21 فروردين 1397 - 10:54
در بهمن ماه ۹۶؛

نقدینگی یک هزار و ۴۸۹ هزار میلیارد تومان شد

بانک مرکزی نقدینگی در بهمن ماه سال گذشته را بیش از یک هزار و ۴۸۹ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به اسفندماه سال قبل از آن، ۱۸.۸ درصد رشد داشته است.
کد خبر : ۸۴۳۱۸
توزیع اسکناس نو در آستانه عید غدیر

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بانک مرکزی با انتشار گزیده‌ آمارهای اقتصادی در بهمن ماه سال گذشته، حجم نقدینگی را بیش از هزار و ۴۸۹ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به اسفندماه سال قبل از آن، ۱۸.۸ درصد و نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ نیز ۲۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.


حجم پول در این دوره به ۱۸۵۳.۱ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به بهمن ماه سال قبل از آن ۱۹.۳ و نسبت به اسفندماه سال ۹۵ به میزان ۱۳.۷ درصد رشد یافته است. میزان شبه پول در گزیده‌های آماری منتشر شده در بهمن ماه سال قبل به ۱۳۰۴۳.۳ هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به اسفندماه ۹۵ هم ۱۹.۶ درصد رشد داشته است.


بانک مرکزی، بدهی بخش غیردولتی را در بهمن ماه سال قبل ۱۰۴۶۱۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرده که به نسبت اسفندماه سال قبل از آن ۱۴ درصد و به نسبت مدت مشابه سال ۹۵ نیز ۱۶.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.


بر اساس این گزارش، میزان دارایی‌های خارجی سیستم بانکی در بهمن ماه سال قبل ۷۱۹۲.۲ هزار میلیارد ریال اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد افزایش و نسبت به اسفندماه ۹۵، ۲۳.۵ درصد رشد یافته است. در عین حال، بدهی بخش دولتی در دوره مورد بررسی ۲۵۸۸.۷ هزار میلیارد ریال است که نسبت به بهمن ماه سال ۹۵ به میزان ۲۳.۲ درصد و نسبت به اسفندماه سال ۹۵ نیز ۱۷.۸ رشد نشان می‌دهد.


خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی


جداول گزیده‌های آماری منتشر شده نشان می‌دهد که دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در بهمن ماه سال قبل به ۳۹۶۳.۲ هزار میلیارد ریال رسیده که افزایشی ۱۶.۸ درصدی نسبت به اسفندماه ۱۳۹۵ داشته است؛ این رقم در مقایسه با بهمن ماه ۹۵ نیز به ۱۷.۱ درصد افزایش یافته است.


میزان اسکناس و مسکوک در اختیار بانک مرکزی در بهمن ماه سال قبل، ۶۲.۷ هزار میلیارد ریال اعلام شد که نسبت به اسفندماه ۲۵.۱ درصد رشد و نسبت به بهمن سال ۹۵ نیز ۲۹.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.


بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در بهمن ماه ۹۶ رقم ۶۳۶.۸ هزار میلیارد ریال را نشان می‌دهد که نسبت به اسفندماه سال ۹۵ به میزان ۱۰.۵ درصد و نسبت به بهمن ماه سال ۹۵ نیز ۶.۶ درصد رشد داشته است.
بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در بهمن ماه سال قبل ۱۱۶۷.۱ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به اسفندماه سال ۹۵ به میزان ۱۷.۱ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱.۱ درصد افزایش یافته است.


میزان سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباری نزد بانک مرکزی به رقم ۱۵۶۶.۵ هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به اسفندماه ۹۵، ‌ ۱۹.۳ درصد و نسبت به بهمن سال ۹۵ نیز ۲۰.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.


سپرده‌های بخش دولتی نزد بانک مرکزی در بهمن ماه ۹۶ رقم ۳۹۷.۷ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به اسفند سال ۹۵ به میزان ۶.۵ درصد رشد و نسبت به دوره مشابه سال ۹۵، ۳.۶ درصد کاهش یافته است.
همچنین براساس این گزارش، میزان بدهی های ارزی بانک مرکزی در بهمن ماه سال قبل ۱۹۳۰ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به اسفند سال قبل از آن، ۳۱.۳ درصد و همچنین نسبت به بهمن ماه سال ۹۵ نیز ۲۸.۴ درصد افزایش یافته است.


گزارش از کامبیز زاهد پور


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر