24 خرداد 1402 - 17:33
معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در برنامه صف اول تشریح کرد:

اقدامات گمرک برای کاهش هزینه تولید و کنترل تورم

اقدامات گمرک برای کاهش هزینه تولید و کنترل تورم
استفاده شرکت‌های دارویی و شرکت‌های دارای کالا‌های فساد پذیر از ظرفیت حمل یکسره از تسهیلاتی است که گمرک ارائه می‌دهد.
کد خبر : ۱۵۱۸۴۱

به گزارش ایبِنا، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در برنامه صف اول مجموعه‌ای از اقدامات گمرک را برای تسهیل کار فعالان اقتصادی، تجار و تولیدکنندگان چه در بخش دولتی و خصوصی را تشریح کرد.

دکتر رضوانی فر در این برنامه با اشاره به بخشی از این تسهیلات ارائه شده گفت: دستگاه‌های دولتی در آن مقطعی که در حال ترخیص کالا هستند، می‌توانند به جای پرداخت حقوق ورودی و سود بازرگانی از تعهد ذیحسابی استفاده و کالا را ترخیص کنند و سپس در ماه‌های آتی نسبت به تسویه آن اقدام کنند.

به گفته وی برای شرکت‌های خصوصی هم گمرک استفاده از ظرفیت ضمانت نامه را فراهم کرده است و شرکت‌ها متناسب با اعتبار و جایگاهشان در گمرک براساس عملکرد گذشته و شاخص‌های تعیین شده رتبه بندی شده و می‌توانند از ضمانت نامه بانکی ۳، ۶، ۹ و حتی شرکت‌های دانش بنیان قادرند از ضمانت نامه‌های یکساله استفاده کنند.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران استفاده شرکت‌ها از ظرفیت انبار اختصاصی را یکی دیگر از تسهیلات ارائه شده گمرک دانست و بیان نمود: شرکت‌های می‌توانند با استفاده از این ظرفیت، انبار اختصاصی در محل مجموعه تولیدی خود و تحت کلید گمرک داشته باشند و متناسب با نیازی که در خطوط تولید خود دارند کالاهایشان را ترخیص کنند و فشار نقدینی کمتری را متحمل شوند.

محمد رضوانی فر افزود: استفاده شرکت‌های دارویی و شرکت‌های دارای کالا‌های فساد پذیر از ظرفیت حمل یکسره از دیگر تسهیلاتی است که گمرک ارائه می‌دهد.

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه این ظرفیت برای همه شرکت‌ها وجود دارد، فارغ از اینکه مرز ورود کالاهایشان چه مرزی است می‌توانند کالا‌های خود را با رویه ترانزیت به نزدیکترین گمرک محل واحد تولیدی خود انتقال دهند و در آن گمرک عملیات و تشریفات گمرکی را انجام دهند.

رئیس کل گمرک ایران گفت: ارزیابی در محل واحد‌های تولیدی برای افزایش سرعت تشریفات گمرکی و کاهش هزینه‌های تولید، استفاده از ظرفیت ماده ۴۲ قانون امور گمرکی برای شرکت‌های دولتی و بخشی از شرکت‌های خصوصی برای ترخیص کالا با تعهد بالاترین مقام گمرک (رئیس کل گمرک ایران) از دیگر تسهیلات ارائه شده گمرک است.

رضوانی فر اظهار داشت: در حال حاضر این امکان فراهم شده است تا براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی و فهرست کالا‌هایی که وزارت صمت ارائه کرده و شاملِ ۳۲۰۰ قلم کالا می‌باشد، شرکت‌ها می‌توانند ۹۰ درصد و دولتی‌ها نیز ۱۰۰ درصد کالاهایشان را حتی بدون داشتن کد ساتا ترخیص کنند. به گفته وی این موارد مجموعه‌ای از بسته خدماتی و تسهیلاتی گمرک است که در حال انجام می‌باشد.

وی تمام هدف این کار را تسهیل و تسریع تشریفات گمرکی، افزایش سرعت در ارائه خدمات گمرکی و کاهش در هزینه ارائه خدمات دانست و گفت: افزایش سرعت عملیات گمرکی و کاهش هزینه ارائه خدمات توامان هم هزینه تولید را کاهش می‌دهد و هم تورم را کنترل می‌کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر