نخستین مواضع سرپرست جدید؛

حمایت IMF از سیاست‌های حمایتی بانک‌های مرکزی

سرپرست صندوق بین‌المللی پول از ابتکار جدید بانک مرکزی کشورهای بزرگ برای حفظ ثبات اقتصاد جهانی حمایت کرد.
کد خبر : ۱۰۱۹۷۱
لیپتون صندوق بین‌المللی پول

به گزارش ایبنا به نقل از فایننشال تایمز، در حالی که وزیران دارایی و مدیران بانک مرکزی کشورهای عضو گروه جی۷ که هفت کشور بزرگ صنعتی جهان را شامل می‌شود، خود را برای نشستی در فرانسه در هفته جاری آماده می‌کنند، دیوید لیپتون، سرپرست صندوق بین‌المللی پول گفت: در شرایط فعلی اقتصاد جهان، منطقی است که بانک مرکزی کشورهای بزرگ صنعتی انعطاف‌پذیر برخورد کنند.


وی با تاکید بر اینکه قصد ندارد درباره تصمیم مشخص در کشورهای مختلف اظهارنظر کند، تاکید کرد: بانک‌های مرکزی نباید سیاست‌های حمایتی و تسهیل‌گر خود را کنار بگذارند. تحلیل گران این اظهارات را حمایت از سیاست بانک مرکزی آمریکا برای نرخ بهره پایین‌تر و سیاست‌های حمایتی بانک مرکزی اروپا ارزیابی کرده‌اند.


وی گفت: دیدگاه ما این است که اگر اقتصاد به حمایت نیاز دارد، باید برایش حمایت ایجاد کرد. ولی سیاست‌های غیرمرتبط و نامتناسب که به رکود اقتصادی منجر می‌شوند مد نظر ما نیستند.


بانک مرکزی اروپا اخیرا اعلام کرده بود که ممکن است منطقه یورو تعهدات خود را برای نرخ های بهره‌پایین، جدی‌تر پیش ببرند یا حتی به خرید اوراق قرضه برای مقابله با نرخ پایین تورم ادامه دهند. این درحالی است که از سوی دیگر، بانک مرکزی آمریکا نیز در چالشی بزرگ با دونالد ترامپ، رییس‌جمهور این کشور از نرخ های پایین بهره دفاع می‌کند.


صندوق بین‌المللی پول در ماه آوریل پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهانی را به ۳.۳ درصد کاهش داد، اما پیش‌بینی کرد اوضاع دوباره در سال ۲۰۲۰ بهتر شود و رشد اقتصادی به ۳.۶ درصد برسد.


لیپتون در این مورد هم گفت: ما پیش‌بینی کرده‌ایم که روند رشد اقتصاد جهانی سال آینده سرعت بگیرد، به شرطی که تنش‌های تجاری به جای اینکه بیشتر شوند رو به کاهش بگذارند و برخی کشورها که تنش‌های ژئوپلیتیک اقتصادشان را به چالش کشیده شرایط بهتری را تجربه کنند.


لیپتون که پیش تر در دولت کلینتون و اوباما مسئولیت داشته، در ماه جاری پس از انتخاب کریستین لاگارد، رییس صندوق بین‌المللی پول به عنوان رییس بانک مرکزی اروپا، سکان هدایت این صندوق را به صورت موقت در دست گرفته است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر