24 ارديبهشت 1402 - 11:27
رئیس کل دیوان محاسبات کشور؛

رسوب منابع صندوق توسعه ملی در برخی دستگاه‌ها/ مشکل فعلی کشور شرکت‌های شبه‌دولتی است

رسوب منابع صندوق توسعه ملی در برخی دستگاه‌ها  مشکل فعلی کشور شرکت‌های شبه‌دولتی است
اصلاح ساختار بودجه بسیار اهمیت دارد؛ در واقع باید برای اصلاح ساختارها در جهت حکمرانی نوین به سمت اصلاح ساختار بودجه برویم.
کد خبر : ۱۵۰۳۷۴

به گزارش خبرنگار ایبِنا، سید احمدرضا دستغیب؛ رئیس کل دیوان محاسبات کشور در سومین همایش صندوق توسعه ملی (حکمرانی نوین در صندوق توسعه ملی)، گفت: در گزارش‌های و مطالبی که ارائه می‌شود، وضعیت و مشکلات صندوق ملی توسعه در دهه اخیر مشاهبت‌های بسیاری دارد. یکی از مولفه‌های حکمرانی نوین بررسی اهدافی است که در گذشته داشته‌ایم و شرایطی است که در حال حاضر در آن قرار داریم تا بررسی شود چه مقدار به اهداف خود رسیده‌ایم و چه مقدار از آن عقب مانده‌ایم.

 

وی افزود: باید در جلسات تخصصی مواردی که نیاز به اصلاح دارد احصاء و با ایجاد تغییرات کوچک، قدم به قدم مشکلات برطرف شود تا به اهداف نزدیک شویم.

 

دستغیب اظهار کرد: گرچه اطلاعات بسیاری از موارد برداشت از صندوق مشخص می‌شود اما باید نظارت دقیقی بر آن باشد تا مشخص شود به طور دقیق در کدام بخش مصرف و به چه دلیل برداشت می‌شود.

 

وی ادامه داد: اصلاح ساختار بودجه بسیار اهمیت دارد. در واقع باید برای اصلاح ساختارها در جهت حکمرانی نوین به سمت اصلاح ساختار بودجه برویم.

 

رئیس کل دیوان محاسبات کشور با تاکید بر اینکه برداشت از صندوق در برخی موارد به گونه ای است که در حساب دستگاهی که تسهیلات دریافت می‌کند رسوب منابع مشاهده شده است، گفت: انضباط مالی و شفافیت به مدیریت صندوق توسعه ملی کمک می‌کند. اگر کار عملیاتی بناست که انجام شود باید مواردی برای اصلاح مطرح شود و با توجه به شرایط کشور، باید برنامه‌هایی در نظر گرفته شود تا مشکلات اجرایی نیز برطرف شود.

 

وی در پایان صحبت‌های خود، گفت: مشکل فعلی کشور شرکت‌های شبه‌دولتی است. به شرکت‌هایی که سهام آن‌ها در مالکیت عموم و دولت است نمی‌توان خصوصی گفت. باید بررسی شود چه مقدار از منابع به این شرکت‌ها اختصاص داده می‌شود و در این حوزه منابع کنترل شود تا نیازسنجی لازم در برداشت نیز محقق شود.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر