12 تير 1402 - 11:35
در گفت‌وگو با ایبِنا؛

نتیجه سیاست‌های بانک مرکزی در مبادلات تجاری کشور/ چگونه قدرت رقابت در بازارها را حفظ کنیم؟

نتیجه سیاست‌های بانک مرکزی در مبادلات تجاری کشور  چگونه قدرت رقابت در بازارها را حفظ کنیم؟
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: سیاست بانک مرکزی می‌تواند در تجارت و اقتصاد ما در کشورهای منطقه بسیار تاثیرگذار باشد.
کد خبر : ۱۵۱۹۰۹

علیرضا کلاهی‌صمدی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی به قطر با هدف افزایش همکاری‌های پولی و بانکی در منطقه، کلیات این سیاست را مثبت و سازنده ارزیابی کرد و به خبرنگار ایبِنا گفت:  سفرهای اخیر فرزین به کشورهای مختلف نشان از در پیش گرفتن سیاست های خارجی موثر برای حل مشکلات ارزی است که امیدوارم منجر به خروجی و گشایش ارزی مطلوبی شود. مطمئنا این سیاست می تواند در مبادلات تجاری واقتصادی ما در کشورهای منطقه بسیار تاثیرگذار باشد.

 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به لزوم حل مشکلات صادرات ایران به عراق اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کشور عراق به عنوان یکی از اصلی ترین بازارهای صادراتی از اهمیت فراوانی برای ما برخوردار است. این در حالیست که ما مشکلات زیادی در مقایسه با دیگر رقبای خود یعنی تجار ترک، عربستانی و اردنی داریم، چراکه آنها مشکلات مختلف گشایش ال سی را ندارند و با نرخ رسمی معامله می کنند، ولی ما همچنان درگیر مشکلاتی در این زمینه هستیم که این موضوع قدرت رقابت را از شرکت‌های ایرانی گرفته و انتظار داریم بانک مرکزی حل این موضوع را نیز در اولویت دیپلماسی منطقه ای خود قرار دهد.

 

وی دلیل این تبعیض آشکار علیه شرکت های ایرانی را تحریم های ظالمانه امریکا خواند و گفت: امیدوارم با مراودات بین المللی و سیاست‌های خارجی بانک مرکزی بتوانیم مشکل عدم دسترسی به سیستم مالی و بانکی را حل کنیم، چراکه در غیر اینصورت توان رقابت با دیگر رقبای تجاری در عراق را نخواهیم داشت.

 

کلاهی‌صمدی اظهار کرد: صنعت کشور به شدت درگیر مسائل ارزی است که باید همچنان مورد توجه و حمایت متولیان اقتصادی کشورمان قرار گیرد. در نتیجه امیدواریم رئیس کل بانک مرکزی در ادامه دیپلماسی منطقه ای که در پیش گرفته، نگاه ویژه ای هم به مسائل و مشکلات تجاری ما با عراق داشته باشد تا حضور موفق و پررنگ ایران در این بازار مهم و بزرگ، بتواند بخشی از مشکلات ارزی کشور را برطرف سازد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر