آسیب بورس از نگاه متغیر سهامداران

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نگاه کوتاه مدت به بازار سهام یکی از آسیب‌های این بازار است گفت: به همین دلیل این روزها شاهد این هستیم که با کوچکترین خبر منفی سهامداران اقدام به فروش می کنند.
کد خبر : ۹۲۶۹۰
بورس

ابراهیم خلیلی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به اینکه در روزهای اخیر شاهد افت قیمت‌ها و شاخص در بورس هستیم گفت: ریزش قیمت‌ها و شاخص در حالی در بازار سهام رقم می‌خورد که در نیمه نخست امسال شاهد افزایش چشمگیر حجم، ارزش، نوبت‌ها و شاخص‌های بورس و فرابورس بوده‌ایم.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: رشد کلیت بازار سهام در حالی در شش ماه نخست سال جاری رقم خورده که در این مدت حجم و ارزش معاملات به اندارزه کل دوازده ماه سال ۹۶ بوده است. ضمن اینکه شاخص بورس نیز رشدی حدود ۹۰ درصدی را داشته که به اندازه رشد کل شاخص در مدت چند سال گذشته است.


وی اضافه کرد: بر این اساس طبیعی است که رشدهای پیاپی بازار سهام در یک نقطه متوقف شود و بازار سرمایه شروع به اصلاح قیمت‌ها کند. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همانند سایر بازارها که افزایش قیمت‌ها در نقطه‌ای متوقف می‌شود، در بازار سهام نیز این موضوع مصداق دارد و قرار نیست تا ابد قیمت‌ها و شاخص روند افزایشی داشته باشند.


خلیلی با اشاره به رشدهای چشمگیری که در چند ماه گذشته در بازار سهام رقم خورده است اظهار داشت: بخشی از این افزایش قیمت‌ها به دلایلی مانند افزایش نرخ ارز و در مقابل کاهش ارزش پولی ملی و در پی آن موضوع ارزش جایگزینی است و بخش دیگری نیز به رکود تدریجی حاکم بر سایر بازارها از جمله ارز، خودرو، مسکن و طلا ارتباط دارد و موجب شده تا نقدینگی به سمت بازار سهام سرازیر شود و رشد قیمت‌ها و شاخص در این بازار اتفاق بیفتد.


به گفته خلیلی، زمانی که قیمت‌ها به حد اشباع در بازار سرمایه می‌رسند، بازار به هر بهانه‌ای اقدام به واکنش احساسی و هیجانی می‌شود که نمونه آن را می‌توان در تصویب لایحه FATF در مجلس دید که در آن روز شاخص بورس بیش از ۴ هزار واحد ریزش کرد.


وی در پاسخ به این پرسش که حقوقی‌ها چه نقشی در کنترل هیجانات و جو روانی معاملات در بازار سهام دارند نیز پاسخ داد: نگاهی به عملکرد حقوقی‌ها در بازار این روزها نشان می‌دهد تنها اقدامی که از سوی حقوقی‌ها در بازار سهام اتفاق نمی‌افتد موضوع حمایت از بازار و کنترل جو روانی است؛ چرا که برای یک مدیر پرتفوی با سرمایه چند ده میلیارد تومانی یا بیشتر، تنها افزایش نقدینگی ملاک است، بنابراین با انتشار کوچکترین خبر منفی یا مثبتی، و حتی عدم اطمینان از موثق بودن آن شاهد این موضوع هستیم که حقوقی‌ها در بورس و فرابورس اقدام به فروش و یا خرید سهام می‌کنند که این روزها با توجه به شرایط بازار سهام کفه ترازو به سمت فروش‌ها توسط حقوقی‌ها سنگین‌تر است.


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه یکی دیگر از آسیب‌های بازار در این روزها را نگاه کوتاه مدت سرمایه‌گذاران به بازار سهام عنوان کرد و افزود: ماهیت بازار سهام، سرمایه‌گذاری بلندمدت است، این در شرایطی است که بسیاری از فعالان بازار سرمایه افرادی هستند که با هدف نوسان گیری و کسب سود در کوتاه‌مدت در بورس و فرابورس حضور دارند، به همین دلیل هم هست که این روزها شاهد این هستیم که با کوچکترین خبر منفی سهامداران و معامله‌گران اقدام به فروش سهام خود می‌کنند.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر جو هیجانی که توسط برخی افراد در بازار سهام به وجود آمده و گفته می‌شود که شاخص بورس و قیمت‌ها باید متناسب رشد دلار از افزایش چند برابری برخوردار شوند نیز موجب تحلیل نادرست سهامداران به ویژه تازه‌واردان به بورس شده، که در نهایت به ضرر آنها تمام خواهد شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر