14 دی 1395 - 13:53

نوسان بیت‌کوین‌ها بالاست/ پارادایم جدید حذف واسطه‌ها

مدیر گروه پولی و ارزی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: با وجود اینکه بیت‌کوین‌ها در حال تبدیل شدن به کلاسی از دارایی‌ها هستند اما نوسان آنها بالاست.
کد خبر : ۱۴۹۵۳
نوسان بیت‌کوین‌ها بالاست/ پارادایم جدید حذف واسطه‌ها

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار (ایبِنا)، سیداحمدرضا جلالی نائینی در نشست تخصصی پول های رمزی در دومین روز از ششمین همایش بین المللی بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، با بیان اینکه بیت کوین ها اعتبار نیستند، تاکید کرد: بیت کوین ها به عنوان یک دارایی از ریسک بالایی برخوردار هستند.


مدیر گروه پولی و ارزی پژوهشکده‌ پولی و بانکی اذعان داشت: در سال‌های اخیر صنعت پرداخت شاهد ظهور تکنولوژی‌های جدیدی است که حول پول‌های دیجیتالِ رمزگذاری شده و بلک چین شکل گرفته است.


وی تکنولوژیِ بلک چین را نوعی دفتر ثبت مبادلات توصیف کرد که جایگزین دفاتر کل شده است. وی با اشاره به تحول صنعت بانکداری در ثبت مبادلات عنوان کرد: در دهه‌های گذشته با توسعه‌ تکنولوژی، دفاتر کل الکترونیکی جانشین دفاتر کل حجیم و کاغذی شده است.


جلالی نائینی اذعان داشت: هرچند تحولات دفاتر کل در سال‌های قبل موجب افزایش کارایی و بهره‌وری در شبکه‌ بانکی شده است اما در سال‌های اخیر ظهور دفاتر ثبت توزیع شده،  افق جدیدی را در روی صنعت پرداخت گشوده است.


به گفته‌ این اقتصاددان برجسته ویژگیِ این تکنولوژی این است که بر خلاف دفاتر کل مرسوم در نظام بانکی ‐ چه در شکل سنتی و چه در شکل مدرن آن ‐ ثبت مبادلات روی پول یا هر دارایی‌ به صورت غیر متمرکز صورت می‌پذیرد.


وی با اشاره به نوظهور بودن این این تکنولوژی و پول‌های رمزی اذعان داشت: علی‌رغم رواج بیشتر این نوع از پول‌ها، این پول‌ها از جمله دارایی‌های ریسکی و پرنوسان به شمار می‌روند که سرمایه‌گذاری روی این دارایی‌ها را به یک سرمایه‌گذاری ریسکی تبدیل کرده است.


نیما امیرشکاری مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی نیز در این پنل تخصصی گفت: پارادایم جدیدی در دنیا در حال شکل گیری است که براساس آن تمامی واسطه ها در حال حذف شدن هستند.


وی با بیان اینکه «بلاک چین- زنجیره بلوک» در نظام بانکی می تواند عمومی، خصوصی یا «فدراتیو» باشد، گفت: مفهوم فدراتیو در اینجا آن است که دسته ای از بانک ها برای انجام تراکنش ها می توانند با یکدیگر به اجماع برسند.


امیرشکاری توضیح داد که خالق بیت کوین از ابتدا ۲۱ میلیون از آن را خلق کرده ولی همه آن را در بازار توزیع نکرده است؛ همچنین در حالی که بیت کوین از نوسان بالایی برخودار است اما خلق پول نداشته است.


سعید خوشبخت مدیر تحقیقات شرکت آریا تک دیگر سخنران این پنل بود که تصریح کرد: در حال حاضر بیت کوین عصر تجربه به عصر واقعی وارد شده است.


وی تاکید کرد که تمامی بانک های مرکزی در سراسر دنیا به تدریج در حال رسیدن به این نتیجه هستند که تراکنش های مالی بیت کوین باید تحت تراکنش های موجود قرار گیرد.


خوشبخت افزود: ادعای اینکه بیت کوین هرآنچه که باشد نمی تواند ذخیره ارزش داشته باشد، در عمل رد شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر