28 فروردين 1403 - 12:15
ایبنا گزارش می‌دهد؛

معاملات بازار غیررسمی ارز با شکاف منفی آغاز شد/ ادامه روند کاهش نرخ دلار در بازار آزاد

معاملات بازار غیررسمی ارز با شکاف منفی آغاز شد  ادامه روند کاهش نرخ دلار در بازار آزاد
نرخ دلار غیررسمی در ابتدای معاملات امروز با یک کانال عقب نشینی نسبت به پایان معاملات روز گذشته و شکاف قیمتی آغاز شده است.
کد خبر : ۱۶۲۲۷۰

به گزارش خبرنگار ایبنا، نرخ دلار غیررسمی در ابتدای معاملات امروز؛ سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ با یک کانال عقب نشینی نسبت به پایان معاملات روز گذشته و شکاف قیمتی آغاز شده است. روز گذشته نرخ دلار در معاملات نقدی بازار غیررسمی در سقف کانال ۶۵ هزار تومانی و محدوده کانال ۶۶ هزار تومان نوسان می‌کرد، اما در معاملات امروز در کف نرخ ۶۵ هزار تومان و با شکاف منفی نسبت به روز گذشته آغاز شد و در حال حاضر روند کاهشی دارد.

نرخ دلار در معالات فردایی کانال‌های تلگرامی نیز با ریزش مواجه شده و با شکاف ۸۰۰ تومانی نسبت به آخرین معامله دیروز، با نرخ ۶۶ هزار تومان شروع به کار کرد. در ادامه با فاصله کوتاهی کانال ۶۶ را از دست داد و به کف کانال ۶۵ هزار تومان رسید. این در حالیست که در معاملات دیروز به سقف ۶۷ هزار ۸۵۰ تومانی نیز رسیده بود.

البته مشاهدات میدانی بازار غیررسمی ارز در محدوده میدان فردوسی و چهارراه استانبول حاکی از آن است که برای این نرخ‌ها خریداری نیست و کسی حاضر به خرید دلار نزولی نیست و اصطلاحا کسی چاقوی در حال سقوط را در دست نمی‌گیرد. بر این اساس دلالان با نرخ‌های ۶۴ هزار تومان هم خریداری پیدا نمی‌کنند.

تحلیلگران ارزی می‌گویند شروع معاملات با شکاف قیمتی و ادامه روند کاهشی، احتمالا نرخ دلار در بازار غیررسمی به زودی به کانال ۶۲ و حتی ۶۱ هزار تومانی برگردد، چرا که التهابات و هیجانات ناشی از تنش‌ها در حال فروکش کردن است.

 

خریداران ارز مشمول مالیات می‌شوند

 

به گفته فعالان بازار، تخلیه شوک ناشی از تحولات سیاسی پس از پاسخ مقتدرانه ایران در کاهش قیمت‌ها نقش کلیدی داشته است. همچنین بازار با تشخیص توخالی بودن تهدید‌های اخیر اسرائیل، به استقبال کاهش قیمت‌ها رفته است.

از طرفی به‌ نظر می‌رسد یک خبر جدید هم در مورد بازار ارز نیز بر معاملات امروز اثرگذار خواهد بود. علی شهابی؛ معاون اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی از احتمال قرارگیری خریداران بازار ارز زیر چتر مالیاتی خبر داده است.

معاون اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی گفت: تقاضای ارز در بازار غیررسمی شامل تقاضای معاملاتی غیرمجاز (قاچاق و خروج سرمایه)، تقاضای سفته‌بازی و تقاضای احتیاطی است و در سمت عرضه نیز شامل عرضه ناشی از قاچاق خروج کالا، کم‌اظهاری در صادرات و بیش اظهاری واردات است.

وی افزود: در شرایط التهاب و نوسان شدید، احتمال عرضه ارز تقلبی در بازار غیررسمی بسیار بالاست و با توجه به اینکه یک معامله غیرمجاز انجام شده، امکان پیگیری و شکایت وجود ندارد و از طرفی نیز برخی افراد و گروه‌های سودجو نیز برای انتفاع بیشتر از نوسان‌گیری در بازار غیررسمی ارز از طریق شبکه‌های مجازی، اقدام به اشاعه شایعات و تشدید جوروانی منفی می‌کنند.

شهابی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه حکمرانی ریال، گفت: با توجه به اینکه یک طرف این معاملات غیرمجاز به ریال ختم می‌شود، به احتمال بسیار بالا، خریداران ارز از بازار آزاد، مشمول مالیات می‌شوند.

این اقدام می‌تواند باعث کاهش بیشتر عمق معاملات در بازار غیررسمی ارز شود. برخی افراد تحت تاثیر جو روانی و هیجانی بازار ارز و سیاه‌نمایی رسانه‌های معاند و مخالف اقدام به خرید ارز می‌کنند و چنین اقداماتی می‌تواند بازار ارز کشور را از سوءاستفاده دلالان به دور نگه دارد.

نویسنده: علی بردبار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر