18 خرداد 1398 - 09:30

جزییات عرضه اولیه یک اسناد خزانه اسلامی تازه

گشایش یک اوراق اسناد خزانه اسلامی در بازار ابزارهای نوین مالی فردا یکشنبه «۱۹ خرداد ماه ۹۸» قطعی می‌شود.
کد خبر : ۱۰۰۶۳۹
اسناد خزانه اسلامی

به گزارش ایبِنا، بر اساس برنامه‌های از پیش اعلام شده، یک اوراق اسناد خزانه اسلامی با نماد «اخزا۷۲۳۱» و با سررسید ۲۴ آبان سال ۱۴۰۰ در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس فردا گشایش می‌یابد.


بر اساس این گزارش، اطلاعات این عرضه نشان می‌دهد که قیمت پایانی این اوراق، میانگین موزون معاملات روزانه اوراق در روز گشایش است و ارزش اسمی هر ورق از این اوراق ۱۰۰ هزار تومان و تعداد کل آن ۲۰ میلیون و ۹۴ هزار و ۴۵۸ برگ است.


گفتنی است، این اوراق توسط وزارت اقتصاد و دارایی منتشر می‌شود و تمام افراد حقیقی یا حقوقی می توانند با داشتن کد معاملاتی اقدام به خرید این اوراق کنند.


لازم به ذکر است، اسناد خزانه اسلامی، اوراق بهادار با نامی است که دولت به منظور تسویه بدهی‌های خود بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با قیمت اسمی و سررسید معین به طلبکاران غیردولتی واگذار می‌کند‪.


اسناد خزانه توسط دولت به رقمی کمتر از قیمت اسمی به خریداران فروخته شده و از منابع مالی حاصل از فروش، بدهی‌های دولت پرداخت می‌شود اما به دلیل اشکالات فقهی وارد بر این روش، دولت جمهوری اسلامی ایران، این اوراق را صادر و به شکل مستقیم به طلبکاران غیر دولتی واگذار می‌کند.


همچنین دارنده اوراق درصورت نیاز به وجه نقد، این اوراق را در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس به فروش می‌رساند‪.


نخستین اسناد خزانه اسلامی در حجم ۴۰۰ هزار برگه مهرماه سال ۱۳۹۴ در فرابورس عرضه شد که شرکت سپرده گذاری مسئولیت صدور کد و تسویه این اسناد را بر عهده داشت.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر