15 اسفند 1396 - 12:18
نوبخت خبر داد؛

پیش‌بینی ۵۰ میلیارد دلار درآمد نفت/ فروش ۲.۴ میلیون بشکه در روز

رییس سازمان برنامه و بودجه با اعلام پیش بینی درآمد ۵۰ میلیارد دلاری فروش نفت در سال آینده، گفت: سال آینده ۱۲۶ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی اختصاص می‌یابد.
کد خبر : ۸۳۱۲۴
محمدباقر نوبخت

به گزارش ایبِنا، محمد باقر نوبخت در نشست کارگروه واگذاری طرح‌های نیمه تمام دولتی به بخش خصوصی در اتاق ایران افزود: برای اجرای طرح‌های نیمه تمام، ۱۵ هزار میلیارد تومان از طرف دولت، ۱۷ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی، ۳۰ هزارمیلیارد تومان از منابع بانکی و ۶ هزار تا ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از آورده بخش خصوصی استفاده می‌شود.


وی ادامه داد: در کنار این ­۶۸ هزار میلیارد تومان اگر از ­­۴۵ هزار میلیارد تومان منابع دولتی برای طرح های حاکمیتی و ۱۳ هزار میلیارد تومان از درآمدهای اختصاصی برای طرح های عمرانی برخوردار شویم می‌توان گفت، سال آینده ۱۲۶ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی اختصاص می یابد.


سخنگوی دولت با بیان اینکه بودجه ۹۷ در مقایسه دیگر بودجه های تقدیمی به مجلس ۴ سیاست و هدف را به صورت مصرح پیگیری می کند که نخستین آن اصلاح ساختار برای روش بودجه ریزی است اضافه کرد: بر این اساس بودجه ریزی برای ۳۴۰ دستگاه براساس عملکرد و قیمت تمام شده صورت گرفت که به هدف ۲۰ درصدی­ بودجه ریزی براین اساس رسیدیم.


وی با بیان اینکه ویژگی دیگر بودجه ۹۷، تمرکز بودجه به سمت استان هاست اضافه کرد: در ارتباط با سیاست کاهش فقر مطلق در تبصره ۱۴ تلاش کردیم همراه با اصلاح شیوه پرداخت یارانه ها، این سیاست را اجرا کنیم هرچند مجلس آنگونه که مطلوب دولت در اصلاح روش پرداخت یارانه ها در سال ۹۷ بود موافقت نکرد اما قدردان مجلس هستیم که این اختیار را به دولت داد.


نوبخت گفت: برای اینکه به یک مطالبه و خواست عمومی مردم دست بزنیم اقدام بزرگی را برای اشتغال از طریق اصلاح قیمت حامل های انرژی در پیش گرفتیم­ که مجلس با هدف ما که اصلاح قیمت حامل های انرژی بود همراهی نکرد اما منابعی را برای اشتغال در اختیار ما قرار داد.


وی افزود: ساماندهی طرح های عمرانی با مشارکت مردم دیگر ویژگی بودجه ۹۷ است اگرچه یک تجربه نه چندان موفق در واگذاری سهام و­ واحدهای تولیدی متعلق و مرتبط با دولت را انجام داده بودیم اما تکمیل طرح های عمرانی را بامشارکت مردم و بخش خصوصی در دستور کار قرار دادیم.


رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: ۶۵ هزار طرح استانی نیمه تمام و ۶ هزار طرح ملی نیمه تمام داریم که­ حتی اگر در آغاز یک طرح جدید هم مقاومت کنیم برای اتمام و اجرای مجموع ۷۱ هزار طرح نیمه تمام کار بسیار سختی پیش رو داریم.


نوبخت با بیان اینکه تبصره ۱۹ بودجه برای اجرای این طرح ها پیش بینی شده است، گفت: در تدوین تبصره ۱۹ از دانش و دیدگاه های بخش غیر دولتی یا همان بخش خصوصی استفاده کرده ایم.


این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان طرح ناتمام وجود دارد گفت: برخی از این طرح ها را به علت ماهیت وجودی آن باید دولت اجرا کند و قابل واگذاری نیست زیرا نمی توان بخش خصوصی را در زیان های طرح های نیمه تمام شریک کرد، اما در بقیه طرح ها که ارزش افزوده دارد و­ منافع بخش خصوصی نیز­ درآن قابل تامین و تعریف است بخش خصوصی می تواند ورود و طرح ها را تکمیل کند.


وی افزود: در بودجه ۹۷ پیش بینی ما این است که ۴ هزار میلیارد تومان طرح ناتمام از طریق واگذاری قابل تکمیل است و ­۱۴ هزار طرح را می توان با مشارکت بخش خصوصی و دولت تکمیل کرد.


نوبخت با بیان اینکه حتی برای تامین بار­ مالی سهم بخش خصوصی در اجرای طرح های نیمه تمام از طریق نظام مالی و صندوق توسعه ملی نیز­ پیش بینی های لازم صورت گرفته است، گفت: پیش بینی ما این است که سال آینده حداقل ۱۵ میلیارد دلار به منابع صندوق توسعه ملی افزوده می شود، یعنی ۲ میلیون­ و ۴۱۰ هزار بشکه نفت و فرآورده ها را با قیمت میانگین ۵۵ دلار برای هر بشکه در ۳۶۵ روز سال حساب کنیم، ۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی خواهیم داشت که اگر ۳۲ درصد آن به صندوق توسعه ملی برود، ۱۵ میلیارد دلار می شود که­ دولت حق ندارد قانوناً یک ریال و یک سنت از آن را­ استفاده کند مگر در بخش محدود و معدودی آن هم برای طرح های عمرانی، ­ در غیر اینصورت بخش خصوصی می تواند از همه مبالغ این صندوق استفاده کند.


رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: تلاش ما بر این بوده که قوانین و مقررات را در اجرای طرح های نیمه تمام با نظر بخش خصوصی تنظیم کنیم، به طوری که این طرح ها برای بخش خصوصی سودآور باشد.


نوبخت افزود: اگر مجلس قانون نهایی بودجه را هر چه زودتر در اختیار ما قرار دهد برنامه ریزی کردیم که قبل از پایان سال و یا در اولین روزهای سال ۹۷ ضوابط و آیین نامه های اجرایی را به دولت بدهیم، مصوبه آن را بگیریم و کار را آغاز کنیم.


رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: از اتاق بازرگانی تشکر می کنم که بستر واگذاری طرح های نیمه تمام را به بخش خصوصی فراهم کرد ضمن اینکه فکر می کنم اتاق بازرگانی در این مرحله تاریخی در رسالت توسعه کشور بخوبی در حال اجرای ماموریت است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر