28 خرداد 1396 - 14:55
جزییات گزارش ویژه مجلس؛

وضعیت کیفیت ۱۵ مدل خودرو/ نمره منفی ایمنی به خودروهای داخلی

مرکز پژوهش‌های مجلس با اعلام نتایج بررسی وضعیت کیفیت خودروهای تولید داخل اعلام کرد: هیچیک از خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان تولید داخل، از کیفیت و ایمنی مناسب برخوردار نیستند.
کد خبر : ۷۱۲۳۲
خودرو

به گزارش ایبِنا، در گزارش مجلس آمده است: ارزیابی وضعیت ایمنی خودروهای ساخت داخل و تولید مشترک در قراردادهای جدید صنعت خودروسازی کشور متأسفانه در ایران هیچ مؤسسه اختصاصی برای رتبه بندی و امتیازدهی به وضعیت ایمنی خودروها وجود ندارد و از سویی آمارهای منتشر شده هم آنچنان موثق نیستند و نمی‌توان با اطمینان کامل به آنها رجوع کرد.


با این حال دو راه پیش روی خریداران قرار می‌گیرد، یکی اعتماد به تجربیات شخصی سایر رانندگان است و دیگری توجه به امتیازات کسب شده از سوی خودروها در مؤسسات معتبر تست ایمنی که به خودروها داده می شود. در ادامه ایمنی خودروهای ساخت داخل به خصوص خودروهای تولید مشترک در قراردادهای جدید صنعت خودروسازی کشور مورد بررسی قرار می گیرد.


شایان ذکر است که حداقل امتیاز یک ستاره و حداکثر ۵ ستاره است. امتیاز کمتر از سه ستاره بیانگر این است که ایمنی خودرو بسیار مناسب نیست.


پراید


۱. پراید در نتایج تست مؤسسه ایمنی بزرگراه های آمریکا، خودرو پراید بدترین خودرو سواری شناخته شده که می‌تواند جان سرنشینانش را به طرز وحشتناکی به خطر بیاندازد. پراید در تست تصادف، دچار انحراف شدید در ستون، درب ها و سقف می شود. کابین سرنشینان تاب برمی دارد، در خودرو باز می شود و داشبورد هم صدمه شدید به پای راننده میزند. جلوی خودرو به شکلی جمع می شود که بسیاری از قطعات کاپوت مانند موتور هم در تصادف شدید وارد کابین می شود. در تست تصادف، خودروی پراید به سختی امتیاز ۲ ستاره از ۵ ستاره را به خود اختصاص می دهد.


پژو ۲۰۶


۲. خودرو پژو ۲۰۶ از نظر ایمنی، سه ستاره از پنج ستاره مؤسسه EuroNCAP را گرفته است. از جمله ویژگی های ایمنی پژو ۲۰۶ این است که در هنگام وقوع سانحه رانندگی و تخریب کاپوت خودرو، جابجایی موتور به سمت داخل کابین نبوده و به سمت زمین پایین جا به جا می شود و در نتیجه به راننده و سرنشین کنارش آسیب وارد نمی‌کند.


سمند


۳. تست تصادف خودرو داخلی سمند به دلیل بومی بودن آن، توسط مؤسسات معتبر اروپایی و آمریکایی انجام نگرفته است. با توجه به اینکه پلتفرم این خودرو شبیه پژو ۴۰۵ است، احتمالا در صورتی که مورد تست مؤسسه EuroNCAP قرار گیرد، به سختی حائز سه ستاره خواهد شد. تست تصادف سمند در شرکت مایر انگلستان انجام شده و در این تست، سقف سمند تاخورده خمیدگی به داخل اتاق و نیز رکاب باعث شکستگی پای آدمک تست شده است. ایربگ آن به موقع کار کرده و خوشبختانه به خاطر اینکه وزن عقب و جلوی سمند متناسب است، حین تصادف عقب، خودرو بلند نمی شود. سالم ماندن ستون ها، خرد شدن شیشه های جلو، موجب شده سمند از سوی شرکت انگلیسی مایر، استانداردهای ایمنی را کسب کند.


تیبا


۴. تیبا که ترکیبی از ریو و پراید است هم مورد تست تصادف قرار گرفته است. فیلم تست تصادف این خودرو نشان می دهد که در خودرو هنگام تست، باز می شود و ستون های سقف هم تاب بر می دارد که نشان می دهد وضعیت ایمنی خودرو مناسب نیست و احتمالا به سختی بتواند دو ستاره ایمنی را به دست آورد. در واقع سطح ایمنی این خودرو مناسب نیست.


تندر ۹۰


۵. سطح ایمنی تندر ۹۰ در سطح مناسبی قرار دارد و توانسته است سه ستاره ایمنی را به خود اختصاص دهد. قطعات داخلی تندر ۹۰، طوری طراحی شده که هنگام تصادف فشرده شود. همچنین از آنجایی که مخزن سوخت در کف خودرو و به دور از کمک فنرها قرار گرفته، اگر تصادف از عقب رخ بدهد کمترین احتمال برای سوراخ شدن آن توسط اجزای کمک فنر وجود دارد. وجود یک لایه عرضی در پشت صندلی عقب، خطر ورود اشیا از صندوق عقب به کابین را محدود می کند. ساختار لانه زنبوری داشبورد که از پلی پرولین جاذب نیرو ساخته شده در اثر ضربه از جلو، خطر آسیب به زانو را کاهش می دهد.


پژو پارس


۶. یکی از مهم ترین نقص هایی که خودرو پژو پارس دارد و می تواند راننده را مورد خطر جانی نیز قرار دهد، این است که در تصادف، میل فرمان و پدال ها به داخل اتاق خودرو وارد شده و احتمال آسیب به سرنشینان زیاد است. البته قسمت های زیرین خودرو مثل شاسی و قسمت زیرین کلاف بدنه، مقاومت خوبی دارند ولی قسمت های بالایی بدنه چندان از استحکام بالایی برخوردار نبوده و می تواند هنگام واژگونی خودرو به سرنشینان آسیب وارد کند. همچنین این خودرو از نظر هندلینگ تعادل خوبی دارد. پژو پارس با توجه به پلت فرم مشابه با خودرو ۴۰۵ احتمالا به سختی می تواند حائز سه ستاره از مؤسسه EuroNCAP شود.


زانتیا


۷. زانتیا هم یکی از همان خودروهای پُرطرفدار در ایران است که با وجود اینکه ظاهرش به نظر کاملا محکم به نظر می آید؛ در آزمایش تصادف، تنها یک و نیم ستاره توانسته دریافت کند که به نسبت قیمت و اندازهاش اصلا امتیاز خوبی محسوب نمی شود. با وجود اینکه وجود کیسه هوا در این خودرو، میزان تلفات و خسارات را کاهش می دهد، اما با این حال شاسی خودرو خم می شود و حتی ستون خودرو تاب بر می دارد. یکی از مهم ترین نقاط ضعف زانتیا تصادف از بغل است که اگر چنین اتفاقی بیافتد، بیشترین آسیب را هم به خودرو و هم به سرنشین ها وارد خواهد کرد و بالاتنه و پاهای راننده حین تصادف بیشترین احتمال آسیب را خواهد داشت. این خودرو زمانی وارد بازار ایران شد که تولیدش در اروپا به علت ضعف ایمنی آن، متوقف شده بود.


رنو مگان


۸. رنو مگان در تست تصادف، شاسی این خودرو انحرافی پیدا نکرد و ستون هایش دچار خمیدگی شدید نشده است. ترمزها هم از سیستم ضدقفل و توزیع الکترونیک نیروی ترمز در چرخ بهره می برند که در مواقع اضطراری، عملکرد خیلی خوبی از خود نشان می دهند. کیسه های هوا هم در این خودرو نقش خود را به خوبی بازی می کنند. رنو مگان دارای امتیاز ایمنی ۴ از ۵ می باشد.


مزدا ۳


۹. مزدا ۳ هم مانند مگان ایمنی خوبی دارد. کیسه های هوایی که برای راننده و سرنشین ها و همچنین کیسه های جانبی تعبیه شده، یکی از مهم ترین علت های بالا رفتن امتیاز آن از نظر سطح ایمنی است. مزدا ۳ توانسته است چهار ستاره ایمنی را به خود اختصاص دهد.


سوناتا


۱۰. این ماشین توانسته از نظر سطح ایمنی چهار ستاره را از مؤسسه EuroNCAP دریافت کند. سوناتا نیز مهم ترین امتیازش به خاطر کیسه های هواست. احتمال آسیب ندیدن سر، گردن و قفسه سینه حین تصادف متوسط گزارش شده اما از نظر سطح ایمنی پا و زانو در سطح خوبی قرار دارد.


۲۰۸ پژو


۱۱. این خودرو که در کالس خودروهای سوپر مینی است، توانسته از نظر سطح ایمنی پنج ستاره را از مؤسسه EuroNCAP دریافت کند. این خودرو با داشتن ایربگ های جلو و ایربگ های جانبی بالا تنه و جانبی سر، برای راننده سرنشین جلو بهترین عملکرد (۸۸ درصد) را در حفاظت از سرنشین بزرگسال داشته باشد. این خودرو از تجهیزات ایمنی همچون کنترل پایداری الکتریکی، یادآور کمربند ایمنی و سیستم محدودکننده سرعت برخوردار است، اما تجهیزاتی همچون ترمز بحرانی (AEB)، سیستم های کمک راننده در حفظ مسیر حرکت (Lane Assist System) در آن تعبیه نشده است. پژو ۲۰۸ ساخت برزیل در تست LatinNCAP عملکرد بسیار ضعیفی در تست جانبی داشته و از طرفی تنها توانسته سه ستاره برای حفاظت از خردسال و چهار ستاره برای حفاظت از بزرگسال کسب کند. براساس نتایج این تست، متوسط ستاره های کسب شده توسط محصولات پژو در آمریکای لاتین از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون برای حفاظت از بزرگسالان و کودکان زیر سه ستاره،   ۲/۳ ستاره بوده است.


پژو ۲۰۰۸


۱۲. این خودرو به لحاظ ساختار تقریبا با پژو ۲۰۸ یکسان و در کالس خودروهای سوپر مینی است. این خودرو توانسته از نظر سطح ایمنی پنج ستاره را از مؤسسه EuroNCAP دریافت کند. با توجه به وجود ایربگ های جلو و ایربگ های جانبی بدن (بالاتنه بدون لگن) و سر برای راننده و سرنشین جلو، بهترین عملکرد را در حفاظت از سرنشین بزرگسال داشته است به گونه ای که در تصادف از روبرو تنها ضربه بسیار اندکی به قفسه سینه و ساق پای راننده وارد شده و همچنین در تصادف از عقب، ضربه کمی به گردن راننده وارد شده است. از طرفی در بخش حفاظت از عابر پیاده هم عملکرد مناسبی داشته به گونه ای که تنها کناره و پایین شیشه جلوی خودرو عملکرد نسبتاً پایینی داشته و بقیه قطعات با ایمنی بالا، در تست مورد نظر نمره قبولی گرفته اند.


پژو ۳۰۱


۱۳. این ماشین به لحاظ ساختار تقریباً با سیتروئن سی - الیزه (Citroen C-Elysee) یکسان است. این خودرو در کالس خودروهای خانوادگی کوچک است. پژو ۳۰۱ به لحاظ سطح ایمنی سه ستاره را از مؤسسه EuroNCAP دریافت کرده است. این خودرو علیرغم دارا بودن ایربگ های جلو، جانبی باال تنه و سر برای راننده و سرنشین جلو، نتوانسته در حفاظت از سرنشین بزرگسال، عملکردی در سطح پژو ۲۰۰۸ و ۲۰۸ داشته باشد به گونه ای که در تصادف روبرو به نواحی قفسه سینه و پایین تنه راننده به میزان کمی ضربه وارد می گردد همچنین در تصادف جانبی، ضربه شدیدی به بالاتنه (قفسه سینه) راننده وارد می گردد و در تصادف از عقب به گردن سرنشین ردیف پشتی ماشین، به شدت ضربه وارد می گردد. از نقاط ضعف عمده این ماشین عملکرد بسیار پایین آن در تجهیزات ایمنی است و هیچکدام از سیستم های ترمز بحرانی خودکار سیستم های کمک راننده برای حفظ مسیر حرکت خودرو و سیستم محدودکننده سرعت را ندارد.


رنو کوئید


۱۴. رنوکوئید که به تازگی در سبد خودروهای ایرانی با عنوان رنوکوئیک جای گرفته است و قرار است جای پراید را بگیرد، از نظر ایمنی وضعیت چندان مطلوبی ندارد. در سال ۲۰۱۵، تست تصادف رنوکوئید ساخته شده برای هندوستان که شامل یک کیسه هوا برای راننده بود، در تست تصادف هیچ ستارهای را دریافت نکرد. پس از بهدست آمدن نتیجه تست، شرکت رنو این خودرو را تقویت و شاسی آن را اصلاح نمود. در نسخه صادراتی رنوکوئید به برزیل، شاسی خودرو و تجهیزات ایمنی آن نسبت به هندوستان بهبود یافته و پیش بینی می شود در صورت تست این خودرو با طراحی جدید، حداکثر بتواند یک ستاره ایمنی را کسب کند.


سیتروئن C۳


۱۵. این ماشین در کالس سوپر مینی است و از نظر سطح ایمنی، چهار ستاره را از مؤسسه EuroNCAP دریافت کرده است. این ماشین دارای ایربگ سر برای راننده و سرنشین های جلو و عقب و ایربگ جانبی بالاتنه برای راننده و سرنشین جلو است. در این ماشین تجهیزات ایمنی همچون یادآور کمربند ایمنی برای راننده و سرنشینان جلو و عقب و سیستم محدودکننده سرعت و سیستم کمک راننده برای حفظ مسیر حرکت خودرو وجود دارد. در تست تصادف از روبرو، سرنشینان در سالمت باقی مانده اند. در تصادف با عرض کامل به مانع سخت از روبرو حفاظت از قفسه سینه و گردن راننده و مسافر عقب، کافی بوده است. سیتروئن C۳ بیشترین امتیاز را در تست تصادف جانبی به دست آورده که همه اعضای بحرانی بدن در سالم مانده اند. این خودرو سیستم ترمز بحرانی خودکار ندارد.


آمارها نشان می‌دهد در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار خودرو حدود ۹ نفر کشته می شوند در حالی که در ایران به ازای این تعداد خودرو، ۳۷ نفر کشته می شوند. تعداد کشته ها به ازای هر ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه در سال ۲۰۱۵، در دنیا ۶۵ نفر است که در ایران حدود ۵۵ نفر است. اگرچه روند مرگ و میر جاده ای و تصادفات در ایران کاهشی بوده، اما ایران به عنوان کشوری با سطح درآمد متوسط، در سال ۲۰۱۵ میلادی، به طور مشترک با کشور رواندا، رتبه هشتم تعداد کشته شدگان جاده ای را به خود اختصاص داده است.


بررسی ها نشان می‌دهد هیچکدام از خودروهای تولید داخل با قیمت زیر ۵۰ میلیون تومان، دارای امنیت بالایی نیستند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر