علاقمندی بیش از ۴۰ کشور برای پیوستن به گروه بریکس

علاقمندی بیش از ۴۰ کشور برای پیوستن به گروه بریکس
نماینده آفریقای جنوبی در بریکس گفت: بیش از ۴۰ کشور به صورت رسمی و غیر رسمی خواستار پیوستن به بریکس هستند.
کد خبر : ۱۵۳۱۵۹

به گزارش ایبِنا، به نقل از رویترز، آنیل سوکلال، نماینده آفریقای جنوبی در گروه بریکس گفت بیش از ۴۰ کشور تمایل خود برای پیوستن به گروه بریکس را اعلام کردند.
سوکلال و برخی دیگر از مقامات وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی یک روز پس از اینکه عدم حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اجلاس بریکس در ۲۲ تا ۲۴ اوت تایید شد، این اظهارات را در گفتگو با خبرنگاران در ژوهانسبورگ بیان کردند.


گروه بریکس از برزیل روسیه هند چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده و مسئله گسترش آن در دستور کار اجلاس بعدی این گروه قرار دارد. کشور‌های عضو بریکس به دنبال کاهش سلطه غرب به رهبری آمریکا بر امور دنیا هستند.


سوکلان گفت علاوه بر ۲۲ کشوری که رسماً خواستار پیوستن به بریکس هستند، همین تعداد از کشور‌ها هم درخواست غیر رسمی خود را ارائه داده‌اند که بیشتر کشور‌های کمتر توسعه یافته جهان جنوب هستند.


مقامات آفریقایی جنوبی می‌خواهند بریکس تبدیل به قهرمان دنیای در حال توسعه شود و کشور‌هایی مانند آرژانتین، ایران، عربستان، امارات، کوبا، کنگو، کومور، گابن و قزاقستان هم تمایل خود برای پیوستن به این گروه را اعلام کرده‌اند.


آفریقای جنوبی با یک چالش بزرگ در میزبانی اجلاس بریکس مواجه شده است. یکی از اعضای دیوان کیفری بین المللی حکم دستگیری پوتین را در ماه مارس به خاطر جنگ در اوکراین صادر کرده است؛ بنابراین اگر پوتین وارد اجلاس شود آفریقای جنوبی باید او را دستگیر کند.


اما در روز چهارشنبه اعلام شد که سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این اجلاس شرکت خواهد کرد.


آفریقای جنوبی به خاطر اتخاذ موضع دوستانه در برابر روسیه مورد انتقاد شدید کشور‌های غربی قرار گرفته است. این کشور همواره اعلام کرده طرفدار هیچ یک از طرفین جنگ اوکراین نیست و خواستار پایان این جنگ از طریق مذاکره است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر