25 تير 1396 - 11:56
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران:

نیازمند تغییر شیوه در بازار فرش ایران هستیم

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران گفت: مدت‌ها است که رقبا جای ما را در بازارهای جهانی فرش گرفته‌اند و با خط‌مشی فعلی کاری نمی‌توان انجام داد.
کد خبر : ۷۲۳۷۶
فرش

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی ایران، سیدرضی حاجی آقامیری، با اشاره به اینکه صادرات غیرنفتی ایران با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، افزود: این مشکلات باعث شده در برخی موارد با رکود در صادرات و در مواردی نیز با افت میزان صادرات مواجه باشیم؛ این در حالی است که فرش ایرانی علاوه بر مشکلات حاکم بر حوزه صادرات غیرنفتی کشور، مشکلات مختص خود را نیز دارد.


رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با تأکید بر اینکه مشکلات فرش ایران کهن و قدیمی است، ادامه داد: مدت‌ها است که رقبا جای ما را در بازارهای جهانی گرفته‌اند و با خط‌مشی فعلی کاری نمی‌توان انجام داد.


وی در پاسخ به اینکه فرش ایرانی چطور با داشتن شهرت و آوازه دیرینه قادر به بازیابی جایگاه خود در بازارهای جهانی نیست، اظهار داشت: بخش اصلی کار در عرصه تجارت، تداوم در تبلیغات و حضور مستمر در بازار است به‌گونه‌ای که وقتی یک برند جایگاه و بازار خود را از دست می‌دهد مانند شروع دوباره و از نو در این بازار است.


به گفته حاجی آقامیری، در وضعیت فعلی بازار جهانی فرش، بهترین بودن فرش ایرانی، توهمی است که در ذهن ما مانده و اینکه این موضوع زمانی حقیقت داشته است دلیل نمی‌شود که همیشه این‌طور باشد.


رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با بیان اینکه دوره‌های زمانی تاریخی بر اساس تغییر نسل‌ها تعریف می‌شود، اظهار داشت: وقتی یک نسل تغییر می‌کند، شهرتی که یک برند در نسل قبلی داشته به‌تدریج فراموش خواهد شد،  مگر اینکه حضور در بازار و تبلیغات مستمر این برند ادامه پیدا کند تا نسل جدید نیز پذیرای آن باشد.


حاجی آقامیری ادامه داد: این مسئله در بخش تجارت به شدت اثرگذار است و به همین دلیل می‌بینیم که برندهای مشهور و موفق و حتی برندهای یکه‌تاز و دارای مقبولیت جهانی، هرگز از تبلیغات مداوم دست برنمی‌دارند این در حالی است که ما در مورد فرش ایرانی کاری نکرده و گویا از الان به بعد هم قرار نیست کاری انجام دهیم.


وی با تأکید بر اینکه فرش ایرانی سال‌ها است بازار خود را از دست داده است، گفت: برای به دست آوردن دوباره بازار باید کار نو انجام دهیم، باید بازاریابی و بازارسازی کنیم ضمن اینکه برای رقابتی کردن قیمت کالای خود در بازارهای جهانی، باید به تولیدکننده این بخش کمک کنیم تا کالای باکیفیت و با قیمت مناسب تولید کند.


این فعال حوزه فرش در پایان افزود: فرش هم بخشی از صادرات غیرنفتی است که البته مشکلات خاص خود را دارد اما اگر مشکلات صادرات غیرنفتی حل شود حتماً بر صادرات فرش نیز تأثیر خواهد گذاشت.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر