02 ارديبهشت 1402 - 13:45

دلارزدایی گسترده در تجارت جهانی/ یوآن بازیگر اصلی مبادلات روسیه

دلارزدایی گسترده در تجارت جهانی  یوآن بازیگر اصلی مبادلات روسیه
کشور‌ها به این نتیجه رسیدند که استفاده از دلار اقتصادشان را ضعیف‌ کرده بنابراین برنامه‌ای برای حذف دلار از مبادلات خود دارند.
کد خبر : ۱۴۹۴۳۰

به گزارش ایبِنا، به نقل از راشاتودی، در پی اقدام کشور‌ها برای حذف دلار از مبادلات اقتصادی، بلوک اقتصادی کشور‌های در حال توسعه نیز برای ایجاد یک ذخیره ارزی جدید وحذف دلار کار می‌کنند.

 

بر اساس اعلام بانک مرکزی اندونزی، در پی اقدام کشور‌های بریکس برای حذف دلار از مبادلات اقتصاد و تجاری خود این کشور هم اقدام مشابهی را انجام می‌دهد.

 

آنطور که بانک مرکزی این کشور گفته است جاکارتا ارزی را برای تسویه حساب خارج از مرز‌های خود معرفی می‌کند که این قطعا دلار نیست همچنین این کشور ارز‌های مورد استفاده تجاری و اقتصادی خود را متنوع‌تر می‌کند و این همان مسیری است که کشور‌های عضو بریکس دنبال می‌کنند.

 

اما آنطور که رئیس بانک مرکزی این کشور در کنفرانسی با روسای کشور‌های خارجی می‌گوید اندونزی در حذف دلار از کشور‌ها عضو بریکس مصمم‌تر است.

 

اندونزی معمولا با کشور‌هایی نظیر تایلند، مالزی، چین، و ژاپن مبادلات غیر دلاری را انجام می‌داد و حال در نظر دارد که توافق همکاری را با کره جنوبی در اوایل ماه «می» امضا کند.

 

پیش از این کشور‌های عضو بریکس متشکل از برزیل، روسیه، اندونزی، چین، و آفریقای جنوبی اعلام کرده بودند که روی شبکه پرداخت مشترک برای حذف دلار و سیستم مالی غرب از مبادلاتشان کار می‌کنند.

 

این اعضا استفاده از ارز‌های ملی خود را در مبادلات دو جانبه و چند جانبه برای کمرنگ کردن دلار از مبادلات خود افزایش می‌دهند.

 

ماه گذشته برزیل و چین توافق تجاری با ارز‌های ملی خود را امضا کردند چین تلاش می‌کند دلار را در بین کشور‌ها جهان به چالش بکشد در و واقع تضعیف ارزش دلار می‌تواند به نفع کشور‌هایی باشد که در حال حاضر توسط آمریکا تحریم شده اند.

 

کشور هند نیز سیاست‌های خوبی برای کنار گذاشتن دلار از مبادلات و گرایش به سمت روبل و روپیه در مبادلات خود با مسکو انجام داده است.

 

روسیه برنامه دلار زدایی از اقتصاد خود را در سال ۲۰۱۴ کلید زد همان زمان بود که غرب نخستین دور تحریم‌های خود را علیه این کشور بر سر «کریمه» اعمال کرد. روسیه استفاده از ارز جایگزین را معرفی کرد و قرار شده به دستور پوتین استفاده از ارز یوان در سطح گسترده تری نه تنها با چین بلکه در مبادله با کشور‌ها آفریقایی و آمریکای لاتین ادامه یابد.

 

آخرین آمار‌های بانک مرکزی روسیه نشان میدهد که یوان بازیگر اصلی در مبادلات خارجی روسیه به حساب می‌آید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر