18 مرداد 1402 - 20:36
مدیرعامل بانک سینا عنوان کرد:

کفایت سرمایه بانک سینا به ۸.۲ درصد رسیده است/ مقید به رعایت نرخ‌های سود بانک مرکزی هستیم

کفایت سرمایه بانک سینا به ۸.۲ درصد رسیده است  مقید به رعایت نرخ‌های سود بانک مرکزی هستیم
مدیرعامل بانک سینا ازانجام کلیه عملیات مربوط به بانکداری خرد و اجتماعی در قالب پلتفرم‌های بانکداری دیجیتال در آینده نزدیک خبرداد.
کد خبر : ۱۵۳۸۰۲

به گزارش ایبِنا، غلامرضا فتحعلی همزمان با مراسم بزرگداشت روز خبرنگار در جمع خبرنگاران گفت: بانک سینا در سال جاری بهره‌برداری از پنج پلتفرم بانکداری دیجیتال را در دستور کار قرارد داده که از جمله دستاورد‌های بهره‌برداری از این پلتفرم‌ها، انجام کلیه عملیات مربوط به بانکداری خرد و اجتماعی بر روی آن‌هاست.

وی با بیان اینکه بانک سینا در حوزه بانکداری دیجیتال و پلتفرمی از تحولات روز نظام بانکی عقب مانده بود، اظهار داشت: در طرح راهبردی کسب‌وکار بانک سینا که از سال جاری عملیاتی شده، توجه ویژه‌ای به جبران این عقب‌ماندگی‌ها شده است و تلاش داریم با ساماندهی «سرزمین هوشمند سینا» که بستری برای ارائه پلتفرم‌های بانکداری دیجیتال است، اقدام به بهره‌برداری از مجموعه پلتفرم‌های بانکداری دیجیتال کنیم.

فتحعلی ادامه داد: سرزمین هوشمند سینا دارای رویکرد تحولی در کسب‌وکار بانکداری الکترونیک است و زیست‌بوم مبتنی بر پلتفرم‌ها برای توسعه بانکداری دیجیتال، ایجاد زنجیره ارزش دیجیتال در حوزه کسب‌وکار‌های آنلاین، هوشمندسازی فعالیت‌های مالی و... در بانک سینا محسوب می‌شود. مقرر شده است در این سرزمین هوشمند مجموعه‌ای از پلتفرم‌ها و سامانه‌های آنلاین با بهره‌گیری از ظرفیت‌های نوین بانکداری دیجیتال شکل بگیرند.

وی اظهار داشت: در نخستین گام، اپلیکیشن بانکداری دیجیتال بانک سینا با نام «سیبانک» در این سرزمین شکل گرفته است و در حال حاضر موضوعاتی مانند احراز هویت، افتتاح حساب و درخواست صدور کارت در این سامانه به صورت برخط انجام می‌شود که مقرر است به زودی همه خدمات بانکداری خرد و اجتماعی از جمله دریافت کلیه تسهیلات، صدور و ارائه چک الکترونیک و... نیز بر روی این پلتفرم ارائه شوند و به این ترتیب مشتریان حقیقی و دارندگان کسب‌وکار‌های کوچک از حضور در شعب بانک سینا برای دریافت خدمات خود بی‌نیاز خواهند بود.

وی تصریح کرد: با این تغییر جهت و هدایت مشتریان به سمت استفاده از خدمات الکترونیک، شعب بانک سینا بیشتر در حوزه‌های بانکداری تجاری فعالیت خواهند داشت و به سمت ارائه خدمات مشاوره‌ای و بهره‌گیری از ظرفیت‌های ایجاد سوپرمارکت مالی حرکت خواهیم کرد.

مدیرعامل بانک سینا ادامه داد: همزمان با توسعه «سیبانک»، بازارگاه «سیمارت» به عنوان دومین پلتفرم سرزمین هوشمند سینا نیز اخیراً به بهره‌برداری رسیده است. این بازارگاه جزئی از اکو‌سیستم دیجیتال بانک سیناست که هدف آن ارائه خدمات مطلوب و ارزش‌آفرین به گروه‌های مشتریان است.

وی در ادامه به همکاری با بنیاد علوی برای ارائه خدمات مناسب‌تر و پرداخت تسهیلات به گروه‌های هدف بنیاد مستضعفان در مناطق کم‌برخوردار اشاره کرد و گفت: سامانه‌ای برای ارائه خدمات بانکداری آنلاین جهت مخاطبان وام‌های حمایتی بنیاد علوی طراحی شده است که به زودی از آن رونمایی خواهد شد و در قالب این سامانه، سرعت اعطای تسهیلات این گروه از مخاطبان بدون حضور در شعب بانک سینا سرعت می‌گیرد.

وی همچنین از راه‌اندازی شعب سیار بانک سینا و اعزام آن‌ها به مناطق کم‌بهره‌مند و نقاطی که در دسترسی به اینترنت دچار محدودیت‌هایی هستند، خبرداد.

فتحعلی با بیان اینکه بانک سینا در حوزه‌های مربوط به تسهیلات قرض‌الحسنه و تکلیفی همواره پیشتاز بوده است، اظهار داشت: ۵۵ درصد تجهیز منابع قرض‌الحسنه در سطح کشور توسط بانک‌ها و مابقی توسط صندوق‌های خانگی، صندوق‌های مساجد و... صورت می‌گیرد و در حوزه فراگیری مالی، عملکرد نظام بانکی کم‌فروغ بوده است که این موضوع در دستور کار بانک سینا قرار گرفته و تلاش می‌کنیم موضوع فراگیری مالی را نهادینه کنیم.

حضور همزمان بنیاد مستضعفان و صندوق توسعه ملی به عنوان سهامداران اصلی بانک سینا، فرصت طلایی برای رشد بانک سیناستپرداخت تسهیلات ارزی در بانک سینا آغاز شد.

وی در خصوص تشریح عملکرد سال گذشته بانک سینا گفت: این بانک در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد بیش از ۲۷ درصدی منابع بوده است و به این ترتیب، منابع بانک در پایان سال گذشته به حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان رسید.

وی افزود: تسهیلات پرداختی این بانک که بر اساس یک برنامه‌ریزی مدون و منسجم و در چارچوب ضوابط و مقررات بانک مرکزی صورت گرفته، در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۳ درصد رشد داشته است. در این سال حدود ۴۷۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که این رقم در سال قبل از آن ۳۸۷ هزار میلیارد ریال بوده است.

فتحعلی تصریح کرد: بانک سینا در پایان سال ۱۴۰۱ با تحقق مبلغ ۱۱ هزار و ۱۹۳ میلیارد ریال سود خالص، توانست به میزان ۵۳ درصد نسبت به سال قبل از آن سود خالص خود را افزایش دهد و به این ترتیب شاهد تحقق ۱۵۰ درصدی سود پیش‌بینی‌شده و بودجه‌شده بانک سینا در سال ۱۴۰۱ بودیم و در سال ۱۴۰۲ نیز با اتخاذ تصمیمات صحیح و اقدامات مؤثر، افزایش سود‌آوری بانک سینا استمرار خواهد یافت.

به گفته فتحعلی، بانک سینا با کاهش سه دهم درصدی در نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات، توانست این نسبت را از رقم ۲.۵ درصد در پایان سال ۱۴۰۰ به ۲.۲ درصد در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۱ برساند که اقدام مؤثری در جهت بهبود وضعیت ریسک اعتباری بانک محسوب می‌شود. این در حالی‌است که نسبت مطالبات غیرجاری بانک سینا در شبکه بانکی رتبه دوم کمترین میزان را دارد که حتی نسبت به استاندارد‌های جهانی نیز وضعیت این بانک بسیار مطلوب‌تر است.

مدیرعامل بانک سینا با اشاره به جایگاه مطلوب بانک سینا در میان بانک‌های خصوصی کشور گفت: نسبت کفایت سرمایه بانک سینا در سال ۱۴۰۱ به رقم ۸.۲ رسید که نسبت به سال مالی قبل از آن بهبود یافته است و بر اساس تمهیدات پیش‌بینی شده، این روند رو به رشد خواهد بود.

وی اظهار داشت: برنامه افزایش سرمایه بانک در دستور کار قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌کنیم بر اساس آنچه در طرح راهبردی کسب‌وکار بانک طرح‌ریزی شده است، نسبت کفایت سرمایه بانک به بیش از این مقدار نیز افزایش می‌یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که ورود صندوق توسعه ملی به جمع سهامداران بانک سینا، چه تأثیراتی بر عملکرد این بانک خواهد داشت، گفت: حضور همزمان بنیاد مستضعفان و صندوق توسعه ملی به عنوان سهامداران اصلی بانک سینا، فرصت طلایی برای رشد بانک سیناست. بنیاد مستضعفان و زیرمجموعه‌های این نهاد انقلابی، اقتصادی و اجتماعی، همواره حامی بانک سینا بوده و در حال حاضر نیز تعاملات بسیار خوبی با هلدینگ‌های زیرمجموعه بنیاد ایجاد شده است. حضور صندوق توسعه ملی نیز در همین مدت کوتاه دستاورد‌های بسیار خوبی داشته و مانند سایر بانک‌ها، به عنوان بانک عامل صندوق توسعه ملی تلاش می‌کنیم در انجام وظایف محوله با موفقیت عمل کنیم.

فتحعلی از آغاز پرداخت تسهیلات ارزی در بانک سینا خبر داد و اظهار داشت: در یک سال گذشته فعالیت‌های خوبی برای تقویت حوزه ارز در بانک سینا صورت گرفته است و تلاش می‌کنیم هرچه بیشتر در توسعه فعالیت‌های ارزی بکوشیم.

مقید به رعایت نرخ‌های سپرده تعیین‌شده بانک مرکزی هستیم

غلام‌رضا فتحعلی، با بیان آنکه بانک سینا جزو پیشگامان فعالیت در حزوه مسئولیت اجتماعلی است، تصریح کرد: این بانک در پرداخت تسهیلات تکلیفی جایگاه بسیار مطلوبی دارد به‌طوری که از لحاظ درصد پوشش بودجه در سه حوزه وام فرزندآوری، اشتغالزایی بهزیستی و ودیعه مسکن، رتبه اول نظام بانکی را کسب کرده است.

به گفته وی، بانک سینا از لحاظ مانده مطالبات غیرجاری نیز در بین بانک‌های خصوصی کشور در جایگاه دوم دارنده کمترین میزان مطالبات غیرجاری است که نشان می‌دهد اقدامات نظارتی و اعتبارسنجی به نحو مطلوبی از سوی همکاران صورت گرفته و قابل تقدیر است.

مدیرعامل بانک سینا به وضعیت سهام بانک اشاره کرد و اظهار داشت: عملکرد بانک سینا در بازار سرمایه نیز حاکی از عملکرد بهتری نسبت به میانگین صنعت بانکی است به طوری که قیمت سهام این بانک در پایان سال گذشته نسبت به ابتدای سال از رشد ۶۱ درصدی برخوردار شده در حالی که میانگین رشد صنعت بانکداری در این مدت معادل ۱۲ درصد و رشد شاخص کل ۴۳ درصد بوده است.

وی افزود: قیمت سهام این بانک در ۲۷ تیر ۱۴۰۲ نیز در مقایسه با اول مرداد ۱۴۰۱ از رشد ۳۷ درصدی برخوردار شده در حالی که متوسط رشد صنعت بانکی ۲۸ درصد و رشد شاخص کل ۳۳ درصد بوده است. با این وجود، برنامه‌های جدیدی با حمایت سهامداران عمده جهت حمایت از سهم در دست تدوین است.

وی از جمله اقدامات اساسی بانک سینا در سال ۱۴۰۱ را تدوین و اجرای طرح راهبری کسب‌وکار برشمرد و گفت: در این طرح، راهبرد‌های اساسی بانک برای حل و رفع مسائل کلیدی بر دو حوزه عمده توسعه خطوط کسب‌وکار و توسعه بانکداری دیجیتال استوار شده است.

به گفته فتحعلی، با ایجاد چهار خط کسب‌وکار بانکداری خرد، تجاری، اختصاصی و اجتماعی در بانک سینا که پیشران راهبرد کسب‌وکار محسوب می‌شوند، فعالیت‌های عملیاتی به صورت برنامه‌ریزی شده و کیفی‌تر تداوم خواهد یافت و این امر با توسعه کانال‌های بانکداری دیجیتال و بانکداری پلتفرمی به عنوان زیرمجموعه راهبرد بانکداری دیجیتال، سرعت بیشتری خواهد گرفت.

مدیرعامل بانک سینا در پاسخ به پرسشی در خصوص عملکرد بانک سینا در اعطای تسهیلات اجتماعی اظهار داشت: بانک سینا علاوه بر اینکه تعهدات تسهیلات تکلیفی بودجه‌ای خود را انجام داده و ۹ هزار میلیارد تومان نیز به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص داده، نزدیک به دو هزار میلیارد تومان نیز به پرداخت تسهیلات به جامعه هدف بنیاد علوی تخصیص داده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص این که برخی بانک‌ها به دنبال اعطای نرخ سود‌های بالاتر از مصوبه شورای پول و اعتبار برای جذب سپرده‌های جدید هستند و واکنش شما به این موضوع چیست، اظهار داشت: بانک مرکزی برای بانک‌ها حد رشد دارایی‌ها تعریف کرده است. در حال حاضر وضعیت مناسبی در جذب سپرده در بانک سینا داریم و موازنه سپرده‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کردیم که به میزان جذب بتوانیم تخصیص هم بدهیم.

فتحعلی افزود: اگر با روش‌هایی اقدام به جذب سپرده بیشتر کرده و منابع گران‌قیمت جذب کنیم، اما امکان تخصیص منابع را نداشته باشیم، موجب ایجاد خسارت می‌شود؛ بنابراین به دنبال جذب غیرمعقول سپرده‌ها نیستیم، علاوه بر اینکه خود را مقید به رعایت نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی می‌دانیم.

وی تقدیر رئیس شورای فقهی بانک مرکزی از عملکرد بانک سینا را نتیجه رعایت انضباط قانونی و تطبیق محصولات بانک سینا با موازین شرعی تعیین‌شده دانست و افزود: همواره شفافیت عملکردی بانک سینا توسط نهاد‌های نظارتی مختلف تأیید شده و همچنان در مسیر شفافیت حرکت خواهیم کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر