکل ایجاد شده در روند چند نرخی بودن ارز که باید مورد توجه بانک مرکزی قرار داشته باشد، عدم امکان رفع تعهدات ارزی، عدم امکان برنامه ریزی بلندمدت برای تجارت و عدم توان رقابت با سایر رقبا در بازار‌های هدف است. در نتیجه امیدوارم بزودی شاهد برطرف شدن این موانع باشیم و بانک مرکزی نیز با برخورداری از اختیارات و استقلال کافی بتواند تاثیر مثبت بیشتری بر بهبود فضای اقتصادی و بازار ارز کشور داشته باشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر