28 خرداد 1396 - 18:22

پیشنهاد ایجاد شورای مشترک بازرگانی ایران و اندونزی

رییس اتاق ایران با تاکید بر ایجاد شورای مشترک بازرگانی ایران و اندونزی گفت: ایجاد این شورا در اتاق ایران در حال پیگیری است.
کد خبر : ۷۱۲۵۴
غلامحسین شافعی

به گزارش ایبِنا، غلامحسین شافعی در دیدار با سفیر اندونزی در تهران با اشاره به روابط تجاری دیرینه این کشور با ایران، افزود: اندونزی از سال‌های دور، از مقاصد اصلی تجار ایرانی بوده است.


رییس اتاق ایران با تأکید بر استقلال سیاسی اندونزی گفت: اندونزی در مجامع بین‌المللی همیشه از یک استقلال رأی برخوردار بوده و موضع‌گیری‌های این کشور برای ایران اهمیت داشته است. وی همچنین بر نقش مهم اندونزی در اقتصاد منطقه تأکید کرد و ادامه داد: این کشور از لحاظ اقتصادی رشد خوبی داشته است.


این نماینده بخش خصوصی همچنین با تأکید بر ایجاد شورای مشترک بازرگانی میان ایران و اندونزی گفت: ایجاد این شورا در اتاق ایران در حال پیگیری است و ما در تدارک هیاتی اقتصادی برای اعزام به اندونزی هستیم.


شافعی با اشاره به میزان مبادلات تجاری دو کشور گفت: در طول سال‌های طولانی مناسبات اقتصادی ما با اندونزی سیر مثبتی داشت، به‌ ویژه تا سال ۲۰۱۱ که مبادلات اقتصادی ما به دو میلیارد دلار رسید، اما پس از آن به دلیل تحریم‌ها حجم مبادلات به رقم ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافت.


رییس پارلمان بخش‌خصوصی کشور با اشاره به برجام و تأثیر آن بر روابط اقتصادی ایران و کشورهای دیگر، گفت: پس از تحولاتی که با امضای برجام به وجود آمد و فضای جدیدی که بر روابط اقتصادی ایران حاکم شد، روابط اقتصادی ایران و اندونزی هم تغییر کرد.


شافعی افزود: رفت‌وآمدهای تجار دو کشور در دو سال گذشته افزایش‌یافته و روسای جمهور دو کشور هم ملاقات کرده‌اند که همه این عوامل فضای جدیدی ایجاد کرده و می‌توان در این مسیر جدید برای افزایش مبادلات اقتصادی و سرمایه‌گذاری دو کشور حرکت کرد.


رییس اتاق ایران همچنین با اشاره به سیاست‌های مثبت ایران در مورد کشورهای شرقی و اسلامی گفت: کشورهای شرقی و از طرفی دیگر کشورهای مسلمان اولویت بالایی برای ایران دارند و در این میان اندونزی به‌ عنوان کشوری شرقی و اسلامی از ظرفیت بالایی برای توسعه روابط اقتصادی برخوردار است.


شافعی با اشاره به همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی گفت: در سفری که هیات بخش‌خصوصی ایران در سال ۹۲ به اندونزی داشت، قرارداد ایجاد یک پالایشگاه در جاوه شرقی اندونزی امضا شد که راه‌اندازی پالایشگاه روند خوبی را طی می‌کند.


رییس اتاق ایران همچنین با تأکید بر موقعیت ایران برای ارسال کالا به کشورهای CIS و همچنین افغانستان گفت: در موقعیتی هستیم که می‌توانیم در اقتصاد اندونزی تأثیرگذار باشیم و کالای اندونزی را به کشورهای دیگر برسانیم. شافعی افزود: کشور اندونزی هم می‌تواند در اتصال ما به کشورهای آ. سه. آن مؤثر باشد.


وی گفت: به نظر می‌رسد میان فعالان اقتصادی دو کشور خلأ ارتباطی وجود دارد و ما به‌عنوان اتاق بازرگانی به دنبال ارتباط و رفت‌ و آمد هرچه بیشتر فعالان اقتصادی دو طرف هستیم تا تجار شناخت بیشتری از ظرفیت‌های یکدیگر پیدا کنند و در نهایت امکان افزایش مبادلات اقتصادی میان دو کشور فراهم شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر