09 ارديبهشت 1399 - 09:59
از سوی ایبِنا منتشر شد:

تغییرات رفتاری بنگاه ها و مردم به هنگام ظهور کرونا

جمعی از مشاوران بانکی در مقاله زیر مواردی را درباره وضعیت معمول بنگاه‌های اقتصادی، بانک‌ها و عادات و نگرش مردم، رفتار و عادات مصرف متمایز آن‌ها در مقایسه با سال‌های قبل از ظهور کرونا آورده شده است.
کد خبر : ۱۱۳۷۱۶
کرونا

به گزارش خبرنگار ایبِنا، وضعیت معمول بنگاه‌های اقتصادی، بانک‌ها و به طور وسیع عادات و نگرش مردم، رفتار و عادات مصرف آن‌ها شبیه به هیچ یک از سال‌های قبل از ظهور کرونا نخواهد بود؛ به منظور مقابله با چالش‌ها و مشکلات ناشی از این بحران، مدیران اجرایی سازمان‌ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ، باید خود را به راهکارها و ابزارهای چابک و منعطف مجهز کنند. پاسخ به مشکلات در دوران بحران تنها آغاز کار مدیران خواهد بود؛ بدیهی است کسب و کارهایی در دوران پساکرونا موفق خواهند بود که از کوشش‌های موفق در مواجهه با چالش حاضر الگو برداری کنند و آمادگی‌های لازم را کسب کرده و به سلاح‌های متعدد مجهز شده باشند و وسعت دید خود را به افق‌های دورتری بگسترانند. به صورت کلی عنوان شده است که مدیران باید در تحول دیجیتال سازمان تسریع کنند؛ و اینکار باید با افزایش سطح انعطاف‌پذیری، اقدامات جسورانه بر پایه درک ریسک‌های پیش‌رو و تعهد به رویکردی جامع‌نگر باشد.


علاوه بر مواردی که برشمردیم، توصیه‌هایی هم مشخصاً برای مدیران مالی سازمان‌ها وجود دارد که در شرایط بحرانی حاضر باید به آنها توجه کنند. مدلسازی جریان نقدی برای سه ماه آینده، رسیدگی به تعهدات کوتاه‌مدت سازمان، افزایش سطح همکاری با شرکای تامین‌مالی کننده، متنوع‌سازی منابع تامین مالی، ارزیابی نتایج اقدامات دولت بر سازمان و مدیریت دریافتنی‌ها از اهم این توصیه‌ها هستند. در کنار این موارد سازمان باید به ریسک اختلالات زنجیره تامین در بلندمدت و مدیریت روابط سرمایه‌گذاران نیز بپردازد.


از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی مدیران در این دوران، می‌توان از برنامه‌ریزی مبتنی بر سناریوسازی نام برد. این کار نقشه‌های ذهنی مدیران را به چالش می‌کشد و آنها را وادار می‌کند تا به شیوه‌ای متفاوت به موضوعات فکر کنند و حتی به موضوعاتی فکر کنند که تا به حال به آنها بی‌توجه بوده‌اند.


در راستای مقابله با آثار اختلالگر شیوع بیماری کرونا، برخی از بانک‌ها در آسیا واکنش‌های مناسبی از خود بروز دادند. برای مثال بانک‌های سنگاپور و کره جنوبی توانستند با طرح‌های ویژه خود به سرعت خود را با تغییرات محیطی هماهنگ کنند. اکسنچر در مطلبی با عنوان «نامه‌ای به مدیران عامل بانک‌های خرد و تجاری» جمع‌بندی از انتظاراتی که بانک‌ها با آنها مواجه هستند را ارائه کرده است. کاهش درآمدها، مدیریت اعتباری، نظارت بر کانال‌های دیجیتال ارائه خدمت و تعدیل در مدل عملیاتی و کنترل هزینه‌ها چهار زمینه‌ای هستند که انتظار می‌رود بانک‌ها به صورت ویژه به آنها بپردازند. البته این توجه باید با ارزیابی‌های داده محور همراه باشد و با اقدامات جدی در زمینه آموزش استفاده از کانال‌های دیجیتال همراهی شود. همچنین به بانک‌ها توصیه شده است تا در نحوه تعامل خود با مشتریان در بازه شش تا دوازده ماه آتی دقتی مضاعف داشته باشند؛ چرا که به عقیده این موسسه، مشتریان برای مدتی طولانی این شیوه رفتار را به یاد خواهند داشت.  


در همین راستا، مقاله ای در این خصوص توسط تینا باقری، مشاور صنعت بانکداری، معصومه دادگر و مینا شیخی تدوین شده که برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.


برچسب ها: کسب و کار کرونا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر