15 ارديبهشت 1402 - 10:08
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

تصمیمات کمیته پایش ریسک مانع ریزش بورس می‌شود؟

تصمیمات کمیته پایش ریسک مانع ریزش بورس می‌شود؟
 با بررسی روند بازار سرمایه ازمرداد ماه سال ۹۹ تا میانه سال ۱۴۰۱ شاهد طی شدن روند اصلاحی مثبتی به نفع بازار و سهامداران هستیم.
کد خبر : ۱۴۹۹۶۰

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص کاهش حداکثر خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد و تصمیمات کمیته پایش ریسک گفت: عملکرد سازمان بورس را می‌توان به داور مسابقه فوتبال تشبیه کرد، چرا که داور برای داوری خوب در زمین بازی باید از ابزار‌هایی برای کنترل شرایط استفاده کند، بنابراین مدیران بازار هم بعضا مجبور به استفاده از ابزار‌هایی می‌شوند تا مانع تحمیل ریسک‌هایی به سهامداران و سرمایه‌هایشان شوند.


وی در این باره خاطرنشان کرد: زمانی که ما با جریان مثبتی مثل این روز‌ها که تقاضا برای خرید سهام بالاست مواجه می‌شویم و شاهد فشار زیادی از بخش تقاضا به بازار هستیم، قطعا مدیران بازار ابزار‌ها را باید به گونه‌ای به کار بگیرند که قادر به پاسخگوی معقولی به این حجم از تقاضا باشد و با حجم قابل ملاحظه معاملات شاهد رشد قیمت‌ها باشیم.


این کارشناس و تحلیلگر بازار سهام تشریح کرد: بنده بر این باورم آقای عشقی تصمیم درستی در میانه سال گذشته در خصوص برداشتن حد نصاب سهام صندوق‌های درآمد ثابت اتخاذ کردند چرا که ما تا انتهای سال گذشته حد نصاب الزامی نداشتیم.


وی در این باره تصریح کرد: ۱۵ درصدی که اینک به ۱۰ درصد کاهش یافته حد نصاب داوطلبانه است یعنی مدیر صندوق می‌توانست ۱۵ درصد سهام داشته باشد یا می‌توانست اصلا سهامی نداشته باشد به همین خاطر صندوق‌های با درآمد ثابت عملا الزامی به نگهداری سهام نداشتند که با کاهش ۱۵ درصد به ۱۰ درصد و تبدیل شدن تفاوت خاصی در بازار ایجاد کند.


دارابی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: البته ممکن است برخی صندوق‌های دارنده سهام را به عرضه بیشتر تشویق کند تا برای بازاری که تقاضای زیادی دارد عرضه به قدر کافی وجود داشته باشد.


این کارشناس و تحلیلگر بورس تصریح کرد: به لحاظ ضریب اعتباری این را باید در نظر بگیریم متاسفانه بازار ما به واسطه اینکه یک طرفه است وقتی بازار به سمت بالا می‌رود تمایل برای درخواست اعتبار بسیار شدید می‌شود یعنی علاوه بر اینکه نقدینگی از بیرون وارد می‌شود شبکه کارگزاری نیز حداکثر توان خود را برای تزریق اعتبار به بازار به کار می‌گیرد که منجر به ایجاد سرعتی غیر عادی در بازار می‌شود به این خاطر بازار ما در شرایط رشدی بسیار سریع بالا می‌رود.


دارابی افزود: با بررسی روند بازار سرمایه ازمرداد ماه سال ۹۹ تا میانه سال ۱۴۰۱ شاهد طی شدن روند اصلاحی هستیم، روندی که ظرف یک ماه در اسفند و فروردین ماه سال گذشته و سال جاری عملا تمام جریان اصلاحی را جبران می‌کند یعنی سرعت رشد بازار به واسطه ورود نقدینگی بالاست، اما درعمل، چون کسی با اعتبار سهم خریداری نمی‌کند شاهد فرآیند اصلاحی بسیار کندی از سوی بازار خواهیم بود بنابراین کاهش یا معطل کردن اعتبار و در نهایت دو طرفه کردن بازار یکی از مهمترین ابزار‌های است که می‌تواند رشد غیر اصولی را کنترل کند و در پایین آمدن مقداری روند ریزش‌ها را اصلاح کند.


دارابی معتقد است: ما به این دو موضوع نیاز داریم، پایش اعتبارات و دو طرفه کردن بازار تا بتوانیم بازار معقولی داشته باشیم، چرا که به نفع هیچکس نیست بازار در مدت کوتاهی رکورد سنگینی از قیمت‌ها را بزند، اما برای مدت‌های طولانی اصلاح کند.


وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد هیئت مدیره سازمان بورس و رئیس بورس با توجه به تجارب خود و اتفاقات سال ۹۹ با طمانینه و تجربه بالایی بازار را رصد می‌کنند به این خاطر تصمیمات قابل دفاعی اتخاذ کرده‌اند، لذا امیدوار هستیم بازار بنحوی مدیریت شود که حداکثر منفعت ممکن را برای کلیت اقتصاد کشور و سرمایه گذاران داشته باشد.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر