13 تير 1396 - 09:22

وجود ۵۰۰هزار واحد خالی در شمال تهران/ ضرورت اخذ مالیات از مالکان

رئیس کمیسیون عمران مجلس، با تاکید بر ضرورت اخذ مالیات از مالکان خانه های خالی، گفت: ۵۰۰ هزار واحد خالی در شمال تهران وجود دارد که اخذ مالیات از این واحدها می تواند نرخ اجاره بها را تعدیل کند.
کد خبر : ۷۱۸۷۳
مسکن

به گزارش ایبِنا از خانه ملت، محمدرضا رضایی کوچی با تاکید بر ضرورت اخذ مالیات از واحدهای خالی مسکونی، گفت:  اخذ مالیات از خانه های خالی و افزایش تولید مسکن به تنظیم بازار و کنترل قیمت اجاره بها کمک می کند.


نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بیش از یک سوم جمعیت کشور ما اجاره نشین و بیشتر آن ها از دهک های پایین و آسیب پذیر هستند، افزود: در بسیاری از کشورها قانون رهن و اجاره وجود دارد اما در کشور ما خلاء چنین قانونی حس می شود از این رو مالکان، خودسرانه قیمت ها را افزایش می دهند و نظارتی هم وجود ندارد.


رضایی کوچی با تاکید بر اینکه  مجلس و دولت باید به نرخ های چندگانه اجاره بها ورود و این خلاء قانونی را پُر کند، تصریح کرد: در چند سال اخیر در زمینه تولید مسکن با رکود مواجه هستیم و  تناسب عرضه و تقاضا وجود ندارد از این رو تولید مسکن و قدرت خرید مردم کاهش یافته است.



کاهش نرخ سود بانکی علت داغ شدن بازار رهن


وی با اشاره به افزایش تمایل مالکان برای واگذاری واحدهای مسکونی به مستاجران به صورت رهن، افزود: به علت کاهش نرخ سود بانکی تمایل مالکان برای دریافت اجاره بیشتر شده که این موضوع شرایط مستاجران را سخت کرده است.


این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اینکه ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور داریم، افزود: بیشتر این واحدها، بزرگ و لوکس  و از این رقم ۵۰۰ هزار واحد در شمال تهران هستند.


رضایی کوچی با انتقاد از عدم اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی از سوی دولت، تصریح کرد: واحدهای خالی به صورت سرمایه در اختیار مالکان قرار دارد و آنها را به مردم اجازه نمی دهند بنابراین در عمل به تامین نیاز مسکونی مردم کمکی نمی کند.



انتقاد از چنددستگی در تعیین نرخ اجاره بها


وی در پاسخ به این پرسش که چرا به رغم افزایش نیافتن قیمت مسکن، اجاره بها افزایش یافته است، گفت: بر اساس برخی گزارش ها، اجاره بها در برخی کلان شهرها حدود ۴۵ درصد افزایش یافته و نظارتی وجود ندارد که دلیل آن هم چنددستگی در تعیین نرخ اجاره بها است.


رضایی کوچی با بیان اینکه دستگاه های نظارتی کار خود را در زمینه نرخ اجاره بها به خوبی انجام نداده اند، گفت: متولی مشخصی در این زمینه نداریم که این خود مزید بر علت شده است.


رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه باید تولید مسکن را افزایش دهیم، افزود: برای این کار باید تسهیلات ارزان قیمت بدهیم اما دولت در این زمینه موفق عمل نکرده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر