24 فروردين 1400 - 15:14

سود سپرده بانکی تنها رقیب بازار سرمایه نیست//بماند//

یک تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است باید بازدهی بدون ریسک را در بازارهای دیگر کاهش دهیم و نرخ سود سپرده ها تنها رقیب بازار سرمایه نیست.  
کد خبر : ۱۲۳۴۲۱
باغانی

علیرضا باغانی در گفت و گو با ایبِنا اظهار کرد: بازارهای مالی در جهان بازارهای ضدتورمی هستند یعنی از آنها برای تامین مالی آسان و سریع بخش تولید استفاده می شود اما متاسفانه در کشور ما اینگونه نیست و شاهد ریزش شاخص بورس بوده ایم.  


وی افزود: به تازگی وزیر اقتصاد از اختیارات خود استفاده کرد و اعلام شد که سود سپرده بانکی بالاتر از ۱۶درصد، جزو هزینه های غیرقبول مالیاتی خواهد بود و در واقع حداکثر دالان نرخ سود را ۱۶ درصد اعلام کردند. هرچند این اقدام، اقدام مثبتی ارزیابی می شود اما در این میان پرسشی مطرح می شود که آیا در حال حاضر تنها رقیب بازار سرمایه، سپرده بانکی است؟ قطعا خیر.  


این تحلیل گر بازار سرمایه تصریح کرد: موضوع اصلی نرخ سود سپرده های بانکی نیست. دولت در سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی در بازار سرمایه منتشر کرد و بخشی از سرمایه گذاران حقیقی این اوراق را خریدند و از سوی دیگر صندوق های با در آمد ثابت را داریم که طبیعتا مردم ترجیح می دهند در این بازارها که بازدهی بدون ریسک دارد سرمایه گذاری کنند.  


باغانی گفت: اگر اراده ای برای بازار سرمایه که می تواند ضدتورمی عمل کند، وجود دارد باید ساز و کارهایی ایجاد کنیم که سطح نوسان گیری کم شود و شاهد سرمایه گذاری های بلند مدت در این بازار باشیم. در حال حاضر اما حمایت از بورس جدی نیست و این در حالی است که شاخص بورس از دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسیده است. (این شاخص در زمان تنظیم خبر اعلام شده بود)


به گفته او، سال گذشته بازار سرمایه به اقتصاد کشور کمک کرد و هم در مهار نقدینگی و هم در کسری بودجه نقش خوبی را ایفا کرد بنابراین اگر می خواهیم اعتماد رفته را برگردانیم و این بازار را پایدار نگه داریم، باید اقدامات جذابی که نقدینگی را به آن سمت هدایت می کند مانند انتشار ۲۰۰هزار میلیارد تومان اوراق توسط دولت یا خریداری مقادیر زیادی اوراق مرابهه توسط بانک ها را کاهش دهیم.  


این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یکی از دلایلی که همیشه بورس غیرجذاب و وارد دوران رکود شد، تقویت بازده بدون ریسک در کنار بازار بوده است. یعنی مردم با خود می گویند تورم که در حال کنترل است و ممکن است گشایش هایی هم صورت بگیرد، پس من سرمایه ام را از بورس خارج کنم و در بانک، صندوق سرمایه گذاری یا اوراق دولتی و اسناد خزانه اسلامی سرمایه گذاری کنم.


باغانی در پایان اظهار کرد: بازار رمز ارزها هم یکی از این بازارهایی است که مردم برای ورود به ان ترغیب می شوند و هر چند که نمی توان در این باره تصمیمی اتخاذ کرد اما حداقل می توانیم بازده بدون ریسک سایر بازارها را کاهش دهیم. اسناد خزانه اسلامی در مدت یک سال سود ۳۰ درصد و صندوق با درآمد ثابت حدود ۲۳ درصد سود می دهد که سودهای جذابی به نسبت تورمی که تحلیلگر پیش بینی می کند که امسال حداکثر به ۳۰ درصد برسد، است. البته به نظر می رسد با توافق بین المللی تورم به زیر ۲۰درصد هم خواهد رسید.  


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر