18 دی 1395 - 11:18

چین استفاده از بیت کوین را محدود می‌کند

چین قصد دارد برای جلوگیری از خروج سرمایه از این کشور، استفاده از بیت کوین (پول مجازی) را در فعالیت های تجاری محدود کند.
کد خبر : ۱۵۰۶۳
چین استفاده از بیت کوین را محدود می‌کند

به گزارش  روز شنبه (ایبِنا) و به نقل از بلومبرگ، بیت کوین یا پول مجازی از سال 2015 همزمان با تلاش خریداران چینی به عنوان اکثریت فعالان حوزه تجارت، برای استفاده از دارایی های جایگزین به منظور مقابله با یوآن در حال تضعیف و خارج کردن نقدینگی خود از چین، شروع به کار کرد.


اما اکنون گفته می شود این دارایی دیجیتال هدف بعدی مقامات چین در راستای اجرای سیاست های کنترل سرمایه است اگرچه ارزش حدود 16 میلیارد دلاری مجموع بیت کوین ها در مقایسه با طبقه بندی های اصلی دارایی های مختلف در چین ناچیز است.


رکورد بازار سهام، حباب در بخش مسکن، کاهش ارزش یوآن و کنترل های سرمایه عواملی هستند که تقاضا برای بیت کوین را در چین افزایش داده است.


این پول یکی از معدود فرصت های سرمایه گذاری باقی مانده در چین است که تا کنون کمتر مورد بررسی های موشکافانه دولت قرار گرفته است و از این رو سرمایه گذاران احساس می کنند دولت چین کاری به سرمایه دیجیتال آنها ندارد.


بر همین اساس حتی بعد از رکورد روز پنجشنبه نیز ارزش بیت کوین در سال جدید 2 درصد افزایش یافت تا همانند روند سال 2016، شاخص ارز، بورس و کالا را پشت سر بگذارد. در خارج از چین نیز ممنوعیت برخی صورت حساب های بانکی در هند و ونزوئلا و بلاتکلیفی ناشی از شوک های سیاسی مثل انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت)، تقاضا برای این پول هشت ساله را افزایش داده است.


آمارها نشان می دهد، 98 درصد از تجارت بر اساس بیت کوین در شش ماه گذشته بر اساس یوآن محاسبه شده است.


چینی ها با خرید درون ساحلی بیت کویت و فروش فرا ساحلی آن در ازای یک ارز دیگر و سپس انتقال این پول به یک حساب بانکی می توانند نقدینگی را از چین خارج کنند. به همین دلیل دولت چین الزاماتی را برای انتقال یوآن توسط شهروندان به وجود آورده است تا مانع از خروج پول از این کشور شود.


کو دیفان اقتصاددان شرکت تحقیقاتی SWS در این باره گفت: بر اساس قوانین موجود، درخواست استفاده از بیت کوین برای دستیابی به ارز خارجی و خروج سرمایه از کشور به خصوص برای صندوق هایی که ممکن است در عملیات غیر قانونی مثل پولشویی مورد استفاده قرار بگیرند، افزایش خواهد یافت.


وی افزود: به همین دلیل دولت ممکن است برای جلوگیری از پولشویی و احتمالا حتی تجارت محدود، با مبادلات بر اساس بیت کوین همکاری کند.


مقامات چین پیش از این نیز نسبت به نقش پول مجازی ابراز نگرانی کرده بودند به طوریکه در ماه نوامبر اعلام شد مسوولان چین در حال بررسی تدابیری برای ایجاد محدودیت برای خروج سرمایه از طریق بیت کوین و اعمال سهمیه بندی برای حجم پولی که به خارج از چین فرستاده می شود، هستند.


همچنین در سال 2013 بانک خلق چین تراکنش های بیت کوین را برای مؤسسات مالی ممنوع کرد و با اعلام اینکه بیت کوین "پول واقعی نیست"، موجب کاهش ارزش آن شد.


 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر