09 تير 1402 - 11:03

رشد ۲.۵ برابری تولید گاز طبیعی ایران با وجود تحریم‌ها

رشد ۲.۵ برابری تولید گاز طبیعی ایران با وجود تحریم‌ها
یک موسسه بین المللی از رشد ۲.۵ برابری تولید گاز طبیعی ایران طی ۱۰ سال گذشته نسبت به متوسط جهانی خبر داد.
کد خبر : ۱۵۲۴۰۵

به گزارش ایبِنا، "موسسه انرژی" در بخشی از هفتاد و دومین گزارش سالانه مرور آماری انرژی جهان آمار مربوط به تولید گاز طبیعی در ایران و جهان را ارائه داده است.

این گزارش از افت ۰.۲ درصدی تولید گاز طبیعی جهان طی سال ۲۰۲۲ خبر داده است. کل تولید گاز طبیعی جهان در این سال به ۴۰۴۸ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

با این وجود، تولید گاز ایران در سال ۲۰۲۲ رشد ۱.۱ درصدی داشته و به ۲۵۹ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

بر اساس این گزارش تولید گاز طبیعی در ایران از سال ۲۰۱۱ همواره روندی صعودی را طی کرده و تحریم‌های آمریکا نتوانسته رشد تولید گاز در ایران را متوقف یا معکوس کند. طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ تولید گاز طبیعی در ایران به طور متوسط سالانه ۵.۲ درصد رشد کرده است که بیش از ۲.۵ برابر رشد متوسط جهانی بوده است. تولید گاز طبیعی جهان در این دوره به طور متوسط ۲ درصد در سال رشد داشته است.

ایران سومین تولید کننده بزرگ گاز طبیعی دنیا پس از آمریکا و روسیه

بر اساس این گزارش ایران در سال ۲۰۲۲ با تولید ۲۵۹ میلیارد مترمکعبی ۶.۴ درصد کل تولید گاز طبیعی جهان را به خود اختصاص داده است و به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ گاز جهان در این سال شناخته شده است.

آمریکا با تولید ۹۷۸ میلیارد مترمکعب گاز و اختصاص سهم ۲۴.۲ درصدی از کل تولید جهانی بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان شناخته شده و روسیه با تولید ۶۱۸ میلیارد مترمکعب و سهم ۱۵.۳ درصدی از تولید گاز جهان در رتبه دوم قرار گرفته است.

 

منبع:تسنیم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر