10 مرداد 1396 - 13:38
سخنگوی دولت اعلام کرد؛

تایید قرارداد توتال در هیات عالی/ پرداخت تسهیلات به ۲۵ هزار بنگاه

سخنگوی دولت اعلام کرد هیات عالی نظارت بر منابع نفتی روز گذشته با اکثریت آرا قرارداد ایران با توتال را تایید کرد.
کد خبر : ۷۳۰۷۳
محمدباقر نوبخت

به گزارش ایبِنا، محمدباقر نوبخت که امروز و در آخرین نشست خبری خود به عنوان سخنگوی دولت سخن می گفت، با اعلام این خبر افزود: طبق قانون نفت، مرجعی که می تواند نسبت به قراردادهای نفتی اظهار نظر کند، هیات عالی نظارت است.


وی با بیان اینکه دولت یازدهم علاوه بر نظارت این هیات عالی، تعهدی هم به منظور روزآمد کردن قراردادها برای رقابت های منطقه ای در چارچوب قانون اساسی ایجاد کرد، گفت: دولت یازدهم مقرر کرد در این زمینه نوآوری صورت گیرد که برای این منظور از عالی ترین جایگاه رسمی نظام و از رده های کارشناسی نظرات جمع بندی شد. هیات عالی نظارت بر منابع نفتی که بر اساس مصوبه مجلس در سال ۱۳۹۰ تاسیس شد، نظارت بر اعمال حق حاکمیت و مالکیت عمومی بر منابع نفتی را بر عهده دارد.این هیات شامل وزیر نفت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری، وزیر امور اقتصاد و دارایی، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، دادستان کل کشور، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و یکی از معاونین وزارت نفت به انتخاب وزیر است.


معاون رییس جمهوری اظهار  داشت: هیات وزیران تصویب کرد اگر قراردادی در این چارچوب عمل شود هیات دیگری نیز باید تطبیق قراردادها را مورد بررسی قرار دهد و قراردادهای منعقده با چارچوب کلی که مراجع عالی نظام نظر دهند، تطبیق دهد؛ بنابراین هر قراردادی پیش از انعقاد باید ازسوی شورای اقتصاد تصویب شود تا از نظر مالی، فنی، اقتصادی و زیست محیطی از توجیه کافی برخوردار باشد.


سخنگوی دولت توضیح داد هیات عالی نظارت در نهایت این قرارداد را بررسی کرد تا مشخص شود که مصوبه شورای عالی اقتصاد را دارد و آیا هیات تطبیق این قراردادها را با چارچوب های نوین منطبق کرده است یا خیر؟


رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: در نهایت هیات عالی نظارت بر قراردادهای نفتی بر اساس وظایف، ارزیابی متن، حجم مالی، تعهدات، مقدار محصول از زمان اجرا در جهت صیانت از تولید و عواید حاصل از انفال عمومی را دارد یا خیر، که این هیات به اتفاق آرا روز گذشته این قرارداد را تایید کرد.


نوبخت گفت: باید قبول کنیم این اموال متعلق به مردم است و اگر یک نفر تردیدی در این زمینه ایجاد کند که منافع مردم در خطر بیافتد، هر قدر که مردم اعتماد داشته باشند به دولت بازهم تردید خواهند کرد.


قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوب به ارزش چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ی نخستین قرارداد جدید در پساتحریم است که میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی‌انپیسی) و شرکت پتروپارس ۱۲ تیرماه امسال امضا شد. این طرح با هدف تولید حداکثری و پایدار روزانه دو میلیارد فوت مکعب (برابر با حدود ۵۶ میلیون مترمکعب) گاز غنی ترش از منابع بخش فراساحل فاز ۱۱ میدان گازی مشترک پارس جنوبی و انتقال آن به خشکی اجرا می شود.


پرداخت تسهیلات به ۲۵ هزار و ۴۳۳ بنگاه کوچک و متوسط


نوبخت یادآور شد: برای تامین رشد هشت درصد و ایجاد اشتغال تا هشتم مرداد ماه سال جاری برای فعال کردن واحدهای کوچک و متوسط ۲۵ هزارو ۴۳۳ واحد تسهیلات دریافت کردند که میزان آن ۱۷ هزار و ۸۶۱ میلیارد تومان است.


وی ادامه داد: در زمینه طرح های عمرانی ۱۶ هزارو ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی سرمایه ای پرداخت شده است.


وی همچنین گفت: همچنین در زمینه نوسازی ناوگان شهری تا هفتم مرداد ماه سال جاری ۵۲ هزار و ۵۹۱ دستگاه تاکسی از ناوگان شهری خارج و به ازای آن خودروی جدید جایگزین شد.


سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست خبری تصریح کرد دولت تا امروز پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم به ارزش ۱۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خریداری کرده که ۵ هزار و ۱۰ میلیارد تومان بابت آن پرداخت شده است.


ادامه دارد...


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر