عزم روسیه برای حذف دلار در تجارت با کشورهای آفریقایی

عزم روسیه برای حذف دلار در تجارت با کشورهای آفریقایی
یک بانکدار ارشد روسی گفت: استفاده ابزاری از پول ایالات متحده به عنوان سلاح زور، بسیاری از کشور‌ها را به جایگزینی این ارز سوق داده است.
کد خبر : ۱۵۳۴۲۰

 به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، یکی از بانکداران ارشد روسیه گفت که مکانیسم های پرداخت جایگزین در تجارت متقابل در جلسه روسیه و آفریقا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. آندری کوستین، مدیر عامل دومین بانک بزرگ روسیه، VTB، در حاشیه این رویداد در سن پترزبورگ با خبرنگاران گفت که دلار آمریکا به عنوان سلاح، مورد استفاده  قرار گرفته است و به همین دلیل کشورها به تدریج از کاربرد آن در تجارت دور خواهند شد.

 

کوستین گفت: به زودی تغییرات ساختاری اتفاق خواهد افتاد و کشورهای آفریقایی نیز در این زمینه اقدام کرده اند. آنها قبلاً شروع به ایجاد سیستم های مبادله اطلاعات و مبادلات خود با ارزهای ملی کرده‌اند و این موضوع، روندی امیدوارکننده است. وی در پایان گفت: سهم مبادلات تجاری با ارزهای جایگزین همچنان در حال افزایش است.  روسیه و شرکای تجاری آن در بریکس، پس از تحریم‌ها که عملاً ارتباط مسکو را با سیستم مالی غرب قطع کرد، شروع به روی آوردن به ارزهای جایگزین در تجارت متقابل کرده‌اند.

 

 تعداد زیادی از کشورها حمایت خود را از این روند ابراز کرده اند. پوتین؛ رئیس جمهور روسیه نیز در اوایل همین ماه اعلام کرد که بیش از 80 درصد از معاملات بین مسکو و بزرگ ترین شریک تجاری آن، پکن، به روبل و یوان انجام می شود. دولت روسیه همچنین اعلام کرد که قصد دارد مذاکراتی را برای تغییر به ارزهای ملی با کشورهای عضو انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) یعنی برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام آغاز کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر