25 فروردين 1399 - 08:32

شوک مثبت تصمیم اوپک در بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: رسیدن کشورهای اوپک پلاس به توافق در زمینه کاهش ۱۰ میلیونی تولید نفت می‌تواند خبر مثبتی برای اقتصاد کشور باشد که از این منظر نیز بازار سرمایه اثر مثبتی خواهد دید.
کد خبر : ۱۱۳۲۳۰
اوپک

مهدی کریم‌آبادی در گفتگو با ایبِنا با اشاره به تداوم روزهای پررونق و رو به رشد بازار سرمایه گفت: با توجه به هوشمند بودن سرمایه و این موضوع که نقدینگی به طور معمول به سمت بازاری می‌رود که بیشترین سود را نصیب خود کند، در شرایط کنونی اقتصاد که بیشتر بازارها و کسب و کارها به دلیل ویروس کرونا در رکود به سر می‌برند، انگیزه بیشتری برای نقدینگی جهت حضور در بازار سهام به وجود آمده است.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: به همین دلیل جریان نقدینگی کماکان در بازار سرمایه حضور دارد و همین عامل نیز به مهمترین اصل برای تداوم رونق معاملات و رشد شاخص بورس تبدیل شده است.


وی اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به تغییر رئیس سازمان بورس و همچنین لغو مصوبات شبانه، سرمایه‌گذاران ریسک کمتری را از این ناحیه برای معاملات خود متصور هستند و این موضوعات نیز به ادامه این روند کمک کرده است.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر رسیدن کشورهای اوپک پلاس به توافق در زمینه کاهش ۱۰ میلیونی تولید نفت نیز می‌تواند خبر مثبتی برای اقتصاد کشور باشد که از این منظر نیز بازار سرمایه اثر مثبتی خواهد دید.


وی گفت: نگاهی به شرایط بازار سرمایه در این روزها نشان می‌دهد کماکان سهامدارن حقیقی میدان‌دار این بازار هستند و همین جریان نقدینگی بالا نیز موجب شده تا دولت اقدام به تصمیم برای عرضه سهام خود طی هفته‌های آینده در بورس و فرابورس کند. هر چند که این تصمیم باید در سال گذشته گرفته می‌شد، اما این اقدام دولت را می‌توان این‌گونه تفسیر کرد که کماکان رشد و رونق بازار سهام ادامه خواهد داشت.


این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا نقدینگی موجود در بازار سرمایه به اندازه‌ کافی می‌تواند عرضه سهام دولتی را پاسخگو باشد یا خیر؟ اذعان داشت: در حال حاضر به طور متوسط شاهد ورود یک هزار میلیارد تومان نقدینگی به صورت روزانه به بازار سهام هستیم، بنابراین از این نظر نمی‌توان نگرانی برای جذب سهام عرضه شده دولت داشت.


وی تصریح کرد: البته باید جزئیات بیشتری از این عرضه‌ها منتشر شود و از سوی دیگر تخفیفات ۲۰ تا ۳۰ درصدی هم که دولت برای خریداران سهام خود در نظر گرفته است، می‌تواند موجب جذب بیشتر نقدینگی بیشتر به سمت بازار سهام شود.


برچسب ها: بورس نفت اوپک
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر