27 خرداد 1401 - 09:19
در گفتو با ایبِنا مطرح شد؛

استفاده از ارز صادرکنندگان برای تعادل بازار / افزایش عرضه ارز از محل منابع بانک مرکزی نیست

استاد اقتصاد گفت: با ورود ارزهای صادرکنندگان به صرافی‌ها طبیعتا در روزهای آینده شاهد افزایش عرضه دلار در صرافی ها خواهیم بودیم که می تواند جلوی افزایش قیمت دلار را بگیرد.
کد خبر : ۱۳۳۵۱۴
شقاقی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بانک مرکزی به تازگی سیاست هوشمندانه‌ای را به کار گرفت که این اقدام شجاعانه نشان دهنده تغییر جدی عملکرد این نهاد مالی، نسبت به دوره‌های قبلی است. اقدامی که با هدف ساماندهی بازار ارز و جلوگیری از رشد قیمت‌ها اخذ شد و براساس آن صرافی‌ها مجاز شدند که ارز صادرکنندگان را با قیمت توافقی خریداری کنند.


این تصمیم بانک مرکزی به دور از سیاست ارزپاشی بوده چرا که افزایش عرضه ارز از محل منابع بانک مرکزی نیست و ورود ارزهای صادراتی به بازار تزریق می‌شود. این درحالی است که روز گذشته رئیس کانون صرافان کشور اعلام کرد در پی مصوبه ارزی بانک مرکزی تماس تجار و صادرکنندگان برای فروش ارز ۴ برابر شده است. 


وحید شقاقی شهری؛ استاد اقتصاد و تحلیلگر مسائل اقتصادی در واکنش به تصمیم اخیر بانک مرکزی مبنی بر صدور مجوز خرید توافقی ارز صادرکنندگان از سوی صرافی‌ها به خبرنگار ایبِنا گفت: این اقدام که برخی صادرکنندگانی که می‌توانند اسکناس را داخل کشور بیاورند و با برخی تجار کشورهای همسایه ارتباط دارند و این امکان برایشان وجود دارد تا بتوانند با نرخ توافقی ارز خود را به صرافی‌ها بفروشند، هم جلوی رشد قیمت ارز را می گیرد و هم باعث ترغیب صادرکنندگان برای تحویل ارزها می‌شود. 


وی ادامه داد: با ورود ارزهای صادرکنندگان به صرافی‌ها طبیعتا در روزهای آینده شاهد افزایش عرضه دلار در صرافی ها خواهیم بودیم که می تواند جلوی افزایش قیمت دلار را بگیرد اما قطعا راهکار مدت دار نخواهد بود. در واقع اگر انتظارات تورمی و نرخ رشد تورم مهار نشود و یا سیاست های کنترل تورم از سوی دولت آغاز نشود این مداخله اثرات ماندگار میان مدت نخواهد داشت بلکه می تواند در کوتاه مدت اثر گذار باشد. 


این استاد اقتصاد تصریح کرد:‌ اگر می خواهیم اثرات مدت دار را شاهد باشیم دولت باید علامت درستی به اقتصاد صادر کند که این علامت می‌تواند در سیاست های اقتصادی یا پولی ، انضباط بودجه‌ای و مالی بانکی و کنترل انتظارات تورمی نمود داشته باشد یا در بحث سیاست های برون مرزی دنبال شود. 


شقاقی شهری تاکید کرد: هرچند با تاخیر این سیاست اجرا شد اما باز هم می‌تواند اثرات مثبت خود را بگذارد و حداقل جلوی افزایش قیمت دلار را در کوتاه مدت خواهد گرفت. 


به گفته او، اگر بانک مرکزی و کل دولت نتوانند علامت های درستی به بازار ارز صادر کنند این مصوبه نمی تواند ماندگاری زیادی داشته باشد، تصمیمات درستی که باید دولت باید برای اداره اقتصاد بگیرد در کنار سیاست های بین المللی باید پیگیری شود که همه این عوامل می‌تواند بر روند میان‌مدت و بلندمدت بازار ارز اثرگذار باشد. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر