آشنایی با مفاهیم اقتصادی- ۲۱

بیمه اعتبار و خدمات آن برای فعالان بازرگانی

بیمه اعتبار تسهیلات مالی است که بانک ها و موسسات مالی و اعتباری در اختیار مشتریان خود قرار داده و مطالبات ناشی از ریسک عدم پرداخت را برای اعتبار داخلی و صادرات پوشش می دهند.
کد خبر : ۷۷۳۲۴
بیمه

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بیمه اعتبار به طور کلی به دو بخش اعتبار داخلی و صادرات کالا و خدمات تقسیم می شود.


بر اساس مقررات مصوب شورای عالی بیمه منظور از اعتبار داخلی، ظرفیت بدهی یک مشتری است که از طرف بنگاه‌های اقتصادی، در قبال ارائه کالا و خدمات، یا بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری که مجوز بانک مرکزی را دارند و به صورت تسهیلات مالی در اختیار مشتریان قرار گرفته و مطالبات ناشی از این فعالیت ها، در معرض ریسک عدم بازپرداخت قرار می گیرند. قراردادهای بیمه اعتبار داخلی به صورت گروهی و فقط به اشخاص حقوقی مشروط بر اینکه فعالیت‌های اقتصادی آنها متضمن ریسک عدم بازپرداخت مطالبات ناشی از اعتبارات اعطایی آنها باشد منعقد می شود.


تامین مطالبات بیمه گذار یا ذی نفع در رابطه با فروش کالاهای صادراتی در قالب قراردادهای گشایش اعتبار اسناد (L/C) و واگذاری اسناد در مقابل پرداخت (D/P) و واگذاری اسناد در مقابل تضمین ( D/A) موضوع بیمه اعتبار صادرات است.


این نوع بیمه نامه ریسک عدم بازپرداخت اصل و سود اعتبارات اعطایی بانک ها و موسسات مالی به اعتبارگیرندگان خارجی (خریداران/ کارفرمایان) را در قبال اخذ تضامین شرکتی، بانکی و یا دولتی از سوی ایشان، برای بانکها و موسسات تامین مالی کننده پوشش می‌دهد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر