26 فروردين 1399 - 10:22

اعلام ۲۵ کشور اول دریافت کننده تسهیلات جدید IMF

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که این نهاد برای ۲۵ کشور عضو تسهیلات آنی تسویه بدهی (بخشش کلی یا جزئی وام) فراهم خواهد آورد تا آنها برای مقابله با پاندمی کرونا منابع بیشتری در اختیار داشته باشند.
کد خبر : ۱۱۳۲۸۸
صندوق بین المللی پول

به گزارش ایبِنا از رویترز، «کریستالینا جورجیوا» رییس این صندوق اعلام کرد که هیات اجرایی آن روز گذشته (دوشنبه) گروه اول کشورهایی را که برای پوشش الزامات بدهی‌های خود به صندوق تسهیلات اولیه ۶ ماهه دریافت می‌کنند، تایید کرد.


وی گفت که صندوق مهار فاجعه و امدادرسانی (CCRT) حدود ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار در اختیار دارد که ۱۸۵ میلیون دلار کمک مالی اخیر بریتانیا، ۱۰۰ میلیون دلار از ژاپن و مبلغی فاش نشده از سوی چین، هلند و سایر کشورها را در بر می‌گیرد. این صندوق در تلاش است تا موجودی اعتبار خود را به ۱.۴ میلیارد دلار افزایش دهد.


براساس اعلام سخنگوی صندوق ین المللی پول، حدود ۲۱۵ میلیون دلار از مجموع اعتبار موجود در قالب تسهیلات در اختیار ۲۵ کشور گروه نخست قرار خواهد گرفت و از ۶ ماه شروع شده و به دو سال نیز قابل تمدید است.


جورجیوا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این صندوق برای فقیرترین و آسیب پذیرترین اعضا و به منظور پوشش الزامات بدهی خود به صندوق بین المللی پول تسهیلات فراهم می‌کند که فاز اولیه آن ۶ ماه آتی است و به آنها کمک خواهد کرد تا منابع مالی ناچیز و محدود خود را به سمت نیازهای پزشکی اضطراری و سایر کمک های درمانی سرازیر کنند.


وی سایر کشورهای خیر را ترغیب کرد تا موجودی صندوق مهار فاجعه را دوباره شارژ کرده و توانایی صندوق را برای فراهم کردن تسهیلات بدهی (بخشش کلی یا نیمه) به مدت ۲ سال کامل برای فقیرترین اعضای این نهاد جهانی، تقویت کرده و افزایش دهند.


«اریک لوکونت» مدیر اجرایی سازمان Jubilee USA Network، گفت که این تسهیلات به اعضای فقیر صندوق بین المللی از جمله جمهوری آفریقای مرکزی که برای جمعیت پنج میلیونی خود تنها سه تخت در بخش سی‌سی‌یو دارد، کمک خواهد کرد.


وی گفت  «شروع فوق العاده ای است اما برای ارائه این کمک‌ها و تسهیلات به خیرین بیشتری نیاز داریم» و در ادامه افزود که صندوق علاوه بر این باید، گزینه فروش بخشی از ذخایر طلای خود را که حالا ارزش آن ۱۴۰ میلیارد دلار برآورد می شود نیز مورد بررسی قرار دهد.


یکی از سخنگویان صندوق گفت که این نهاد بدنبال اقداماتی است که بتوان به سرعت آن را اتخاذ کرد اما فروش دوباره ذخایر طلا در حال حاضر روی میز نیست. صندوق بین المللی پول در ماه مارس اعمال تغییراتی را که به صندوق مهار فاجعه این اجازه را می‌داد تا تسهیلات مرتبط با بدهی را تا بیش از ۲ سال برای فقیرترین کشورهای عضو فراهم آورد؛ کشورهایی که در تلاش برای مقابله با کرونا هستند.


این تغییرات و اصلاحات کشورها را قادر ساخت تا حتی وقتی که ویروس کرونا هنوز به آنها لطمه چشمگیری نزده بود، خواستار دریافت این تسهیلات شوند. تاکنون بیش از ۱.۸ میلیون نفر در سرتاسر جهان به کووید-۱۹ مبتلا شده و بیش از ۱۰۰ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده اند.


گروه اول کشورهای اعلام شده از سوی صندوق بین المللی پول عبارتند از: افغانستان، بنین، بورکینافاسو، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، کومور، جمهوری دموکراتیک کونگو، گامبیا، گینه، گینه بیسائو، هایتی، لیبریا، ماداگاسکار، مالاوی، مالی، موزامبیک، نپال، نیجر، روآندا، سائو تومه و پرینسیپ، سیرالئون، جزایر سلیمان، تاجیکستان، توگو و یمن.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر