09 ارديبهشت 1403 - 11:09

بحران نقدینگی در غزه اقتصاد را فلج کرده است

بحران نقدینگی در غزه اقتصاد را فلج کرده است
یکی از برجسته‌ترین پیامد‌های بحران جنگ در فلسطین، کمبود پول نقد در دست شهروندان فلسطینی یا بازرگانان در نوار غزه است.
کد خبر : ۱۶۲۶۶۳

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، از زمان آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، ساکنان آن در جنبه‌های مختلف زندگی، به ویژه معیشت و فعالیت اقتصادی که تقریباً به طور کامل فلج شده است، با مشکلاتی مواجه بوده اند.

یکی از برجسته‌ترین پیامد‌های این بحران، کمبود پول نقد در دست شهروندان فلسطینی یا بازرگانان در نوار غزه است. حتی تلاش برخی برای دریافت پول از اقوام خود در خارج از کشور با مشکل نقل و انتقال و هزینه بسیار بالای آن مواجه است، زیرا کارمزد انتقال بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است.

ساکنان نوار غزه می‌گویند که کمبود نقدینگی همچنان مانعی برای کاهش رفاه زندگی آن‌هاست و تلاش برای خرید آنچه برای حمایت از فرزندانشان لازم است، بیهوده است. همچنین برخی از تجار در جنوب نوار غزه قادر به تامین نقدینگی در شمال نیستند و نیرو‌های اشغالگر رژیم صهیونیستی مناطقی را که پول رد و بدل می‌شود را هدف قرار می‌دهند.

این جنگ نه تنها سیستم بانکی در نوار غزه را تحت تاثیر قرار داد، بلکه کرانه باختری را نیز با هدف قرار دادن صرافی‌ها و مصادره وجوه آن‌ها در بر گرفت.

اگرچه بانک‌ها در فلسطین تحت نظارت اداره پول فلسطین تشکیلات خودگردان فلسطین هستند، اما همچنان تحت کنترل تقریباً مطلق بانک مرکزی رژیم صهیونیستی قرار دارند.


شکل اسرائیلی به همراه دینار اردن، یورو و دلار یک ارز اصلی در فلسطین محسوب می‌شود و به طور قانونی به عنوان پول برای تمام مقاصد استفاده می‌شود.


۱۳ بانک داخلی و خارجی در بخش بانکداری فلسطین فعالیت می‌کنند که شامل ۷ بانک محلی، ۵ بانک اردنی و یک بانک مصری می‌شود.

مجموع دارایی‌های بخش بانکداری فلسطین تقریباً ۲۲ میلیارد دلار است.

در جریان جنگ ویرانگر رژیم صهیونیستی در نوار غزه، تمامی شعب در شمال و مرکز نوار غزه منهدم یا از کار افتادند و ۵ شعبه از ۵۶ شعبه کل نوار در شهر رفح در جنوب نوار غزه فعال هستند.

همچنین فقط ۷ دستگاه خودپرداز از ۹۱ دستگاه خودپردازی که قبل از این جنگ در نوار غزه فعالیت می‌کردند، همچنان فعال هستند.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر