صندوق بین المللی پول اعلام کرد؛

سهم دلار در ذخایر ارزی بانک‌ها به کمترین رقم ۵ سال اخیر رسید

صندوق بین المللی پول اعلام کرد که سهم دلار در ذخایر ارزی بانک های مرکزی جهان در سه ماه دوم سال جاری میلادی با رسیدن به ۶۲.۲۵ درصد کمترین رقم از سال ۲۰۱۳ میلادی به بعد محسوب می شود.
کد خبر : ۹۲۱۵۶
دلار

به گزاش خبرنگار ایبِنا به نقل از صندوق بین المللی پول، صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که پول چین وضعیت خود را در میان ارزهای ذخیره جهانی در سه ماه دوم سال جاری میلادی با رساندن سهم خود به ۱.۸۴ درصد در ذخایر بانک های مرکزی مستحکم کرد.  


بر همین اساس بانک های مرکزی جهان در این بازه زمانی معادل ۱۹۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، یوآن نگهداری کردند. این در حالی است که سهم یوآن در ذخایر ارزی جهان با وجود تنش های تجاری میان چین و آمریکا رشد داشته و این ارز جایگاه ششمی خود را در میان تمام ارزهای جهان ثبات بخشیده است.


البته سهم ۱.۸۴ درصدی یوآن به عنوان یکی از ذخایر ارزی بانک های مرکزی همچنان در مقایسه با دیگر ارزهای جهانی مانند دلار، یورو و ین ژاپن ناچیز محسوب می شود. سهم دلار در ذخایر ارزی جهان در سه ماه دوم سال جاری میلادی به ۶۲.۲۵ درصد کاهش پیدا کرد که کمترین رقم از سال ۲۰۱۳ میلادی به بعد محسوب می شود.


به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی، برخی از بانک های مرکزی جهان بلاتکلیفی فعلی را که ریشه در جنگ اقتصادی دارد، موقتی می دانند و چشم انداز اقتصادی چین را در بلند مدت مثبت ارزیابی می کنند؛ ضمن اینکه ممکن است بانک های مرکزی جهان به دلیل کاهش ارزش یوآن از این ارز برای ذخایر خود استفاده کنند و یوآن به یک سرمایه گذاری ارزان برای بانک های مرکزی تبدیل شود.


بر همین اساس، ارزش دلار در مقابل یوآن از ماه آوریل سال جاری میلادی به بعد بیش از ۱۰ درصد تقویت شده؛ این در حالی است که ممکن است این کاهش ارزش یوآن نشانه علامتی باشد که بانک مرکزی چین در حال پذیرش کاهش ارزش یوآن است. برخلاف دلار یا یورو، یوآن به طور آزادانه در مقابله دیگر ارزها نرخ گذاری نمی شود و بانک مرکزی این کشور روزانه نرخ آن را در مبادلات تعیین می کند.


بر پایه این گزارش، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا بارها پکن را به دلیل تضعیف یوآن در زمانیکه دلار آمریکا در حال رشد است سرزنش کرده و گفته که دلار روبه رشد است و باید به شما بگویم که این موضوع یک آسیب برای ما است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر